Berlinul e casual. Berlinul e fara fite. Pina si pe covorul rosu, vedetele prefera tinute extravagante pe care, daca le-ar purta la Hollywood, ar fi eviscerate de expertii in moda.

Aceasta atmosfera nepretentioasa domina si discutiile: de exemplu, un Steve Buscemi extrem de colocvial, dupa ce a avut greutati in a se urca pe scena, a cerut scuze presei prezente la vizionarea excelentului film pe care l-a regizat, „Interview", ca e mort de beat" si ca „a baut non-stop de cind a venit". „Va astept cu intrebari dupa, daca nu cumva o sa lesin intre timp." Din cauza acestei atmosfere care indeamna la datul in petic - si, probabil, a sampaniei scumpe -, Sharon Stone a luat-o razna la balul anual de caritate, adresindu-se audientei cu „you nasty little germans". Si nu s-a oprit aici; „You are nasty but that’s why I love you". Au!

Banderas, antistar

La Berlinala ai sansa sa intilnesti la petreceri megastaruri care nu numai ca se imbata si danseaza pe mese (cum a facut in urma cu doi ani Salma Hayek), dar mai si stau de vorba cu tine... S-a intimplat la petrecerea de la clubul Oxymoron, unde Antonio Banderas, care-si sarbatorea proiectia in market a celui de-al doilea sau film in calitate de regizor, a fost delicios de comunicativ cu absolut toata lumea, consolidindu-si reputatia de antistar si de baiat bun. Mi s-a spus ca arata „consumat", dar ca emana un sex-appeal magnetic.

Favoritii: sexul si politica

Cit despre competitie, specialistii sint de acord ca anul acesta ea e uniform buna, dar nu sclipitoare. Prognoze? Ei bine, Berlinul e un oras foarte politic si hipersexualizat (in ambele directii, dar mai ales in contrasens). Asa ca, daca vrei sa cistigi un Urs de Aur, uita de acele filme cu priza la public si cu mesaje universale si inofensive. Daca vrei cu tot dinadinsul sa cistigi, trebuie sa ai sex explicit si politica exploziva.

Dupa acest calcul, sanse mari la trofeu au subversivul „Irina Palm", al lui Sam Garbarski, cu o Marianne Faithfull obligata de probleme familiale sa se angajeze intr-un sex club si sa performeze, printr-o gaura intr-un zid, hand-job-uri clientilor (asta e, in engleza suna mai putin vulgar), pelicula „Witness" a veteranului Andre Techine, despre cum explozia SIDA a pus capat, la inceputul anilor ’80, unei perioade efervescente de libertate sexuala, sau „Bordertown" al lui Gregory Nava, care va avea proiectia astazi si unde Jennifer Lopez interpreteaza rolul unui reporter ce investigheaza o serie de crime brutale in oraselul de granita Juarez.

Maria Popistasu, tratata regeste

Si daca veni vorba de politica, ajungem si la Romania care, in acest an, este omniprezenta la Berlin. Mai mult cu numele, pentru ca niste minipostere turistice impinzesc metrourile si autobuzele: oriunde te uiti, Romania, Romania, Romania. Mai putin prezenta cinematografic decit in alti ani: asta desi filmul lui Mitulescu „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" a fost proiectat in sectiunea Generatii si avut parte de o cronica buna in „Variety".

Dar cea mai mare izbinda din 2007 e prezenta Mariei Popistasu in grupul de actori de la Shooting Stars; tinerele sperante actoricesti europene sint aici tratate regeste si au parte de o publicitate si de o expunere incredibile.

Regizorii romani impart DVD-uri promotionale Uriasa cladire a tirgului de filme a adapostit 50 de tari, mai putin Romania. Cica e prea scump sa ai un stand. Bine ca n-a fost prea scump pentru Ungaria sau Estonia sau pentru orice natiune care vrea sa conteze pe harta cinematografica. Nu mai scump, cred, decit vor costa, sa spunem, posterele viitoarei calamitati a lui Sergiu Nicolaescu. Asa se face ca tinerii nostri regizori cu filme aflate in postproductie isi trimit prietenii cu DVD-uri promotionale sa le plaseze pe la standurile celor mai importante case de distributie europene, intr-un soi de gherila marketing. CNC-ul considera, probabil, ca, daca a finantat in parte aceste productii, s-a achitat de obligatie. Ei bine, in lumea consumista a cinematografului mondial, facerea unui film e doar o mica parte din biz, urmata de cea mai grea: promovarea. „Noul val romanesc" continua sa existe gratie consistentei peliculelor, dar in indiferenta autoritatilor.

CNC a venit doar in inspectie Intrebarea recurenta care mi se pune aici - dupa cea exasperanta „Si cum va simtiti acum in UE?" - e cum de, brusc, Romania a devenit noua Coree (adica face constant filme proaspete, puternice si e rasfatata festivalurilor)? Le raspund: „S-a intimplat". Pentru ca asa e: s-a intimplat si lasam in continuare sa se „intimple" - noul val romanesc are de-a face mai mult cu alinierea fasta a stelelor, cu o eruptie necalculata de talent, cu conjunctura, noroc etc. decit cu o politica coerenta de stat. E greu de crezut ca asemenea fertilitate nu e deloc incurajata de cine trebuie. Aud ca domnul Serbanescu de la CNC a venit aici cu escorta, ca sa inspecteze terenul. Sa-l inspecteze?? Iata ce ar fi trebuit sa stie inainte sa se urce in avion: esti in market, deci existi. — Anca Gradinariu, corespondenta de la Berlin