Primele controale ale Fiscului pe partea de TVA pot gasi firmele total nepregatite pentru cerintele fiscale comunitare.

In citeva luni incep inspectiile legate de inregistrarea tranzactiilor cu TVA, a avertizat ieri Jean-Marc Cambien, Partner-Taxation Services la compania de consultanta Ernst&Young la o conferinta „Business Week".

„Incep inspectiile TVA. Din cauza ca legislatia este noua pentru Romania, autoritatile au folosit timpul scurs de la inceputul anului pentru a-i «antrena» pe inspectorii fiscali. Pregatiti-va, pentru ca inspectorii romani nu sint specializati pe o singura taxa. Deci nu pot cunoaste toate detaliile in materie de TVA si acest lucru se transforma intr-un avantaj pentru firme, care au ocazia sa aiba primul cuvint in cazul unei inspectii", a declarat Cambien.

Gata sa iasa pe poarta ANAF

In toata tara sint, potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, circa 400.000 de firme inregistrate ca platitoare de TVA. Ele trebuie sa se astepte la controale tematice „la singe" abia in lunile viitoare pentru ca, potrivit unor surse din ANAF, inspectorii n-au terminat inca toate etapele pregatirii pentru controlul bilanturilor cu TVA comunitar.

De la 1 ianuarie Romania s-a aliniat la sistemul de TVA aplicat in Uniunea Europeana, care aduce in premiera in tara conceptele de achizitie intracomunitara, livrare intracomunitara, facturare electronica sau declaratie recapitulativa.

Au aparut de asemenea obligatii noi de inregistrare pentru scopuri de TVA si regimuri speciale pentru intreprinderi sau pentru bunurile second-hand. Totodata, plafonul de inregistrare in scopuri de TVA a fost fixat la 35.000 de euro. Acesta se va calcula prin includerea veniturilor din operatiuni scutite fara drept de deducere, care pina acum nu se contabilizau la plafon.

Pina la data aderarii lucrurile erau mult mai simple. Nu existau regimuri speciale pentru tranzactiile cu tari din UE, ci doar trei operatiuni: import, export si tranzactii interne. In schimb, cotele de TVA, cea standard de 19% si cea redusa de 9%, au ramas neschimbate.

Mare atentie la facturile vechi

Expertul Ernst&Young a indemnat firmele sa completeze cu multa atentie facturile ramase de anul trecut, pentru ca acelea nu cuprind toate informatiile cerute la aceasta ora si exista pericolul ca firma sa piarda dreptul de deducere pe o tranzactie.

„Daca mai folositi facturile vechi trebuie sa le modificati dupa noile reguli, care sint foarte stricte. Altfel clientul tau e in pericol sa nu mai poata deduce TVA. Cititi atent indicatiile referitoare la noile facturi. Nu sint intotdeauna logice, asa ca trebuie sa va luati exclusiv dupa ce spun acestea", a aratat Cambien.

Firmele, luate pe nepregatite

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), ne-a declarat ca nici el nu stie care sint toate schimbarile in materie de TVA intervenite la 1 ianuarie si ca aceasta este consecinta lipsei de interes a ANAF si a Ministerului Finantelor in a face publica, in mod adecvat, noua legislatie privind TVA. „De situatie sint de vina ANAF si Ministerul Finantelor, care n-au facut campanii publicitare prin care sa informeze firmele despre schimbarile fiscale implicate de aderare", a declarat Nicolescu.

Noul continut al facturilor europene De anul acesta, factura poate fi tiparita direct de catre firma, cele cu regim special fiind desfiintate la 1 ianuarie.

Se pot folosi insa si facturile vechi, tiparite de Imprimeria Nationala, pina la epuizarea stocului. La acestea din urma este foarte important ca litera „R" a platitorilor de TVA sa fie inlocuita cu „RO", chiar daca in rubrica destinata acestui indicativ se poate trece, in conditii normale, o singura litera.

Ca si pina acum, trebuie sa contina un numar de ordine, data emiterii si data livrarii marfii sau a serviciului. Insa nu mai sint obligatorii semnarea si stampilarea facturii.

Totodata, trebuie completate denumirea, adresa si codul de inregistrare TVA ale firmei emitente si ale cumparatorului. Daca e vorba despre o livrare in alta tara din UE, trebuie mentionata adresa locului de destinatie a marfurilor.

Factura trebuie sa contina de asemenea denumirea si cantitatea marfurilor livrate si denumirea servici-ilor cumparate. Baza de impozitare a bunurilor si serviciilor se trece pentru fiecare impozit in parte. Nu trebuie uitat sa se faca referiri la alte facturi emise anterior pentru aceeasi operatiune.

Intrastat, noua Vama

Jean-Marc Cambien a mai avertizat firmele sa aiba mare grija la declaratiile periodice privind tranzactiile pe care o firma este obligata sa le dea la noua institutie Intrastat, care functioneaza la Institutul National de Statistica. „In declaratiile la Intrastat sint mult mai multe detalii de dat decit intr-o factura. Acolo trebuie sa se declare chiar si ziua in care s-a facut transportul bunurilor, modul de transport si altele. E o chestiune foarte grea. In definitiv, Intrastatul inlocuieste Vama. Doar ca de data aceasta cei care fac munca de evidenta sint reprezentantii firmelor", a indicat expertul Ernst&Young.

5% din legislatia TVA e ilegala

Totodata, el a mai aratat ca unele prevederi din Codul fiscal sint contrare Directivei a VI-a Europene privind TVA. In cazul acestora, orice firma poate ataca statul roman la Curtea Europeana de Justitie cu mari sanse de izbinda, a asigurat Cambien.

„De exemplu, Codul fiscal spune ca factura trebuie facuta obligatoriu in limba romana. Si daca firma doreste, i se da voie sa o printeze si in alta limba. In directiva europeana scrie ca factura poate fi facuta in orice limba. Si acesta este doar un exemplu. 95% din legislatia TVA este conforma cu Directiva a VI-a. 5% este neclara si, fara dubiu, incalca legislatia europeana", a spus reprezentantul Ernst&Young.