Incercind sa scape de lohn, micii producatori de textile din Romania au inceput sa se reorienteze catre hipermarketurile din afara.

Metro, real sau Carrefour sint deja pe harta expansiunii companiilor autohtone catre Vest. Avantajele sint de ambele parti. Pe de o parte, retailerii isi pot mentine costurile mici, achizitionind de la producatorii romani in volume mari, dar la preturi reduse, in vreme ce textilistii autohtoni gasesc o piata de desfacere sigura. Marele avantaj consta insa in faptul ca o parte dintre ei vind sub marca proprie. Exista insa si varianta in care isi vind produsele sub brandurile retailerului respectiv. „Sint si firme care vind in marile magazine din afara tarii. Preturile nu sint cele mai bune, dar au volumul acoperit. Totodata, comercializind sub marca proprie, acesta poate fi un exercitiu inainte de a vinde prin propria retea de magazine", ne-a declarat Maria Grapini, presedinta patronatului din industria usoara, Fepaius.

Tarile din jur, primele vizate

Clientii magazinelor Metro din Rusia, Ucraina, Bulgaria, Serbia, Polonia, Cehia Slovacia sau Republica Moldova precum si vizitatorii hipermarketurilor real din Rusia pot achizitiona confectii pentru femei si barbati marca „Di Nano". Desi nu suna foarte romanesc, producatorul din spatele acestui brand este Siltex Ltd din Braila. „Pina in acest moment valoarea exportata a fost de aproximativ 30-40% din totalul productiei", ne-a declarat Silvia Nanu, General Manager in cadrul companiei care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 2,5 milioane de euro. Tot prin Metro a ajuns afara si brandul Credeo, marca a companiei bucurestene omonime. „Livram pe reteaua Metro in Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria si Croatia aproximativ 15% din productia totala", sustine George Tudor, directorul Credeo 2000, potrivit caruia comercializeaza in retelele Metro si sub marca „Autentic" a retailerului. Credeo produce anual in valoare totala de circa doua milioane de euro. Chiar daca mare parte din productie o vinde catre angrosisti, si producatorul de ciorapi Ciserom din Sebes a patruns in lanturile de magazine din Republica Moldova. Deocamdata.

Cum se ajunge in retea

„Totul tine de politica retelelor respective. De obicei, retailerii selecteaza din fiecare tara acei furnizori care au demonstrat ca au produse de calitate si pe acestia ii extind in toata reteaua. Este insa destul de greu sa ajungi acolo cu brandul propriu, pentru ca fiecare lant incearca sa-si impuna marca proprie", explica Tudor.

Contracte pe tot lantul

Pentru ca sint ieftini si ofera produse de buna calitate, retailerii de pe piata autohtona au inceput deja sa puna ochii pe producatorii autohtoni de textile pentru toata reteaua. „Vrem sa lucram cu furnizorii romani pentru toate magazinele Carrefour din UE", ne-a declarat Jacobo Caller Celestino, director general Carrefour, vorbind despre textile. „Daca un furnizor roman ar dori sa isi faca cunoscuta oferta in alte tari, acesta poate primi toate informatiile si sprijinul din partea grupului. Auchan Romania, prin centrala sa de achizitii, a inceput deja colaborari cu furnizori de pe piata romaneasca", spune si Mariana Dragan, director de marketing la Auchan. „Proiectele internationale sint mereu in atentia Metro Grup si, in consecinta, este probabil ca produsele din Romania sa poata fi livrate si la magazinele real din alte tari, mai ales in cazul produselor sub marca proprie", ne-a declarat si Anca Vizireanu, director Merchandising real.