Proiectul noii Legi a invatamantului preuniversitar a fost afisat, marti, pe site-ul Ministerului Educatiei si Cercetarii, dupa ce sindicatele din Educatie au reclamat ca documentul este tinut secret de ministrul Mihail Hardau pana la inaintarea i
Proiectul noii Legi a invatamantului preuniversitar a fost afisat, marti, pe site-ul Ministerului Educatiei si Cercetarii, dupa ce sindicatele din Educatie au reclamat ca documentul este tinut secret de ministrul Mihail Hardau pana la inaintarea in Parlament, spre aprobare. Documentul va ramane in dezbatere publica timp de 30 de zile, dar Ministerul Educatiei mai are o varianta de proiect, pe care o va lansa pe piata in functie de rezultatul actului deja supus dezbaterii.
Suparati pe ministrul Hardau ca i-a ignorat total in conceperea proiectului, liderii sindicatelor din invatamant au amenintat ca vor boicota sfarsitul de an scolar si examenele nationale daca nu vor fi consultati asupra tuturor proiectelor in domeniul invatamantului - printre care se numara si Legea privind Statutul personalului didactic. Sub aceste presiuni, Mihail Hardau a decis, ieri, sa-i cheme pe reprezentantii sindicatelor la o intalnire saptamana viitoare, urmand ca o comisie de dialog sa fie constituita pentru intruniri saptamanale. Din acest moment, Ziua initiaza o dezbatere publica, pe site-ul sau www.ziua.ro
La 10 ani, scolarul alege singur religia
Religia este inclusa in planul-cadru al invatamantului obligatoriu, dar aceasta disciplina poate fi inlocuita cu Educatie moral-religioasa, la solicitarea scrisa a parintelui sau a tutorelui legal al elevului de pana la 10 ani. Dupa implinirea acestei varste, scolarul alege singur confesiunea si religia pentru studiu.
Programa pentru disciplina religie este elaborata in colaborare cu fiecare cult in parte si se aproba conform prevederilor noului proiect de lege. Cultele religioase recunoscute oficial de catre stat pot solicita autoritatilor locale organizarea unui invatamant teologic specific pregatirii personalului de cult si activitati social-misionare a cultelor. Acesta se organizeaza pentru absolventii invatamantului gimnazial sau liceal.
Cultele religioase recunoscute oficial de catre stat au dreptul de a infiinta si administra propriile unitati si institutii de invatamant, cu respectarea legislatiei in vigoare. Unitatile si institutiile de invatamant infiintate de culte formeaza invatamantul confesional. Acreditarea institutiilor si unitatilor de invatamant confesional este facuta conform legii. Unitatile de invatamant confesional dispun de autonomie organizatorica si functionala, elaborand regulamente de organizare si functionare proprii, in spiritul canoanelor cultului fondator si in concordanta cu reglementarile legale ale sistemului national de invatamant. In unitatile de invatamant confesional, elevii se pot inscrie indiferent de religie.
Invatamant pe niveluri
Potrivit proiectului, invatamantul va fi organizat pe niveluri, tipuri si forme care asigura dobandirea competentelor cheie si profesionalizarea progresiva in conformitate cu dezvoltarile in domeniu. Concret, sistemul de invatamant preuniversitar va cuprinde mai multe niveluri. Astfel, educatia timpurie este dedicata copiilor cu varste intre 1 si 3 ani. Invatamantul prescolar va cuprinde grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare. Invatamantul primar va cuprinde clasa pregatitoare si clasele I-V. Invatamantul secundar va cuprinde invatamantul secundar inferior - gimnaziul, cu clasele VI - IX - si invatamantul secundar superior, respectiv invatamantul profesional, clasele X - XI/XII, invatamant liceal, clasele X - XII/XIII. Invatamantul tertiar non-universitar va cuprinde invatamantul postliceal.
