Expertii romani si straini s-au intilnit ieri la Forumul Digital pentru a dezbate posibilitatile de crestere ale ultimului trend publicitar.

Pentru publicitatea romaneasca, digitalul inseamna de cele mai multe ori bannere si virale. Specialistii in domeniu incearca sa elimine prejudecatile, dovedind, prin discutiile care au avut loc ieri la Digital Marketing Forum, ca telefoanele mobile, PC-urile si restul gadgeturilor mediatice nu trebuie ignorate.

Cifre optimiste

„In 2000, totalul investitiilor era de 100.000 de dolari, raportat la 500.000 de utilizatori. In 2006, banii pompati s-au ridicat la 5,5 milioane, iar estimarile pentru acest an sint de zece milioane de dolari. Comparativ cu cei peste sase milioane de utilizatori de anul trecut, investitiile ar trebui sa fie de cinci ori mai mari", a declarat Felix Tataru, presedintele International Advertising Association Romania. „Marketingul digital reprezinta intre 1 si 2% din cheltuielile totale, iar utilizarea mediului este in jur de 35%. In Europa, cheltuielile trec de 10%, iar utilizarea acestui spatiu este de 50%. Acesta este numai Internetul. Daca adaugam mobile-ul cu peste 13 milioane de utilizatori, vedem clar potentialul", estimeaza si Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo.

Boom avantajos

Cresterea mai mare a Internetului in Romania decit in statele vest-europene reprezinta un avantaj pentru tara noastra, considera totusi invitatul belgian Wim Vermeulen, Director of Digital Innovation in cadrul Ogilvy Central&Eastern Europe. „In doi ani va deveni un suport mainstream, iar brandurile romanesti trebuie sa se uite doar la tehnicile companiilor americane de a exploata zone precum MySpace sau YouTube", apreciaza Vermeulen.

Se poarta online-ul

„«Digitalul este ieftin», «digitalul este despre siteuri», «campanie pe digital inseamna site si SMS»", numara Mugur Patrascu primele prejudecati romanesti despre marketingul digital. „Trebuie sa fii acolo, oriunde scrie digital, new media, doar de dragul de a fi", completeaza tabloul Ionut Oprea, directorul de comunicare la MediaPro Interactiv.

Daca in afara agentiile de publicitate cauta metode de infiltrare chiar si pe retelele de piraterie p2p, dupa cum anunta „BusinessWeek", in Romania, digitalul e sinonim cu Internetul. Ceea ce scoate din calcul portii bune de piata si, deci, de public tinar si cheltuitor, cum e cazul mobilelor, al calculatoarelor si al celorlalte device-uri de personal media.

Anul si tendinta

In 2000, KLM a fost prima companie care exploata Internetul in scopuri de marketing, urmata la scurt timp de Coca-Cola si Connex, rememoreaza Felix Tataru. „In 2004 a urmat piata financiar-bancara, in 2005 cea auto, iar in 2006 s-a impus cea a bunurilor de larg consum. In 2008 ma astept la intrarea retailului", sintetizeaza Tataru evolutia pietei. „Anul trecut a fost primul an in care miscarile de pe Internet au generat un trafic critic, noile telefoane mobile au inceput sa cistige teren si clientii din avangarda au prevazut bugete separate pe aceste medii. A fost primul an in care mediile clasice au inceput sa piarda consumatori tineri", puncteaza oficialul interactiv de la iLeo.

De dragul numelui Brandurile incep sa utilizeze tot mai mult platforme precum YouTube, MySpace, Flickr sau Second Life, constata Wim Vermeulen, care da ca exemplu companii precum Adidas, Nike sau Burger King, ce testeaza tot ceea ce se lanseaza in materie de formate digitale interactive. „Consumatorii sint mai adesea mai bine informati si mai perspicace decit advertiserii care nu-si mai pot permite sa nu se sincronizeze cu ei", spune Vermeulen. „Prezenta brandurilor in aceste spatii face parte din conversatia digitala, unde mai importanta decit vinzarea produsului este realizarea unui brand awareness", incheie reprezentantul Ogilvy.