Una dintre minunile tehnicii mondiale de secol XIX, Planul inclinat de la Comandau, este lasata in paragina de citiva ani, dar autoritatile covasnene vor s-o restaureze.

La jumatatea liniei ferate dintre Covasna si Comandau poate fi vazut un monument unic al istoriei industriale mondiale: linia de cale ferata de plan inclinat. Constructia a fost inceputa de David Horn in 1886 si a fost finalizata de baronul Groedel, trei ani mai tirziu.

Consiliul Judetean (C.J.) Covasna vrea sa intre in posesia Planului inclinat, monument tehnic situat in partea superioara a Vaii Zinelor. Momentan, Planul inclinat se afla in proprietatea firmei Brafor Brasov, aflata in lichidare. Dar pentru monument exista si cereri de retrocedare. Singura posibilitate a CJ este exproprierea, modalitate pentru care Ministerul Culturii si-a dat deja acordul.

Dupa ce lichidatorul firmei Brafor va finaliza procedurile, CJ Covasna poate achizitiona activul solicitat, iar dupa retrocedare mostenitorii pot fi despagubiti in bani. Pentru a introduce Planul inclinat in patrimoniul judetului Covasna, CJ a primit deocamdata de la Guvern suma de un milion de lei. Plasat intr-un peisaj pitoresc, odata reabilitat, Planul inclinat ar putea intra in circuitul turistic.

Inaugurat in 1890

Planul inclinat functioneaza cu ajutorul a doua platforme, aflate fiecare pe cite un versant al dealului, legate intre ele cu un cablu. Acesta culiseaza, in virf, pe niste roti imense, acolo unde se gaseste si cabina de comanda care controleaza frinarea. Cind platforma de sus e incarcata cu un vagonet de lemne, din cauza gravitatiei coboara spre poalele dealului, ridicind platforma de pe versantul celalalt, pe care se afla un alt vagonet gol sau cu o incarcatura care sa nu depaseasca greutatea celui dintii.

Totul se intimpla fara a fi folosit nici un fel de combustibil. Planul inclinat a fost inaugurat oficial in 1890. O macheta a acestuia a fost prezentata la expozitia universala din 1896. La acea data era cea mai importanta retea de cai ferate cu ecartament ingust din Carpati, combinind trei elemente principale: vagonete cu tractiune animala (cai), planul inclinat si locomotivele cu aburi.

Doboririle de copaci din 1995 au afectat in mare masura Planul inclinat, iar din cauza reducerii exploatarilor, in 1999 a fost trecut in conservare.

300 mc de lemne, zilnic

Partile componente au fost comandate la firma Obach din Viena. Instalatia are o lungime de 1.236 m, diferenta de nivel dintre cele doua statii este de 327 m, ecartamentul de 1.450 mm, iar diametrul cablului de 28 mm. Planul inclinat putea transporta zilnic 30 de vagoane de lemne a cite 10 metri cubi. Nu se folosea pentru transportul persoanelor decit ocazional.

Cele doua platforme au o latime de 3 m si lungimea de 6 m. Pe acestea se incarcau vagonetele care erau apoi tractate de cai pe o distanta de 50 m pina la locul de unde locomotiva cu aburi le ducea in Covasna, la gara mare.

Salvati mocanita! O atractie turistica importanta din apropierea Planului inclinat este trenul cu ecartament redus (mocanita). Covasnenii vor ca linia, respectiv locomotivele si vagoanele - inca in stare de functionare - sa fie cumparate de un investitor austriac. Acesta a incheiat deja un contract de inchiriere pe termen nelimitat cu judecatorul sindic. In 2002 a fost infiintata Fundatia Sikló pentru salvarea mocanitei.

Vila lui Ceausescu - printre deseuri radioactive In apropierea Planului inclinat se afla una dintre vilele de protocol ale fostului dictator, intr-o portiune de o deosebita frumusete a Vaii Zinelor, ascunsa de priviri curioase. Cladirea, si azi luxoasa, este folosita pentru protocolul de stat. Nicolae Ceausescu si-a petrecut aici o singura noapte, in august 1986, la scurt timp dupa accidentul nuclear de la Cernobil. „Un fizician venit cu Ceausescu ne-a intrebat daca am simtit la Covasna consecintele exploziei, la care l-am sfatuit sa colecteze probe din balta cu sol argilos", isi aminteste fizicianul Gyila Sándor. Gyila, care stia prea bine ca in balta respectiva s-au adunat cele mai multe deseuri radioactive, nu a fost surprins sa afle ca a doua zi dictatorul a parasit zona.