Romania are sansa de a-si reprezenta interesele in domeniul aviatiei la cel mai inalt nivel. Tara noastra poate fi aleasa in luna septembrie a acestui an in Consiliul Organizatiei Aviatiei Internationale (OACI), mandatul urmand sa fie de trei ani. Pentru atingerea acestui scop este nevoie insa de un lobby extrem de puternic. Lobby care lipseste cu desavarsire. Mai mult, in momentul de fata, exista o reala problema privind persoana nominalizata sa reprezinte Romania la alegerile din septembrie.
Principalul contracandidat al Romaniei pentru un loc la OACI sunt Emiratele Arabe Unite care doresc sa-si impuna prezenta pe piata europeana de aviatie, si in special pe piata din Romania. Pentru a-si atinge scopul pompeaza bani seriosi in sustinerea demersului. Spre exemplu, Emiratele Arabe au organizat deja un ultraspectaculos bal la care a participat toata floarea aviatiei mondiale. In tot acest timp, Romania nu a realizat nici macar un pliant amarat de promovare, pentru ca, pana acum, nu s-a alocat un leu in acest scop. Mai mult, nici macar prin fax nu s-a facut vreo informare diplomatica pe la reprezentantele tarii noastre in strainatate.
Mai grav este insa ca Ministerul Afacerilor Externe nici macar nu stie, in acest moment, ce persoana a fost nominalizata sa reprezinte Romaniei la alegerile din septembrie. Asta desi portofoliul in cauza apartine MAE.
Pe de alta parte, Ministerul Transporturilor sustine ca nu este necesar ca MAE sa desemneze persoana care va reprezenta Romania la alegerile din Consiliu. "OACI nu prevede ca reprezentantul in Consiliu trebuie sa fie desemnat de MAE din statul candidat, iar acesta poate fi atat persoana cu rang diplomatic, cat si specialist in aviatie civila", precizeaza Ministerul Transporturilor care il nominalizeaza, prin Memorandumul 3955/RB/17.07.2006, pe Catalin Cotrut, director general al Autoritatii Aeronautice Civile din Romania (AACR), pana saptamana trecuta cand a fost inlocuit din functie.
Interesant este insa ca fostul director Catalin Cotrut, membru la o serie de foruri europene de aviatie civila, sustine ca nu se afla in posesia vreunui document oficial privind nominalizarea sa pentru a reprezenta Romania, in cazul castigarii alegerilor in OACI.
Memorandum fantoma
Totusi documentul exista. Cel putin asa spune Bogdan Donciu, seful Directiei de Aviatie Civila din Ministerul Transporturilor. Care ne-a spus ca nu este confidential si ne-a promis ca vom intra in posesia lui. Lucru ce nu s-a intamplat pana in momentul de fata. Nici macar Guvernul, institutie care a aprobat memorandumul, nu poate face public documentul fara acceptul initiatorului. Adica Ministerul Transporturilor.
Memorandumul 3955/RB/17.07.2006 sta la baza proiectului de Hotarare de Guvern al Ministerului Transporturilor "pentru aprobarea cheltuielilor generate de alegerea Romaniei in Consiliul OACI, pentru perioada 2007-2010".
De asemenea, documentul este extrem de important pentru ca explica de ce a fost nominalizat Catalin Cotrut, specialist in aviatie contestat de catre Sindicatul Liber din Autoritatea Aeronautica si de Cartel "ALFA".
Nu in ultimul rand, prin acelasi memorandum se explica si cum au fost alesi finantatorii acestei actiuni.
Doua variante
Cert este ca in momentul de fata ne aflam intr-o ceata totala. Lobby-ul nu exista, iar de comunicare intre Ministerele Afacerilor Externe si cel al Transporturilor nu se poate vorbi. Mai grav, desi mai sunt aproximativ sase luni pana la alegeri, persoana aleasa sa ne reprezinte in alegerile din septembrie nu a fost informata oficial. De asemenea, Catalin Cotrut spune ca este dispus sa renunte la oferta daca in jurul acestui subiect nu se clarifica lucrurile.
