Desi Traian Basescu incearca sa acrediteze ideea ca firmele "Golden Blitz" ar fi fost abonate la constructii de drumuri exclusiv sub fosta guvernare PSD, realitatea demonstreaza ca acest grup a acaparat cele mai importante lucrari de drumuri si au
Desi Traian Basescu incearca sa acrediteze ideea ca firmele "Golden Blitz" ar fi fost abonate la constructii de drumuri exclusiv sub fosta guvernare PSD, realitatea demonstreaza ca acest grup a acaparat cele mai importante lucrari de drumuri si autostrazi din istoria sa chiar sub actuala guvernare. Chiar azi, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) va organiza o licitatie pentru un nou tronson de autostrada, a caror conditii de participare au fost mestesugite astfel incat "Golden Blitz" sa o poata castiga ca si pe cea de anul trecut.
"Baietii destepti" de la autostrazi si drumuri nationale au "netezit" drumul pentru ca lucrarile de constructie pentru un nou tronson, de 20 de kilometri din Autostrada Bucuresti - Brasov, in valoare de peste o suta de milioane de euro, sa poata fi atribuite celebrului grup de firme "Golden Blitz". Ne referim la Asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - PA&CO International SRL - Com-Axa SRL (firme patronate de amici si cunostinte apropiate ale presedintelui Traian Basescu). Cea care a castigat in vara trecuta, in mod dubios, licitatia pentru 40 de kilometri ai autostrazii Bucuresti - Brasov, organizata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Conditia eliminatorie din caietul de sarcini al licitatiei era ca firma participanta sa fi construit cel putin 40 km de autostrada. Ca atare, firmele "Golden Blitz" nu puteau fi din start acceptate, deoarece nu construisera in viata lor vreun kilometru de autostrada.
Cu toate acestea, dupa notoria interventie publica a lui Basescu, care a cerut ministrului Transporturilor sa permita si firmelor romanesti sa concureze la autostrazi (n.r. - afirmatii pur populiste, intrucat indiferent cine castiga o licitatie in domeniu, lucrarile se fac exclusiv cu forta de munca romaneasca), CNADNR a schimbat regulile in timpul jocului. Fara explicatii, a modificat caietul de sarcini - dupa declansarea procedurilor de licitare - astfel incat conditia eliminatorie a constructiei a minimum 40 de km de autostrada a fost completata cu fraza "sau a realizarii de lucrari de constructie/reabilitare de drumuri nationale in care s-au pus in opera o cantitate medie anuala de 700.000 tone mixtura asfaltica in ultimii trei ani". Era exact cat asfalt reusise Asocierea sa probeze ca a turnat in ultimii trei ani. Termenul de depunere a ofertelor a fost amanat expres de cateva ori consecutiv, Asocierea "Golden Blitz" a avut timp sa se inscrie, iar apoi a castigat detasat licitatia pretinzand ca va construi tronsonul licitat cu 200 de milioane de euro. In fapt, pretul este, conform specialistilor, cu circa 25 milioane euro sub cel real, insa firmele "Golden Blitz" au fost mereu "servite" in trecut cu suplimentari de fonduri astfel incat, gratie "experientei" dobandite, i se vor mai administra cateva injectii masive de capital pentru a-si acoperi asumatele "pierderi". Cata vreme in Romania se vor permite asemenea suplimentari, prin acte aditionale, "baietii destepti" nu vor avea concurent decat pe hartie, pentru ca pot lasa pretul oricat de jos este nevoie, iar licitatiile devin o farsa sinistra.
Alt tronson, aceeasi manevra
CNADNR a scos de curand la licitatie un al doilea tronson din autostrada Bucuresti - Brasov (km 0 - km 19,5), care va porni din nordul Sectorului 2 al Capitalei, si care valoreaza minimum o suta de milioane de euro. Termenul limita pentru depunerea ofertelor era initial 5 februarie 2007, orele 11.00. Totusi, datorita "complexitatii obiectivelor si termenul scurt", CNADNR a amanat evenimentul pana azi, 21.02.2007, orele 11.00. Desi numele celor care au cumparat caietul de sarcini este tinut la mare secret, surse avizate ne-au informat ca baietii de la "Golden Blitz" s-au aratat foarte interesati de licitatie. Iar conditiile de participare din caietul de sarcini au fost, ca si la licitatia anterioara, concepute special pentru unii ca ei. In sensul ca, la capitolul "experienta similara", din nou nu conteaza ca cineva nu a construit in viata lui vreun kilometru de autostrada. Astfel, caietul de sarcini gandit de actuala conducere a CNADNR prevede la capitolul "experienta similara": "Constructorul va prezenta dovada participarii la realizarea si finalizarea a cel putin un proiect de constructie si proiectare de 20 km de autostrada SAU a realizarii de lucrari de constructie/reabilitare de drumuri nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie anuala de minim 500.000 tone de mixtura asfaltica in ultimii trei ani".
