Romanii se lauda cu o multime de produse traditionale, dar, deocamdata, nu a mai aflat nimeni altcineva de ele. Si nici nu va afla prea curind.

Produsele traditionale romanesti nu au patruns inca pe piata europeana sau, chiar daca au ajuns pe rafturile magazinelor din anumite tari, nu sint cunoscute ca fiind specific romanesti. „Sint doua firme de lactate care au vindut anul trecut in Europa produse traditionale. Napolact a exportat brinza Nasal in Belgia si in Olanda, iar Dorna a vindut o brinza telemea traditionala in Grecia. Acestea au fost insa vindute impreuna cu alte produse si nu au fost prezentate ca fiind preparate dupa o reteta specifica tarii noastre. Oricum, cantitatile exportate au fost foarte mici, de ordinul a citeva sute de tone", a spus Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Romane a Laptelui (ARL).

Problemele specific romanesti pun bariere

Daca pina la momentul aderarii trebuiau platite taxe vamale si era destul de greu pentru agentii economici romani sa vinda in Europa produse traditionale, de la 1 ianuarie se asteptau la o schimbare in bine. „Din pacate, acum constatam ca, desi teoretic putem exporta mai usor, ne lovim de problemele generale ale industriei alimentare romanesti", a spus Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii. Chiar daca cele mai multe produse inregistrate ca traditionale sint lactatele, acestea nu vor intra pe piata europeana decit daca sint produse din lapte conform cerintelor europene. Cum doar 15% din laptele produs in Romania corespund normelor, este putin probabil sa fie folosit tocmai pentru fabricarea lactatelor traditionale. „Nu putem patrunde pe piata nici cu mezelurile, pentru ca autoritatile au decis reintroducerea vaccinarii impotriva pestei porcine si ne-au scos de pe piata", a spus Minea.

Promovarea dureaza si costa mult

Trecind peste toate aceste dificultati, pentru a intra pe piata europeana, ramin problemele recunoasterii produselor si promovarii acestora. „Autoritatile s-au trezit tirziu. Trebuia ca produsele traditionale sa fie promovate cu mult timp inainte pentru a fi deja cunoscute pe piata europeana. Toate alimentele si bauturile de pe lista depusa la UE la inceputul anului au nevoie de cel putin sase luni pentru a fi recunoscute pe piata. Chiar si la sfirsitul anului va fi destul de putin probabil sa putem vinde ceva ca produs traditional", a aratat Valeriu Steriu. In plus, agentii economici romani trebuie sa investeasca foarte mult pentru a face reclama produselor traditionale pe care vor sa le vinda pe piata europeana. Intrucit promovarea costa foarte mult, putini vor reusi sa-si faca un nume in afara granitelor. „Oricum, doar producatorii mari vor avea sanse sa ajunga pe Piata Comuna", a spus presedintele ARL.

Lista cu 162 de produse

Romania a depus la UE o lista cu 162 de produse traditionale. Aceasta cuprinde mai multe feluri de lapte (de Dorna, de Rarau, Cedra de Apuseni), iaurt (de Cedra, Napoca), lapte batut (de Harghita), cas (de Oas, de Alba), brinza (de Moeciu, Nasal, de Manastur, de Dorna), cascaval (de Rucar, de Dobrogea, de Rarau), dar si salam de Sibiu si cirnati de Plescoi, piine ardeleneasca cu cartofi, piine cu coaja batuta, covrigi de Buzau si de Brasov, placinta dobrogeana, magiun de Riureni si de Topoloveni, tuica (de Zetea, Mediesu Auriu, Buzau, Zalau), horinca (de Maramures, de Seini), palinca (de Bihor, de Rieni, Romaneasca „Tricolor", „Crai Nou", de Brad).