Comisarul pentru Taxe, Laszlo Kovacs (foto), aflat la Bucuresti, avertizeaza Guvernul ca ar putea fi dat in judecata la Curtea Europeana de Justitie in trei-patru luni daca nu renunta la taxa de prima inmatriculare.

Care sint cele patru aspecte ale taxei de prima inmatriculare care sint neconforme cu Tratatul european?

Principala problema a acestei taxe este ca e discriminatorie. Statul membru are dreptul sa fixeze taxele cit de sus sau cit de jos vrea, dar nu intr-o maniera care sa discrimineze cumparatorul unei masini din Romania fata de cel al unei masini identice din alta tara membra, astfel incit o masina de acelasi tip, cu vechime de opt ani, de pilda, cu aceeasi capacitate cilindrica, cumparata in Romania, sa fie taxata diferit decit daca o iei din restul Europei.

Un al doilea aspect este acela ca, potrivit reglementarii actuale, vechimea si gradul de poluare sint interconectate. Dar, de fapt, gradul de poluare depinde de felul motorului, daca este Euro 1, 2 sau 3, nu de vechime. O masina veche de opt ani, care are un motor Euro 4, va polua mai putin decit o masina mai noua, cu un motor Euro 2.

In plus, in Romania, tabelul de depreciere a valorii masinii este stabilit doar pentru sase ani. Iar in ultimul rind nu exista un for national caruia cumparatorul sa se adreseze in cazul in care se considera nedreptatit de taxa aplicata.

In ce stadiu sint negocierile cu Guvernul roman?

Am vorbit cu ministrul Vladescu si mi-a explicat ca Guvernul se temea de afluxul de masini vechi, iar eu inteleg aceste motive. Am trimis experti la mijlocul lui februarie, pentru a ajuta autoritatile romane sa inteleaga problemele si sa elaboreze amendamente conforme cu legislatia UE. Daca acest lucru nu se va intimpla, vom fi nevoiti sa incepem procedurile pentru incalcarea Tratatului.

Cind ar putea incepe aceste proceduri?

Comisia ar putea trimite Guvernului o scrisoare chiar peste citeva zile, la care va trebui sa ofere un raspuns intr-o luna. Daca acesta nu convinge Comisia, ea va mai trimite o scrisoare, prin care va cere Guvernului sa schimbe legislatia. Daca nu, va fi sesizata Curtea Europeana de Justitie, deci in total procedurile ar putea dura trei-patru luni.

Este cazul Romaniei similar cu cel al Ungariei? Va trebui ca Guvernul sa returneze banii daca taxa va fi declarata neconforma cu Tratatul?

Da, Ungaria a avut aceeasi problema. Dupa un an si jumatate de la aderarea Ungariei, taxa a fost retrasa si banii returnati.

Credeti ca o astfel de taxa are o influenta pozitiva asupra mediului?

Consider ca varianta optima ar fi propunerea pe care am facut-o in 2005, a unei taxe cumulate intre taxa de circulatie anuala si cea de poluare. Noua taxa integrata ar urma sa depinda de emisiile de dioxid de carbon ale motorului respectivei masini.