"Experienta similara" cu dubla interpretare
Se observa, prin urmare, acelasi mod de operare ca la prima licitatie. Din nou licitatia a fost amanata fara o justificare pertinenta, iar in caietul de sarcini s-au introdus prevederi inadmisibile pentru orice lucrari pentru care sunt pusi la bataie banii publici.
Specialisti in domeniu, consultati de ZIUA, ne-au informat ca drumurile nationale sunt total diferite de autostrazi, lucrarile fiind incomparabil mai complexe. Astfel este aberant sa incredintezi constructii strategice, de sute de milioane de euro, unora care in viata lor nu au avut experienta similara necesara. Cine va raspunde pe viitor in fata milioanelor de soferi care platesc anual taxe de drum, daca autostrada Bucuresti - Brasov va deveni o noua "autostrada a mortii" din pricina lucrarilor de proasta calitate efectuate chiar din faza conceptiei? Insusi ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, acuza la finele anului trecut valurile aparute in asfalt. Orice stat care respecta banul contribuabilului nu ar mai fi permis ca vreo lucrare sa fie facuta de cineva care a dat asemenea rateuri. La noi insa e permis orice. Atata vreme cat Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania permite la capitolul "experienta similara", fel de fel de jumatati de masura, special gandite pentru amicii Cotrocenilor.
Basescu arunca pisica moarta in curtea PSD
Seful statului a declarat la Radio Romania-Actualitati ca grupul EUROCONSTRUCT "a primit contracte numai de la PSD" si ca "niciodata nu a avut un contract semnat de primarul general".
Basescu a pus legatura care s-a facut intre el si grupul EUROCONSTRUCT pe faptul ca "ma duc sa servesc masa la Golden Blitz. Ma duceam, ca de un an de zile nu mai merg (...) Nimeni nu a vrut sa vada ca grupul EUROCONSTRUCT a primit contracte numai de la PSD si cand eram primar general. Administratia Strazilor era condusa de un vajnic membru al PSD, cu o majoritate PSD si niciodata nu a avut contract semnat de primarul general (...) eu cand mergeam la Giulia, spatiu care este acum al aceluiasi restaurant, nu exista Golden Blitz, era Pizzeria Giulia, pe Titulescu. Deci lucrurile sunt complicate, dar e pentru mine foarte clar ca sunt in fata unui razboi mediatic pentru care nu am resursele..." In pofida sustinerilor presedintelui, pana in prezent nu se stie ca fostul primar general al Capitalei sa fi facut macar vreo declaratie publica impotriva "abonamentelor" la reparatii de drumuri si deszapeziri, pe care le aveau firmele "Golden Blitz" la Administratia Strazilor din cadrul Primariei Capitalei. De altfel, recent, ministrul delegat pentru Control, Cristian David, a declarat ca a inceput verificarile la numeroase contracte incredintate fara licitatie pentru refacerea infrastructurii inundate sau deszapeziri, majoritatea contractelor fiind acordate - "fara licitatie, in situatie de urgenta" - firmelor EUROCONSTRUCT si Vega 93 Galati.
Contrazis de realitate
Firma EUROCONSTRUCT a primit, potrivit Mediafax, majoritatea contractelor in actuala guvernare, desi Basescu sustine contrariul.
