Pentru a putea sustine planurile ambitioase de extindere, Carrefour va dezvolta si proiecte in spatii inchiriate. Ponderea magazinelor pentru care francezii vor plati chirie va fi de 50%.

Fara limite. Aceasta este, cel putin pentru urmatorii trei-patru ani, strategia de dezvoltare a Carrefour in Romania, care intentioneaza sa investeasca in jur de 60 de milioane de euro anual in urmatoarea perioada. Francezii sint interesati de locatii bune atit in provincie, cit si in Bucuresti. „Piata merge atit de repede incit trebuie sa ne dezvoltam rapid. La finalul anului vom avea cel putin zece hipermarketuri, este o piata buna pentru noi. Pina acum am investit peste 200 de milioane de euro, fiecare hipermarket insemnind in jur de 20 de milioane. De asemenea, ne asteptam sa investim anual 60 de milioane de euro cel putin. Dar nu exista limite pentru moment. Vom vedea ce se intimpla pe viitor", ne-a declarat Jacobo Caller Celestino (foto), directorul general Carrefour Romania. In ceea ce priveste noile locatii, in momentul de fata, sigure sint cele din Iasi si din Cluj. Optiunile sint insa mult mai numeroase. „Pentru moment am anuntat proiectul din Iasi si Cluj, dar ne uitam la mai multe optiuni pe care le vom dezvalui in momentul in care vom avea semnatura finala. Discutam despre mai multe proiecte in acelasi timp", sustine Celestino, potrivit caruia primul magazin deschis in 2007 va fi inaugurat in luna octombrie a acestui an. In ceea ce priveste planurile pentru Capitala, Celestino sustine ca „optiunile in Bucuresti nu s-au terminat".

Pretul, terenul si forta de munca, factori de risc

Expansiunea rapida inseamna pentru Carrefour si o schimbare de politica. Daca pina acum, magazinele apartineau companiei, acum francezii vor dezvolta proiecte si in spatii inchiriate. „Inainte, politica noastra era sa cumparam hipermarketuri, chiar si galeriile comerciale. Pe viitor am decis sa avem cam 50% locatii inchiriate si 50% proprietati pentru ca asa ne putem dezvolta mai repede. De asemenea, solutia este buna si in conditiile in care pretul pamintului, mai ales in Bucuresti, este foarte mare. Bineinteles, daca noi consideram ca este o investitie imobiliara buna, in functie si de locatie, preferam sa cumparam. Sintem flexibili", ne-a mai declarat directorul Carrefour. De altfel, spatiile necesare dezvoltarii unor noi hipermarketuri Carrefour reprezinta pentru investitorul francez si unul dintre factorii potentiali de risc.

„Unul dintre riscurile externe pe care le resimtim este pretul pamintului care creste mult mai mult decit puterea de cumparare a romanilor, iar pentru noi acest element este foarte important pentru ca rata de recuperare a investitiei depinde si de puterea de cumparare", marturiseste Celestino. Totodata, potrivit acestuia, printre elementele care ar putea influenta afacerile Carrefour in Romania se numara dezvoltarea infrastructurii si piata fortei de munca. „O alta problema pentru noi este cit de repede se dezvolta infrastructura. Credem ca datorita intrarii in UE, acest lucru se va intimpla foarte repede. De asemenea, aderarea va schimba scenariul si in piata resurselor umane", ne-a mai declarat directorul Carrefour, potrivit caruia, din punctul de vedere al pietei fortei de munca, problema nu este penuria de muncitori, ci faptul ca prea putini sint specializati in retail.

Pentru anul acesta, francezii mizeaza pe o crestere a vinzarilor de peste 10% raportat la 2006.