"Gunoi si cersetori. Oriunde ma uitam numai asta vedeam. (...) Erau la fiecare colt de strada imbracati in zdrente de canepa si cu mainile murdare intinse in speranta unui banut. (...) Stateau in brate la mamele lor, acoperite cu burqua, insirate de-a lungul rigolelor sau in intersectiile aglomerate si intonand: Bakhshesh, bakhshesh!; si inca ceva ce nu observasem din prima clipa: rar daca vedeai pe vreunul dintre ei langa un parinte de sex barbatesc - razboiul transformase tatii din Afganistan intr-o marfa de lux. (...) A ma intoarce in Kabul mi se parea la fel cu a te ciocni din intamplare de un vechi prieten si a vedea ca viata nu l-a crutat si ca a ramas pe drumuri, fara nici un rost." De la inceput si pana la sfarsit romanul lui Khaled Hosseini surprinde prin dezinhibarea cu care povesteste intamplari ce pot fi oricand suspectabile de sentimentalism ieftin. Intretaieri de destine, secrete de familie, legaturi de sange descoperite peste ani, despartiri si regasiri spectaculoase, tradari, vini asumate, iertari... Derularea simpla a destinului celor doi prieteni Amir si Hassan, pe fondul unui Afganistan care incepe sa se destrame, suprapunerea de imagini din Kabulul copilariei peste haosul unei lumi, care se dezintegreaza pe dinauntru si pe dinafara, se face pastrand exact acea doza de detasare ce stabileste limita intre adevar si sentimentul supralicitat. Scriitura lui Khaled Hosseini conduce inca de la primele pagini ale cartii catre o lume golita de sens, in care frica domneste peste tot, un tablou al prabusirii Afganistanului, vazut prin ochii unui copil, care duce cu sine in America vina unei prietenii distruse aproape cu sange rece. "Daca asta ar fi fost un film indian, ca acelea la care mergeam cu Hassan, acum am fi ajuns la partea in care eu alergam afara in ploaie, descult. Fugeam dupa masina, tipand sa opreasca. (...) Dar asta nu era un film indian. Imi parea rau, dar nu plangeam si nu am alergat dupa masina." Seducator in romanul lui Hosseini este felul simplu in care se marturisesc si se asuma pacatele. Asemanator "confesiunilor" Sf. Augustin. Relatiile care se creeaza si se destrama intre personaje raspund unor chemari mai profunde si se intalnesc toate in acel joc al zmeielor, cea mai vie imagine a Kabulului dinainte de invazia sovietica si nodul in care raman incurcate libertatile si tainele unor oameni ale caror drumuri se despart.
Calatoria lui Amir inapoi in Kabulul in care "frica domneste peste tot" e, dincolo de cautarea copilului lui Hassan, o incercare de redesenare a propriului peisaj mental. De suprapunere a imaginilor Afganistanului contemporan peste amintirile despre un timp si un spatiu devenite inexistente.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 29 aprilie - 5 mai
Sursa: garbo.ro
-
UniCredit va oferi carduri adaptate pentru nevăzători
Sursa: futurebanking.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 26 aprilie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
Pleci în Germania la Campionatul European de Fotbal? Ce sfaturi are un...
Sursa: wall-street.ro