EUROCONSTRUCT, apartinand patronilor Restaurantului "Golden Blitz", a incheiat in perioada 2002 - 2006 un numar de 15 contracte cu CNADNR, in valoare de 15 milioane de euro. Trei dintre acestea, in valoare de circa 4,5 milioane euro au fost date fara licitatie, prin vestita metoda a incredintarii directe. In 2006, alte trei contracte, in valoare de 300.000 euro au fost date prin aceeasi metoda. Tot in 2006, EUROCONSTRUCT a primit alte 30 milioane de euro, pentru a repara autostrada Bucuresti - Pitesti. Acestor lucrari li s-au adaugat si un contract de intretinere a peste o suta de strazi din Capitala, pentru o perioada de cinci ani, in suma de 106 milioane euro. "Cornul abundentei" s-a desertat in vara lui 2006 cand, asa cum ZIUA a dezvaluit in premiera, grupului "Golden Blitz" i s-a acordat cea mai mare lucrare din istoria sa - constructia celor 40 de km ai viitoarei autostrazi Bucuresti - Brasov (tronsonul Bucuresti - Ploiesti). Asta desi nu construise in viata lui vreun kilometru de autostrada. Amintim ca pentru aceasta lucrare, in urma unor indemnuri publice adresate de Basescu ministrului Transporturilor, in cateva zile s-au schimbat caietul de sarcini, astfel incat "Golden Blitz" sa poata sa se incrie in cursa si sa castige. In pofida acestor evidente, Basescu a declarat: "Eu nu voi fi atras intr-o structura politico-economica. Nu am avut niciodata asa ceva, nu voi avea si nu ma intereseaza sa am. De asta se construieste in jurul unei consiliere prezidentiale care a stat sapte luni la Cotroceni, toate belelele se construiesc in incercarea disperata de a se spune, iata, sunt grupuri de interese la Cotroceni".
Nu i se trage doar de la restaurant
Desi Traian Basescu nu accepta nici o asociere intre el si grupul "Golden Blitz" - alta decat aceea ca frecventa restaurantul cu acelasi nume - se poate constata ca acest grup a prosperat peste masura in perioada cat a fost primar general al Capitalei, preluand lucrari preferentiale de reparatii la sute de strazi. Dupa care, in urma indicatiilor prezidentiale adresate ministrului Transporturilor, desi grupul nu avea nici o experienta in autostrazi, el a primit anul trecut cea mai mare lucrare pe care a avut-o vreodata - de 200 milioane de euro. Grupul "Golden Blitz" a avut mereu un tratament preferential, primind "suplimentari" de fonduri, dupa incredintarea lucrarilor de drumuri, si castigand astfel sume de ordinul zecilor de milioane de euro. Sub guvernarea PSD grupul a avut cifre de afaceri incomparabil mai mici decat cele din ultimii doi-trei ani, cand a sarit de la afaceri de zeci de milioane, la cele de ordinul sutelor de milioane anual. Din aceasta ecuatie, nu trebuie omis nici faptul ca presa a relatat in mai multe randuri faptul ca Basescu a cumparat un autoturism Mercedes de la "bunul amic" Costel Casuneanu - presedintele PA & CO International SA - unul din exponentii de marca ai asocierii "Golden Blitz". Nu trebuie omis nici ca una din fiicele presedintelui a locuit intr-o vila rezidentiala construita de EUROCONSTRUCT.
Berceanu se pregateste de "jucat in picioare"
Mai sunt cateva zile si intram in luna martie, iar grupul "Golden Blitz" nu a inceput lucrarile la primul tronson de 40 de km de autostrada. Sefa CNADNR, Dorina Tiron este saptamanal interpelata de jurnalisti cu intrebari referitoare la momentul inceperii lucrarilor. Zilele trecute, ea a gasit imediat scuze grupului de la "Golden Blitz", in sensul ca mai sunt necesare cateva saptamani pentru emiterea autorizatiilor de mediu. In legatura cu data inceperii lucrarilor, ministrul Transporturilor Radu Berceanu declara la finele anului trecut ca asocierea "Golden Blitz" este formata din "banditi care se trag in piept" si care "se cearta pe orice", fara ca lucrarile sa inceapa. Berceanu a mai declarat la acel moment ca daca lucrarile nu vor fi incepute in luna martie 2007, firmele vor fi "jucate in picioare": "Le-am spus, daca nu incepeti in martie va joc in picioare, nu va dati seama cate rautati pot sa va fac, sunt inventiv. Va trimit toate controalele de la munca sa vada cati angajati aveti cu carte de munca si cati de ceilalti".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.