Un inginer olandez a gasit solutia pentru evitarea accidentelor si a nervilor de la volan: fara treceri de pietoni si fara trotuare.

Sapte localitati din Olanda, Belgia, Germania si Marea Britanie au adoptat deja sistemul rutier inventat de Hans Monderman. El a demonstrat cum eliminarea indicatoarelor, zebrei si a delimitarii dintre trotuar si sosea poate sa scada viteza si sa responsabilizeze soferii. Strazi libere

Proiectul „Shared Space" a pornit in oraselul olandez Drachten. Acum un an si mai bine, localitatea era deja curatata de semnele de circulatie, dar nimeni nu le ducea lipsa. Dupa ce viziteaza, in trecere, orasul Drachten, scriitorul Paulo Coelho noteaza pe blogul sau: „Deodata, mi-am dat seama ca faimosul «Stop», zebra si indicatoarele de la intersectii disparusera. Lipseau, de asemenea, semaforul rosu-galben-verde si demarcarile dintre strada si trotuar. Camioanele, automobilele, bicicletele si pietonii mergeau perfect organizat intr-un spatiu in care nimeni nu dirija circulatia si in care nu se auzeau injuraturi, frine bruste sau claxoane asurzitoare". Proiectul european „Shared Space" a inceput in 2004, dar ideea a aparut acum 25 de ani. „Am fost chemat intr-un sat ce se confrunta tot timpul cu probleme de viteza exagerata. Am propus sa regularizam circulatia, punind sicane, dar solutia nu a fost acceptata. Dupa care am hotarit sa elimin toate semnele care presupuneau reducerea vitezei. Rezultatul a fost incredibil. Viteza a scazut la jumatate, iar masinile nu mai depaseau 30 km/h", povesteste specialistul olandez, citat de revista „Der Spiegel".

Protest la primarie

Filosofia noului sistem de trafic e simpla: cu cit exista mai putine reguli si indicatoare, cu atit mai responsabil devine soferul. „Atunci cind conduceti in interiorul unui camping, mergeti destul de incet. De ce? Pentru ca aici toata lumea va priveste, adica aveti un contact vizual cu cei de-acolo", explica Monderman intr-un alt interviu acordat ziarului german „Die Welt". Specialistul subliniaza ca proiectul „spatiilor impartasite" pleaca de la importanta contactului vizual. Atunci cind il cautam pe celalalt din priviri, sintem nevoiti sa reducem viteza, asa incit „lucrurile nu mai pot s-o ia razna". Ideea a prins nu doar in tara sa, ci si in Germania. Primarul comunei Bohmte, Klaus Goedejohann, isi aminteste reactiile consiliului local: „Au fost destule voci care au cerut ca proiectul sa nu fie aplicat decit daca vor fi instalate semne de limitare a vitezei la 30 km/h".

Primarul nu a facut nici o concesie consilierilor, reusind sa demonstreze ca ideea inginerului olandez functioneaza chiar si pentru soseaua principala, parcursa zilnic de 12.000 de masini, releva „Die Welt".

Sanse slabe pentru romani

El nu a fost inca aplicat in orase de mari dimensiuni si nu pare sa aiba sanse in spatiul autohton. „Daca romanii ar dori sa aplice acum aceasta idee, cred ca situatia traficului s-ar inrautati, pentru ca noi nu avem un concept de responsabilitate la fel de bine inradacinat ca in Occident", afirma Manuela Rusu, specialista in psihologia transporturilor. In ciuda disparitei semafoarelor, trecerilor de pietoni si a semnelor de circulatie, Monderman pastreaza doua reguli elementare: circulatia pe dreapta si prioritatea de dreapta. Dar chiar si aceste principii minimale pot fi uneori trecute cu vederea. „Daca o batrinica vine din stinga, in mod normal ea nu ar avea prioritate. Dar daca ploua cu galeata, bunul-simt iti spune ca trebuie sa-i dai intiietate", spune Monderman. Mai mult, eliminarea semnelor de circulatie are avantajul ca scoate la lumina frumusetea peisajelor si a localitatilor traversate. Scapind de reteaua de indicatoare, satele nu vor mai arata precum niste circuite de Formula 1, ci isi vor recupera alura pitoreasca. In plus, proiectul prezinta si avantaje ecologice. „Ideea se potriveste bine cu initiativa noastra de a nu mai sufoca zonele de padure cu semne de circulatie", spune un oficial al Automobil Clubului German. In ciuda receptarii pozitive, noul sistem de circulatie are limitele sale.

Bucurestiul prin satelit Din aceasta primavara, traficul bucurestean va fi fluidizat printr-un centru de comanda ce va urmari prin satelit mijloacele de transport in comun si va debloca „dopurile" cu ajutorul unui sistem computerizat. Astfel, 300 de camere video vor fi montate in principalele intersectii din Capitala, iar autobuzele RATB vor avea atasate sisteme de detectare a pozitiei prin satelit. Pentru proiectul de management al traficului Capitalei s-au alocat pentru acest an 20,6 milioane de euro.

Inventatorul anului pe sosea Inginerul olandez Hans Monderman (foto) si-a inceput cariera in 1969 ca inspector responsabil cu securitatea traficului auto. In acelasi timp, a lucrat si pentru replanificarea traficului din Drachten, iar in anii urmatori s-a ocupat de analiza accidentelor rutiere, dar si de integrarea peisajelor in trafic. Din 2002, a colaborat cu Institutul Keuning din Groningen la proiecte cu privire la relatiile dintre trafic, peisaj si comportamentul social. In 2006, Monderman a fost numit „inventatorul anului" in cadrul Festivalului de Inventii din Dordrecht.

Foto: www.shared-space.org ; (c) Jan Willem von Vliet