Micii consumatori se dovedesc de fapt mari consumatori, industria pentru copii jucindu-se anual cu peste 100 de milioane de euro.

Fie ca vorbim despre incaltaminte, imbracaminte, hrana sau jucarii, fie ca vorbim despre medicamente sau cosmetice, produsele pentru copii constituie o piata bine definita, care, potrivit specialistilor, a crescut puternic in ultimii ani. „Evolutia pietei in 2000-2006 a fost exponentiala cu reale boomuri de la an la an. Sint semnale incurajatoare de aliniere din punctul de vedere al calitatii", afirma Razvan Badita, director la compania Chicco Romania, producator la nivel international al unei intregi game de produse pentru copii.

In prezent, aparitia brandurilor multinationale a ridicat standardele de preferinta ale consumatorilor parinti si, potrivit expertilor, aderarea la Uniunea Europeana are mai multe plusuri decit minusuri pentru aceasta piata.

Ingrijire „micro"

Cind vine vorba despre bebelusi, scutecele reprezinta prima imagine cu care sint asociati. Lansata in Romania in 1994, marca Pampers si-a depasit „misiunea" si este in prezent asociata cu aceste produse destinate copiilor. „Piata scutecelor pentru copii s-a dublat in ultimii ani. Comparata cu alte piete europene, piata scutecelor de unica folosinta din Romania are mare potential de crestere in urmatorii ani", spune Bogdana Rusescu, de la Procter&Gamble. In ceea ce priveste piata cosmeticelor pentru copii, specialistii afirma ca aceasta categorie nu va fi afectata de aderare. „Romania este in continuare o tara aflata in dezvoltare, iar consumul de cosmetice este in crestere", spune Anca-Irina Ionescu, Product Manager la Nivea Baby, Beiersdorf Romania. Potrivit companiei care detine gama de ingrijire pentru copii Nivea Baby, vinzarile valorice ale produselor de ingrijire pentru copii reprezinta 6% din totalul de vinzari de cosmetice, piata cosmeticelor pentru copii inregistrind anual o crestere de 15-20%. „Valoarea acestei piete este estimata la aproximativ 11 milioane de euro. Dintre segmentele de produse pentru ingrijirea bebelusilor, se detaseaza prin dinamica mare a vinzarilor produsele de curatare", adauga Ionescu. In plus, potrivit reprezentantului Chicco, piata jucariilor si a accesoriilor pentru copii este estimata la 10 milioane de euro.

Suplimente speciale

Pentru a veni in intimpinarea parintilor, unele lanturi de farmacii au gindit pachete speciale. Astfel, la Help Net, parintii gasesc produse pentru ingrijire, dar si pentru sanatate. „Vinzarile de suplimente nutritive pentru copii au crescut in 2006 fata de 2005 cu 81%. Vinzarile produselor pentru copii in reteaua Help Net au crescut fata de 2005 cu peste 30%, iar fata de 2004 cu peste 90%", sustine Isabelle Iacob, director general la Help Net Farma.

Copiii iau cu asalt Internetul Chiar daca dezvoltarea pietei informationale a magazinelor virtuale este deocamdata la inceput, multi consumatori prefera sa cumpere pentru odrasle prin intermediul mediului online. „Indicele din vinzari generat de Internet este undeva la 7%", spune Razvan Badita, director la Chicco Romania. Totodata, interesant este faptul ca cele mai accesate cinci din primele zece site-uri specializate pe domeniul sanatatii sint despre copii si ingrijirea acestora. Astfel, potrivit companiei Netbridge, trafic.ro a inregistrat 110.000 de vizitatori in ultima saptamina pentru site-ul www.desprecopii.com, aflat astfel pe locul 1. Urmatorul cel mai frecventat este plasat pe locul 3 - www.copilul.ro (cu 77.720 de vizitatori), iar locul 4 este detinut de www.parinti.com (62.079 de vizitatori).