Afro-americanii sint campioni la numarul de lungmetraje vazute pe an, iar cei care poseda tehnologia necesara pentru a vedea filme acasa sint cei mai mari amatori de mers la cinema.

Asociatia americana a studiourilor de film (MPAA), care include cinci dintre cele mai importante astfel de institutii hollywoodiene (mai putin MGM), a dat recent publicitatii datele privind incasarile din 2006.

Salt pe plus

Box-office-ul american si-a revenit dupa un declin de trei ani: in 2006, incasarile au fost de 1,45 miliarde de dolari, cu 3,3% mai mult decit in anul precedent. Asta chiar daca pretul biletelor a inregistrat si el o crestere de 2,2%. Filmele hollywoodiene au dus-o si mai pe roze pe plan international. Pietele de desfacere din Brazilia, Franta, Germania, Rusia si Coreea de Sud au inflorit, iar incasarile au ajuns la un total de 25,8 miliarde, cu 11% mai mult decit in anii trecuti. 34% dintre premierele din 2006 au fost produse si distribuite de studiourile din MPAA. A doua portie de „Piratii din Caraibe" a adus peste 400 de milioane de dolari, o suma de care nu s-a apropiat nici un film lansat in 2005. Incasarile a 63 de lungmetraje au trecut de 50 de milioane de dolari in 2006, in comparatie cu 56 in 2005.

Satisfactie pe rupte

Pentru a suplimenta aceste date, MPAA a cerut firmei Nielsen Entertainment/NPG sa faca un sondaj printre amatorii de cinema. 80% s-au declarat satisfacuti de experienta mersului la multiplex. Aproape jumatate dintre femeile de peste 25 de ani au sustinut ca mai degraba ar vedea un film acasa pe DVD player, in contrast cu nici un sfert dintre barbatii din acelasi esalon de virsta. Afro-americanii vizioneaza cele mai multe lungmetraje, ajungind la o medie de noua anual. Interesul hispanicilor pentru pelicule hollywoodiene a scazut insa: daca in 2005 vedeau 9,8 pe an, in 2006 s-au multumit cu opt. Surpriza rezervata de sondaj a fost ca persoanele care detineau patru sau mai multe posibilitati tehnologice de a vedea un film acasa erau cele mai avide de mers la cinema.

Costuri versus preturi

MPAA a constatat cu oarecare satisfactie ca, in domeniul productiei per film, costurile au crescut cu doar 0,6%, ajungind la 100,3 milioane de dolari. Totodata, pretul marketingului a scazut de la 36,1 de milioane de dolari in 2005 la 34,5 milioane anul trecut. O posibila explicatie este ca „recipientul" banilor difera: in 2006, companiile MPAA au dat la fel de multi dolari pe promovarea pe Internet si pe trailere. Au crescut sumele alocate spoturilor tv, online-ului si media netraditionale. S-a strins insa cureaua la cheltuiala pe publicitate in ziare si pe retelele tv. Oricum, anul viitor se anunta si mai promitator. Observind numarul mare de continuari ale unor lungmetraje anuntate pentru 2007, presedintele MPAA, Dan Glickman, a remarcat: „Daca tin bine minte, ultima data cind s-a mai intimplat asta era in 2002, si acela a fost un an destul de important din perspectiva box-office-ului".