Acciza din 2006 era mai mica decit taxa auto pentru masinile „populare" si mult mai mare pentru masinile de lux.

Un calcul simplu arata ca fata de acciza auto perceputa inainte de integrare, taxa de prima inmatriculare care a inlocuit-o avantajeaza net achizitia masinilor de lux si descurajeaza cumpararea de masini mici de oras.

Astfel, pentru un Renault Clio de 1,6 litri nou, cumparat anul trecut, acciza era de 106 euro. Taxa de inmatriculare este acum de 183 de euro. Daca masina era second-hand, acciza era de 265 de euro, acum taxa este de 323 de euro.

Acelasi lucru se intimpla si la masinile cu motoare de 1,8 litri. Pentru un Opel Astra 1,8 nou, acciza era de 317 euro. Taxa de inmatriculare este acum de 481 de euro. Daca era second-hand, acciza urca la 650 de euro, insa taxa din prezent se ridica la 850 de euro.

Lucrurile se schimba cind se fac calculele pentru masinile de clasa superioara, in sensul ca taxa de prima inmatriculare devine mai mica decit acciza din 2006. Astfel, pentru un Volkswagen Passat nou, cu motor de 2 litri, acciza era de 741 de euro. Taxa de inmatriculare valoreaza doar 535 de euro. In cazul in care masina era second-hand, acciza urca pina la 1.853 de euro. In prezent, pentru un asemenea import se plateste o taxa de 945 de euro. Si daca ar avea standard Euro 3, taxa de inmatriculare ar fi mai mica decit fosta acciza, ridicindu-se la 1.700 de euro.

Luxul, la el acasa, adica in Romania

Noua politica fiscala romaneasca avantajeaza insa net luxul, cel putin in ce priveste masinile. Daca anul trecut, pentru un BMW 330 nou de 3.000 de centimetri cubi se platea o acciza de 3.519 euro, taxa de inmatriculare a acestui automobil este in prezent de numai 1.604 euro.

Dimensiunea acestei planificari guvernamentale se vede insa si mai clar daca masina amintita ar fi second-hand. 10.233 de euro era acciza anul trecut, iar taxa de inmatriculare, care a inlocuit acciza, este acum, pentru aceasta masina, de numai 2.800 de euro. Taxa de prima inmatriculare este mai mica decit acciza ceruta de stat anul trecut pe multe dintre masinile Euro 3 si Euro 4, plus ca anul trecut nu se puteau inmatricula masini sub standardul Euro 3, ne-a declarat ieri expertul fiscal Gabriel Biris, Managing Partner al firmei Biris-Goran.

Partea buna a taxei

„Mi se pare o taxa corecta atunci cind e vorba despre interesul national. Daca n-ar exista, drumurile s-ar umple de rable. Foarta putina lume s-a declarat impotriva ei. Au facut-o cei care vor sa aduca masini foarte ieftine, sub pretul de casare cerut in tarile din Vest. Vor sa profite, pentru ca pina acum in Romania nu se inmatriculau masini cu standard sub Euro 3. Acum se pot inmatricula. Poate fi considerata chiar o facilitate", ne-a declarat Biris. El a subliniat ca taxa de prima inmatriculare este chiar mai mica decit acciza in multe cazuri pentru masinile Euro 3 si Euro 4. Acciza a fost eliminata la 31 decembrie pentru ca nu era permisa de normele europene. Guvernul spune ca a introdus taxa de prima inmatriculare ca masura de protectie a mediului, in concordanta cu directivele UE.