Ministerul Educatiei nu a facut nici un studiu pentru rezolvarea problemelor pe care le poate crea proiectul de lege privind invatamintul preuniversitar.

Migratia haotica a profesorilor, invatatorilor si educatorilor, aglomerarea scolilor si depopularea liceelor sint citeva dintre posibilele probleme ce pot aparea in urma implementarii sistemului de invatamint preuniversitar cu sase ani de scoala primara, trei de gimnaziu si trei de liceu.

Dilema micutilor

In ceea ce priveste clasa pregatitoare, se stie ca aceasta va fi obligatorie pentru copiii de sase ani, dar nu se stie exact cine o va preda. „Deocamdata, acest lucru nu este precizat in lege. Sigur ca dupa ce legea va fi adoptata va trebui sa se faca metodologia intr-un timp prestabilit. Vor fi scoli unde nu vom avea de unde sa aducem educatoare si probabil vor avea o invatatoare cu dubla specializare. Important e sa fie cineva care sa aiba experienta sa lucreze cu cei mici", spune Liliana Preoteasa, directoarea Directiei pentru invatamint preuniversitar din Ministerul Educatiei. In total, daca proiectul ministerului devine lege, peste 207 mii de copii din tara vor incepe in 2008 clasa pregatitoare. Ceea ce inseamna ca vor avea nevoie de aproape 8.300 de sali de clasa in cadrul scolilor generale. In aceleasi scoli vor ajunge si elevii care nu vor mai studia clasa a IX-a la liceu. Matematic, pentru fiecare patru sali existente trebuie sa se adauge inca una, daca se invata in doua schimburi. „Infrastructura trebuie pregatita altfel pentru a putea implementa un astfel de sistem. Probabil ca ministerul mizeaza pe o scadere demografica pentru a rezolva problemele practice pe care strategia lor le creeaza", spune Andrei Marga, fost ministru al Educatiei.

Migratia profesorilor

Prin trecerea clasei a V-a la ciclul primar, ca un pas de adaptare a elevilor cu gimnaziul, se pune problema cadrelor didactice care vor preda materia respectiva. Solutia propusa de minister este una de circumstanta. „Vor fi situatii flexibile. Este foarte probabil ca in anumite zone rurale sa nu am profesori de specialitate si urc invatatorul la anumite discipline sau cobor profesorul la clasa a V-a", spune Liliana Preoteasa.

In timp ce profesorii de gimnaziu pot fi folositi pentru ciclul primar, unii profesori de liceu vor trebui sa isi ia ore la gimnaziu pentru a acoperi materia de clasa a IX-a, dar si pentru ca liceele vor ramine cu doar trei clase in loc de patru. „Profesorii au ore la liceu si pot sa-si ia si niste ore la gimnaziu", adauga directoarea din minister. „Este o tentativa foarte birocratica", interpreteaza Andrei Marga proiectul de lege propus de Ministerul Educatiei.

Lipseste studiul pilot

La baza acestor probleme sta faptul ca inainte de a intocmi proiectul de lege, Ministerul Educatiei nu a testat nicaieri in Romania propunerile sale. „Nu cred ca se poate pilota asa ceva. Pilotarea ar avea o problema deoarece pentru a fi pusa in practica am avea nevoie si de programa. Apoi trebuie sa faci si formarea profesorilor, trebuie sa elaborezi si alte manuale. Dupa ce legea va intra in vigoare vom avea o perioada de tranzitie", spune Preoteasa. Pe de alta parte, Alina Mungiu-Pippidi, expert pe politici publice de educatie la Societatea Academica din Romania, avertizeaza asupra faptului ca acest proiect de lege trebuia sa aiba la baza un studiu pentru a vedea care va fi impactul sau. „E absurd sa spui ca nu se poate face un studiu. El trebuie introdus in fisa de politici publice a proiectului de lege", spune Mungiu-Pippidi. In absenta unui studiu autohton, ideea implementarii noului sistem a venit, dupa cum afirma Preoteasa, ca urmare a faptului ca in Europa sint foarte putine tari care au patru clase in invatamintul primar.