Americanii si francezii, cei mai numerosi in competitia berlineza, au ramas cu buzele umflate, iar Ursul de Aur, detinut de cineastul Wang Quanan, vorbeste mandarina in 2007.

Cistigatorii celei de-a 57-a editii a Berlinalei acopera, din punct de vedere geografic, majoritatea continentelor, doar Australia si Antarctica raminind fara picior de premiu. Grosul distinctiilor se indreapta insa spre Asia, de la „Casatoria lui Tuya" a lui Wang Quanan, pelicula surprinzator cistigatoare a trofeului festivalului, dar si a distinctiei ecumenice, la „Sint un cyborg, dar e OK", recompensata cu Premiul „Alfred Bauer", si pina la cistigatoarea premiului pentru debut, „Vanaja", basca trofeele mai discrete, precum Teddy, Ursii de Cristal sau Netpac.

Tot razboiul cistiga

Trofeul pentru regie i-a revenit cineastului israelian Joseph Cedar, pentru pelicula „Beaufort" - departe de a fi fost singura care a abordat un conflict armat -, iar acela pentru interpretare masculina, lui Julio Chavez, pentru rolul din coproductia argentiniano-francezo-germana „El Otro", destinatara deopotriva a unui Urs de Argint. Berlinul a parut sa preia moda „colectivista" de la Cannes-ul anului trecut, distributia lungmetrajului „The Good Shepherd" obtinind la gramada premiul pentru Cea mai buna contributie artistica. Onorurile pentru intreaga cariera le-a colectat regizorul Arthur Penn, responsabil pentru „Bonnie and Clyde" si „The Missouri Breaks". Cit despre prestatia actoriceasca feminina, competitia a fost acerba, distinctia ajungind pina la urma in miinile Ninei Hoss, care, acceptind-o, inca se mira ca n-a cistigat-o Marianne Faithfull, pentru rolul de bunica si muncitoare in industria sexului din „Irina Palm".

Dominatia sexului slab

De altfel, Berlinala din acest an a fost la degetul mic al unei cohorte de megastaruri feminine: de la deplasata Sharon Stone la Marion Cotillard, a carei performanta in rolul lui Edith Piaf a salvat „La vie en rose" de o fractiune semnificativa din reprosurile criticii, si pina la Jennifer Lopez, care a avut de indurat huiduieli la proiectia peliculei „Bordertown", inarmata cu scopuri morale, dar nu si cu o calitate pe masura. O alta prezenta feminina care a impresionat criticii a fost aceea a frantuzoaicei Marina Hands in rolul lui Lady Chatterley (din pelicula omonima a lui Pascale Ferran), dar nici Julie Delpy si a sa „Two Days in Paris" n-au trecut neobservate, lasindu-se cu laude in pofida absentei premiilor. Cit despre cistigatorul Ursului de Aur, critica a fost mai degraba placut impresionata de interpretarea lui Yu Nan in rolul principal feminin decit de suma calitatilor lungmetrajului. Pina si Sienna Miller si-a crescut „cota" cu prestatia actoriceasca din pelicula lui Steve Buscemi, „Interview".

Huiduite, aclamate si controversate

Cireasa de pe tortul vedetelor feminine consacrate a fost insa Lauren Bacall. La 82 de ani, fosta nevasta a lui Bogie nu da semne sa se desprinda de marele ecran, ba din contra, potrivit declaratiilor ei: „Am prea multa energie pentru a ma opri si nu cred in pensionare". Bacall joaca, alaturi de Woody Harrelson, Willem Dafoe si Kristin Scott Thomas, in pelicula „The Walker". Din punctul de vedere al publicului, aceasta s-a numarat printre cele mai apreciate din contingentul american, doar ca n-a intrat in competitie, fiind scrisa si regizata de chiar presedintele juriului, Paul Schrader. O alta pelicula din SUA, „300", si-a avut premiera mondiala la Berlinala, sub ochii a 1.700 de spectatori. Proiectia a fost intrerupta de ovatii, pe care insa site-ul Cinematical le raporteaza drept „huiduieli", iar controversa continua inca in mediul virtual. Din panoplia feminina insa, cele mai intense reactii pozitive din partea presei le-a stirnit prestatia lui Marianne Faithfull.

Perdanti cu staif

Numele mari de regizori nu au avut un impact prea semnificativ asupra Berlinalei din acest an. Doar Jiri Menzel, cu al sau „I Served the King of England", s-a ales cu o distinctie a criticii (FIPRESCI), dar legiunea franceza, din care faceau parte Olivier Dahan, Jacques Rivette, André Téchiné si François Ozon, a plecat acasa cu mina goala.

Perestroika si buletinul de Berlin Unde anul trecut era politica, anul acesta a fost „star power", fapt recunoscut si de directorul Berlinalei, Dieter Kosslick. Acesta a avut insa un conflict „rece", sub forma epistolara, cu un alt star, de data aceasta al politicii internationale, si anume Gorbaciov. Desi initiatorul Perestroikai s-a oferit sa descinda la Berlin ca sa prezinte personal pelicula lui Konstantin Lopushansky intitulata „Gadkie lebedi", Kosslick s-a opus si a informat producatorii ca nu are in ce sectiune sa bage filmul. Subiectul acestuia este o distopie, in care incalzirea globala a cauzat mutatii, iar Gorbaciov, a carui fundatie a si finantat productia, il considera un film-avertisment, pe care spectatorii trebuie sa il ia in serios.