Autoritatile incearca sa minimalizeze scandalurile legate de continutul manualelor, argumentind ca nu conteaza continutul acestora, ci felul in care profesorii respecta programa.

Profesorul este cel care detine bagheta magica, spun oficialii Ministerului Educatiei. „Manualul nu este obligatoriu. Ceea ce este obligatoriu este ca profesorul sa respecte programa scolara. Manualul este un auxiliar curricular", crede Liliana Preoteasa, directorul Directiei de invatamint preuniversitar. „Atunci cind ai un singur manual nu ai ce sa discuti despre el. Cind sint manuale mai multe, acestea prezinta mai multe puncte de vedere, cu care pot sa fiu de acord sau nu, dar in calitate de profesor pot sa aleg ce manual mi se potriveste", a spus Liliana Preoteasa, care a recunoscut ca exista unele „slabiciuni", dar nu trebuie generalizate.

Directorul Consiliului National pentru Evaluarea Manualelor are o parere buna despre produsul activitatii lui. „Manualele noastre se inscriu pe un drum ascendent", a spus Marius Chis, directorul CNEM, in cadrul Seminarului national pentru calitatea manualelor scolare - editia a II-a, cu tema „Conformitatea manualului cu programa scolara, conditie a asigurarii calitatii manualelor scolare". Insa el recunoaste ca, „la ciclul gimnazial, manualele sint imbatrinite moral" si ca „manualele au scazut din cauza neconcordantei cu programa".

In contextul discutiilor aparute pe baza manualului de istorie, Liliana Preoteasa considera ca acestea reprezinta „un scandal creat, nu este o realitate". „Exista manuale mai putin bine tratate sau in care opinia autorului este mai pregnanta, insa profesorul poate alege dupa ce manual sa predea", a spus Liliana Preoteasa.

Manuale-minune

Evolutia manualelor ii face pe cei din cadrul Ministerului Educatiei sa aiba sperante de mai bine. „Manualele de acum nu se pot compara cu cele dinainte de ’89", spune Preoteasa. Manualele care nu au obtinut un punctaj ridicat la evaluare „au scazut din cauza neconcordantei cu programa" sau pentru ca s-a lucrat „dupa programe care nu erau in vigoare. Nu ne mai putem permite acest lucru", subliniaza Marius Chis, directorul CNEM.

Consiliul pentru Evaluarea si Difuzarea Manualelor a considerat ca este nevoie de un timp mai mare pentru evaluare si a facut trei etape: 13 aprilie, 4 mai si 5 iunie.

In evaluarea manualelor nu exista criteriul pret pentru ca acestea apar pe piata libera, ele nefiind pentru clasele obligatorii, un lucru pe care presedintele CNEM il considera benefic. „Criteriul pret scoate de multe ori si carti bune de pe piata", a apreciat acesta.

Cu incarcatura politica

La jumatatea lunii ianuarie, Consiliul National de Evaluare si Difuzare a Manualelor a cerut revizuirea cartilor in care se impun elevilor unele modele din viata publica, cu referire la un manual de istorie de clasa a XI-a in care se vorbeste despre eficienta Monicai Macovei in lupta anticoruptie.

„Un scandal ar fi daca un profesor ar constata ca nu au nici o legatura cu programa scolara. Sint convinsa ca exista o incarcatura politica aici. Manualele au fost evaluate de Consiliul National pentru Evaluarea Manualelor si au indeplinit punctajul minimal pentru ca ele sa circule pe piata", a apreciat Liliana Preoteasa.

Variantele finale la nationale Subiectele de la examenele nationale au fost publicate ieri, in varianta finala, pe www.subiecte2007.edu.ro. Au fost operate 96 de modificari pentru testele de gimnaziu si 175 pentru Bac. Modificarile vizeaza unele elemente de continut si de formulare, dar pastreaza gradul mediu de dificultate si respectarea normelor de evaluare, in acord cu programele scolare. In termen cit mai scurt vor fi postate indicatii de rezolvare si raspunsuri pentru disciplinele de profil real. Pe 28 februarie, inspectoratele scolare vor distribui gratuit, la toate unitatile de invatamint, variantele de subiecte sub forma de brosuri.