In aceste conditii nu exista decat doua variante. Fie suntem deja siguri de castigarea alegerilor, si nu avem nevoie de promovare, desi lupta va fi acerba, fie lipsa de actiune si secretomania din jurul documentelor oficiale au tocmai scopul de a genera pierderea alegerilor in favoarea vreunui grup de interese din strainatate. Ultima ipoteza, desi la prima vedere pare de necrezut, nu trebuie ignorata.
Cheltuieli estimative
Proiectul de HG cuprinde un tabel cu valoarea cheltuielilor estimative suportate de cele trei finantatoare ale misiunii diplomatice a Romaniei.
Si abia aici se regasesc fonduri pentru promovarea candidaturii Romaniei - 25.000 RON, receptie oferita de delegatia romana cu ocazia Adunarii OACI (septembrie-octombrie 2007); 25.000 RON, chirie si utilitati birou al grupului CERG din sediul OACI si comunicatii; 2700 RON/luna, reprezentare/protocol; 850 RON/luna, mobilier birou si birotica; 25.000 RON, consumabile; 450 RON/luna, deplasari oficiale in Romania sau la diferite reuniuni; 30.000 RON/an - platite de Aeroportul Henri Coanda. ROMATSA va suporta salariul secretarei - 5.000 RON/luna -, asigurarile de sanatate, pentru reprezentant, sotie si copil - 12.000 RON/an -, chiria locuintei si utilitati - 120.000 RON/an -, asigurarea, combustibilul si intretinerea autoturismului - 1150 RON/luna -, si cumpararea acestuia - 90.000 RON. Cheltuielile mai cuprind cate trei calatorii pe an in interes privat pentru cei trei, intre Montreal si Bucuresti, si retur, circa 50.000 RON in total, bani suportati de Aeroportul Henri Coanda. De asemenea, pentru mentinerea licentei, AACR mai plateste anual 10.000 RON.
Proiect discriminatoriu
Sindicatul Liber din AACR considera proiectul Ministerului Transporturilor ca fiind discriminatoriu intrucat face referiri la o persoana anume - reprezentantul Romaniei in Consiliul OACI. Din acest motiv, a fost sesizat Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.
De asemenea, ministrul Radu Berceanu (foto) a fost informat in scris, de catre Cartel "ALFA" ca, "neclarificarea problemelor legate de promovarea acestui proiect de act normativ, intocmit in total dezacord cu legile interne, internationale si drepturile omului va duce la proteste vehemente prin toate mijloacele, la toate organele juridice si europene".
Pe de alta parte, la adresa lui Catalin Cotrut sunt lansate mai multe acuzatii. Astfel, liderul sindical din AACR, Adrian Ioan, sustine ca fostul director al Autoritatii a plecat la un curs de pregatire la Toulouse, platit de TAROM, in toamna lui 2006, pentru a face trecerea pe avionul Airbus 318. "Deplasarea s-a facut fara instiintarea si aprobarea Consiliului de Administratie, cat si fara aprobarea ministrului Berceanu, constituind un abuz in serviciu contra intereselor publice, dar si un conflict de interese prin propunerea, desemnarea si aprobarea deplasarii de insasi persoana in cauza", spune Adrian Ioan. Cotrut mai este acuzat ca s-ar fi inscris pe lista ANL pentru cartierul "de lux" construit din bani publici in spatele Romexpo, desi detine in proprietate mai multe locuinte. Sindicalistii din AACR reclama si angajarea, pe un salariu urias, a sotiei lui Cotrut, la ROMATSA, aflata in subordonarea AACR. "Cum mai poate AACR sa faca inspectii si controale la ROMATSA, cand directorului general al Autoritatii i s-a inlesnit angajarea sotiei, pe un salariu de aproximativ 100 de milioane de lei pe luna?", se intreaba Adrian Ioan. Catalin Cotrut raspunde sec si spune ca nominalizarea sa, (doar verbala, dupa cum ne-a declarat), se datoreaza faptului ca este un tip destept, si, la fel ca orice specialist, a acceptat o asemenea provocare, iar acuzele sindicalistilor sunt nefondate.
