Concurenta in stabilirea agendei publice intre figurile zilei seamana cu competitiile nocturne ale vitezomanilor de pe bulevardele Bucurestiului: ele se organizeaza pe langa lege si neaparat cu complicitatea politiei, iar chibitii se asigura de casti
Concurenta in stabilirea agendei publice intre figurile zilei seamana cu competitiile nocturne ale vitezomanilor de pe bulevardele Bucurestiului: ele se organizeaza pe langa lege si neaparat cu complicitatea politiei, iar chibitii se asigura de castiguri grase din pariuri. Recurenta figurilor care sporesc ostilitatea tribala in spatiul virtual are nevoie de complicitatea presei. Sau de slabiciunea ei.
Zappingul, adica plimbarea cu telecomanda de pe un canal tv pe altul, produce o defilare dizgratioasa de figuri politice romanesti care sufoca spatiul public. Pe Prima TV il vezi pe Becali rasturnat pe scaun, cu o expresie de jubilatie pe figura. Chemat sa-si dea cu parerea despre lume si viata, despre politica si moda, despre fotbal si credinta, despre tara si univers, Becali isi exprima satisfactia ca un singur costum de-al sau cumparat recent din Italia face mai mult decat toata garderoba premierului. Intrebari adulator-complice, cu miza pe laudarosenia tantosa a personajului, scot la iveala pretul: 18.000 de Euro. Treci pe B1 TV si il vezi pe acelasi Becali hahaind fericit pe tema sondajelor care il situeaza in popularitate dupa presedinte.
Pe Realitatea TV si pe N-24 iti urla in urechi din ora in ora Marean Vanghele. El a fost ales, de ziua lui, sa conduca capitala social-democratilor. Spune ca nu-i pasa ce zic elitistii despre el. Plesu, Liiceanu, Patapievici sunt anulati. Pe Vanghele il ocrotesc parinteste Iliescu si Geoana, gramaticii PSD. Pe Antene, te asteapta la orice ora, plin de sine, Felix, flancat de elitele parlamentare ale PSD, PNL, PRM. Pentru ca este acum mai Presedinte decat ieri, face "statement"-uri ample in fata camerelor de luat vederi pe care le finanteaza din banii familiei. Candva, cand presa de investigatie functiona, se stabilise ca familia se chema Ceausescu. In voia zappingului, ajungi inevitabil pe Cosmos TV sau pe OTV si DDTV unde troneaza permanent sau sporadic Vadim, alaturi de jongleuri si vindecatori de bube. Cu spume mici albe in jurul gurii, el arata neamului cine sunt nemernicii care-i sug taxele si vlaga. Daca are inamic in fata, il porcaie si il scuipa ca la Senat.
"Videoliderul", spune Giovanni Sartori, "nu doar transmite mesajul, ci este mesajul insusi". Aceasta realitate a lumii globalizate virtuale profita de slabiciunea presei pentru a modifica standardele de evaluare, inclusiv electorale, si duce la aparitia de lideri disproportionati, carora li se atribuie competente si calitati false. Ca jurnalist, nu-i poti arata zilnic pe Becali, Vadim, Voiculescu, Vanghele ca pe niste lideri firesti ai societatii romanesti, fara sa descrii de fiecare data cine sunt, cum au ajuns acolo si de ce sunt in stare. Televiziunile comerciale au si ele indatoriri publice fiind autorizate ca expresie a dreptului publicului de a fi informat, prin Legea Audiovizualului. Pentru a intari aceste obligatii, CNA a adus completari in reglemenatrea continutului audiovizual prin Decizia 194/22 februarie 2007.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.