Companiile care ofera credite in retelele de retail sustin ca nu intentioneaza sa ofere prea des imprumuturi celor cu datorii de peste 30% din venituri.

Chiar daca noile norme ale BNR au relaxat conditiile de creditare, in magazine consumatorii vor gasi, cel putin in urmatoarea perioada, aceleasi tipuri de credite. Pentru ca institutiile financiare nebancare (IFN) considera ca persoanele care isi iau credite din magazine au in general venituri mici, acestea vor fi la fel sau chiar mai prudente atunci cind acorda un imprumut.

Altfel spus, cei care au deja credite angajate, pentru care platesc lunar 30% din venit, nu vor avea sanse sa primeasca un nou imprumut din magazine. „Avind in vedere faptul ca ne adresam persoanelor cu venituri sub 1.000 de lei, noi nu vom umbla la gradul de indatorare", ne-au declarat reprezentantii Estima Finance, IFN care ofera credite de consum clientilor magazinelor Domo.

Potrivit acestora, anul acesta Estima va lansa insa noi tipuri de credite pentru persoanele fizice, fiind posibila redefinirea procedurilor interne de acordare a creditelor.

„Evitarea supraindatorarii"

In asteptarea regulamentelor care vor completa noile norme BNR, institutiile financiare nebancare sustin ca totul depinde de veniturile si de cheltuielile clientilor. Principiul dupa care se merge este, in cazul unor companii de profil, evitarea supraindatorarii clientului. „Va exista o flexibilitate acordata fiecarei IFN, care va stabili care va fi gradul de indatorare. Dar totul depinde de client. Cetelem va urma strategia grupului din care face parte, care se pozitioneaza impotriva supraindatorarii clientului", ne-a declarat Simona Tartacuta, Marketing Manager in cadrul Cetelem IFN, care acorda credite in Flanco. Insa aceasta estimeaza ca este posibil ca solicitarea de imprumuturi din magazine sa creasca.

Mari schimbari in ceea ce priveste conditiile impuse unui solicitant de credit nu vor avea loc nici in cazul Credex, companie ce face parte din grupul Altex. „Politica noastra de risc va fi determinata, ca si pina acum, de profilul clientilor: locul de munca, vechimea la locul de munca, nivelul venitului, pregatirea profesionala, alte cheltuieli (inclusiv rate la credite/leasing). Incadrarea in anumite praguri de indatorare va dobindi o mai mare flexibilitate si vom avea libertatea de a evalua fiecare client in functie de ansamblul caracteristicilor sale", sustine Mihaela Nicoara, Sales and Marketing Manager la Credex. Potrivit acesteia, in mod sigur compania nu va solicita documente suplimentare clientilor.