Fonduri de la companii
In alta ordine de idei, proiectul de Hotarare de Guvern al Ministerului Transporturilor "pentru aprobarea cheltuielilor generate de alegerea Romaniei in Consiliul OACI, pentru perioada 2007-2010" stabileste o serie de cheltuieli, valoarea estimativa a acestora ridicandu-se, deocamdata, la peste 500.000 de euro.
Ministerul Transporturilor apreciaza insa ca "aceasta valoare poate fi depasita pe baza unor justificari fundamentate ale reprezentantului permanent al Romaniei la OACI". "Datorita valorii ridicate a acestora (n.r.- a cheltuielilor), solutia optima aleasa si aprobata de Guvernul Romaniei prin Memorandumul 3955/RB/17.07.2006, a fost ca aceste cheltuieli sa fie suportate de catre unitati de aviatie civila, si anume: AACR, ROMATSA si Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti (AIHCB), urmand ca repartizarea costurilor pe institutii sa faca obiectul unei Hotarari de Guvern", explica Berceanu. Numai ca alocarea acestor bani din fondurile celor trei unitati, ce nu sunt bugetare, ci se autofinanteaza - doua regii autonome si o companie nationala pe actiuni - incalca grav Legea 15/1990, privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale si HG-urile de infiintare a unitatilor in cauza.
Derogare pentru Cotrut
Acelasi proiect propune o derogare de la lege, special pentru Catalin Cotrut, cuantumul diurnei urmand sa fie de "230 euro/zi platita de unitatea angajatoare care sa asigure acoperirea cheltuielilor de hrana si cele marunte, uzuale pentru 3 persoane". Pentru ca, potrivit proiectului, reprezentantul Romaniei se deplaseaza impreuna cu sotia si copilul. Asadar, conform unui calcul sumar, numai diurna ajunge la 7000 de euro/luna, respectiv 300 si ceva de mii de euro/mandat, cheltuiala ce revine Autoritatii. Si, pentru ca din socoteli lipseste tocmai salariul reprezentantului - potrivit sindicalistilor - acesta va fi platit in tara, normal, de AACR. Legat de aceasta, nici chiar Catalin Cotrut nu a putut sa ne lamureasca, fostul director AACR avand ca varianta suspendarea sa din functie, pe perioada mandatului. Dar in acest caz, nu are cum sa incaseze diurna.
Toate domeniile aviatiei, la OACI
Potrivit Conventiei privind aviatia civila internationala, semnata la 7 decembrie 1944, la Chicago, alegerile in Consiliul Organizatiei Aviatiei Civile Internationale au loc la inceputul fiecarei sesiuni a Adunarii OACI, statele alese urmand a-si exercita mandatul pe o perioada de trei ani. Consiliul este organismul OACI cu activitate permanenta care functioneaza la sediul organizatiei din Montreal si este responsabil in fata Adunarii, fiind compus din reprezentantii a 36 de state membre. Pentru a-si asigura reprezentarea intereselor in cadrul Consiliului OACI, autoritatile de aviatie civila din Romania, Cehia, Slovacia si Ungaria au constituit, in 1993, Grupul de Rotatie al statelor din Europa Centrala (CERG), acestea sprijinindu-se reciproc pentru alegerea prin rotatie a unui membru al grupului in Consiliul OACI, la categoria a III-a. Ulterior, in 2002, Slovenia a devenit al cincilea stat membru al grupului. Potrivit rotatiei, este randul Romaniei sa isi depuna candidatura la alegerile ce se vor desfasura in 2007. OACI adopta standarde si practici recomandate in toate domeniile aviatiei civile (transport aerian, siguranta, securitate, trafic aerian, protectia mediului, etc.) pentru statele membre, in baza carora se desfasoara aviatia civila la nivel international. Romania este membra a OACI din 1965, cand a aderat la Conventia privind Aviatia Civila Internationala.