Vladescu a afirmat ca isi asuma riscul unei eventuale declansari a procedurii de infringement din partea CE, atat timp cat Guvernul de la Bucuresti isi atinge scopul, respectiv protejarea mediului. "Merg la extrem. Negociem si nu ne intelegem si incep procedurile de infringement. Este o procedura normala. Nu dispare Romania. Taxa functioneaza in perioada aceasta. O sa fie o decizie poate anul viitor in toamna. Poate ca vom castiga daca vom respecta cererile lor sau poate ca vom pierde. Dar scopul va fi atins. Taxa va functiona si in Romania nu vor intra un anume numar de masini poluante. Guvernul si-a stabilit scopul si este gata sa se confrunte cu Comisia si daca la sfarsit fie ca pierde fie ca va castiga masura impusa isi va fi atins scopul. Mie asta mi se pare activitate guvernamentala coerenta", a declarat ministrul Finantelor intr-un interviu acordat agentiei NewsIn. Conform lui Vladescu, Comisia Europeana nu este impotriva aplicarii taxei, ci reclama faptul ca aplicarea ei produce discriminare intre vanzatorul roman si cel membru al UE. "Eu nu fac nimic pentru ca nu vreau sa schimb taxa. UE ne cere ca aceasta taxa sa se plateasca si in cazul in care vanzatorul este un cetatean roman. Este intr-adevar o discriminare", a spus Vladescu. Ministrul Finantelor a afirmat ca negocierile dintre partea romana si oficialii UE vor continua si in perioada urmatoare.
O decizie politica
Ministrul Finantelor a explicat ca introducerea acestei taxe este o decizie politica, iar pentru a evita declansarea procedurii de infringement din partea CE, Romania trebuie sa aplice taxa nediscriminatoriu, respectiv sa se plateasca la orice inmatriculare nu doar la prima. "Nu vrem sa desfiintam taxa. Nu vrem. Este o decizie politica a Guvernului roman. Vrem sa gasim solutii impreuna cu oficialii de la Comisia Europeana, dar in conditiile in care vrem sa mentinem taxa pentru a proteja mediul", a mai spus Vladescu. Declaratiile ministrului Finantelor vin in continuarea pozitiei exprimate de premierul Calin Popescu Tariceanu in sustinerea taxei auto, care afirma, in urma cu 12 zile, ca este normal ca fiecare stat sa-si apere interesele in fata CE. "Nu trebuie considerat ca tot ceea ce spune Comisia Europeana este de nediscutat", a spus, la acel moment, premierul, dand ca exemplu Germania, care a luat decizia de a proteja constructorii locali, fata de solicitarea Comisiei de reducere a emisiilor poluante. Vladescu a mai amintit ca, de la momentul aprobarii Codului Fiscal, vara anului 2006, si pana la momentul aderarii la UE, s-a intalnit de doua ori cu oficiali ai UE pe tema acestei taxe. "De la momentul Raportului de tara in septembrie 2006 am avut o intalnire. Dar s-a discutat pe principii, pentru ca nu eram inca stat membru. Noi am spus ca vrem sa mentinem taxa ei au spus ca exista pericolul sa declanseze procedurile de infringement si ca vor analiza. Comisia nu putea negocia cu Romania pana nu devenea stat membru", a afirmat ministrul Finantelor.
Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE. (Gilda POPA)