Sam Palmisano, presedintele IBM, a anuntat ca va cheltui zece milioane de dolari pentru a ajuta la nasterea Internetului 3D, asemanator lumii virtuale din Second Life, in care vede o oportunitate comerciala uriasa. Anul trecut, in luna noiembrie, in Beijing, IBM a adunat 2.000 de angajati, alti 5.000 urmarind intilnirea pe Internet, pentru a dezvalui o serie de initiative globale referitoare la stocare digitala, banking fara sucursale si altele, relateaza „Fortune Magazine". In timpul prezentarii, presedintele IBM, Sam Palmisano, s-a dus la un PC asezat pe scena, a intrat in lumea virtuala numita Second Life si a luat comanda personajului asemanator unui desen animat care-l reprezinta in aceasta lume. Apoi a vizitat o versiune a Orasului Interzis din Beijing, construit pe teren virtual, oprindu-se la o intilnire unde personajele virtuale controlate de angajati din Australia, Florida, India, Irlanda sau din alte colturi ale lumii discutau despre inalta tehnologie. Printre initiativele anuntate de Palmisano in acea zi: un proiect de zece milioane de dolari pentru a ajuta la construirea Internetului 3D, exemplificat de Second Life.

Urmatorul pas in evolutie

Pina la inceputul lunii ianuarie, peste 3.000 de angajati IBM si-au facut personaje in Second Life, si circa 300 faceau, in mod regulat, afaceri in numele companiei in interiorul lumii virtuale.

„Internetul 3D poate sa para, la inceput, doar apetisant vizual, insa nu va lasati inselati de frivolitatea scopurilor sale initiale", spune Sam Palmisano.

Acesta numeste tarimurile 3D, precum Second Life, „urmatoarea faza din evolutia Internetului" si spune ca acestea ar putea avea „acelasi nivel de impact" precum prima explozie web.

Intr-adevar, amestecul de fantezie si realitate din Second Life creeaza dependenta. In lumea tridimensionala te poti deplasa oriunde (desi unele zone sint private). Exista magazine, plaje, terenuri de golf, baruri, pirtii de schi, cladiri de birouri sau regiuni medievale. Bani cit se poate de reali zboara prin lumea virtuala, afacerile cu pamint fiind foarte profitabile. Oricine poate fi un antreprenor in Second Life.

Lume creata de jucatori

Nimic din toate acestea nu este creat de Linden Lab, compania cu 110 angajati din San Francisco, ce se afla in spatele Second Life. Membrii nu inventeaza doar lumea, ci si pe sine: fiecare persoana isi creeaza personajul dupa cum doreste. Poti fi oricine sau orice, de la Brad Pitt sau Britney Spears pina la un crocodil cu palarie de cowboy. Te poti deplasa mergind sau zburind. Acesta este avantajul Second Life. Daca Internetul a oferit oamenilor posibilitatea de a comunica liber cu aproape oricine, Second Life iti permite sa intilnesti oameni in contexte extreme, si sa o faci intr-un trup creat chiar de tine.

Lumea virtuala - care deja nu mai poate fi numita joc - a devenit un fenomen: Second Life, care poate fi folosit gratuit pina la un punct, are circa 334.000 de vizitatori regulati. Peste 2,6 milioane de persoane au intrat macar o data, cifra care la jumatatea lunii ianuarie crestea cu aproximativ 20.000 pe zi.

Investitori "grei" Ceea ce atrage atentia IBM si a altor corporatii uriase este posibilitatea de a folosi Second Life ca platforma pentru un nou Internet - acesta fiind 3D si cu mai multe aspecte sociale decit originalul - cu oportunitati imense pentru vinzarea de produse si servicii. Este precum Microsoft sau eBay, o afacere din care pot tisni mii de alte afaceri conexe.

Printre investitorii in Second Life se numara Mitch Kapor, creatorul Lotus 1-2-3, aplicatia care a ajutat la inceperea revolutiei software, Pierre Omidyar, fondatorul eBay, Jeff Bezos, presedintele Amazon, sau Ray Ozzie, arhitectul-sef al tehnologiei Microsoft.