Cresa de la 1 an
Pentru prima data in ultimii 16 ani, Ministerul Educatiei si Cercetarii propune reorganizarea creselor in asa fel incat sa poata primi copii mai mici de doi ani. La aceasta varsta, ei vor fi cuprinsi in sistemul preuniversitar la nivelul educatiei timpurii. Pentru educarea copiilor de 1-3 ani, MEdC instituie educatia timpurie, ca prima treapta a educatiei formale. Educatia timpurie se poate organiza in crese si, dupa caz, in gradinite. Continutul educativ al educatiei timpurii se stabileste prin ordin comun al Ministerului Educatiei si Cercetarii si Ministerului Sanatatii. Asigurarea personalului didactic necesar desfasurarii educatiei timpurii se face de catre autoritatile publice locale prin consultarea directiilor judetene pentru invatamant preuniversitar. Invatamantul primar si secundar inferior constituie invatamantul obligatoriu.
Prescolarii - de la 3 la 6 ani
Invatamantul prescolar este organizat pentru copiii in varsta de 3 - 6 ani, in gradinite cu program normal, prelungit sau saptamanal. Pot fi organizate grupe de gradinita si in cadrul altor unitati de invatamant preuniversitar.
Invatamantul primar este invatamant de zi si se desfasoara in program de dimineata. In clasa pregatitoare sunt inscrisi copiii care implinesc varsta de 6 ani, pana la data inceperii anului scolar. La cererea scrisa a parintilor, a tutorilor sau a sustinatorilor legali, pot fi inscrisi in clasa pregatitoare si copiii care implinesc varsta de 6 ani pana la sfarsitul anului calendaristic, daca dezvoltarea lor psihosomatica este corespunzatoare.
Catalin Croitoru:
"Este o mare eroare, vor fi din nou experimente nereusite"
Catalin Croitoru, presedintele Federatiei Educatiei Nationale, ne-a oferit, ieri, opinia sa asupra proiectului de lege, precum si masurile de protest pe care le va lua FEN.
Protestati ca ministrul a ignorat sindicatele?
Nu se pune problema de a protesta, noi i-am cerut in scris ministrului Educatiei, de mai multe ori, sa ne cheme la discutii. N-a facut-o, dar, ma rog, acum in ceasul al XIII-lea. El va fi obligat sa discute cu noi despre cum o sa arate legea asta. Problema este ca face din nou un gest care risca sa devina gratuit, pentru ca nu-i de ajuns sa schimbe legea invatamantului. Aici este vorba despre un pachet de legi care trebuie armonizate printr-un concept unitar de reforma. Or, se pare ca el nu estew capabil nici sa elaboreze, nici sa inteleaga asa ceva. Este nevoie de mpodificari si la Statutul personalului didactic, este nevoie de o lege a descentralizarii in ceea ce priveste finantarea, managementul unitatilor de invatamant, trebuie schimbari de concept si continut la nivelul sistemului educational etc., or, ei vor sa faca o carpeala, sa mai bifeze o activitate facand doar o noua lege a invatamantului preuniversitar. Este o mare eroare. Inseamna, in mod sigur, din nou experimente nereusite.
Ati fost invitat la Ministerul Educatiei, dupa publicarea proiectului pe site?
Au trimis o adresa, acum cateva ore, sa desemnam oameni pentru o comisie de lucru care sa se intruneasca saptamanal sa ia in dezbatere proiectul de lege.
Atunci, comisia se va intruni de patru ori in cele 30 de zile de dezbatere publica.
Nu neaparat, pentru ca noi nu suntem public; suntem parteneri sociali - ceea ce ei nu vor sa accepte. Sar nu numai ei. Este o pozitie generala a Guvernului. Acelasi lucru il patim si in Justitie. Deci, suntem inca bine ancorati in comunism. O sa avem armele necesare, am cerut deja sprijinul O rganizatiei Internationale a Muncii, a Comisiei Europene, iar Guvernul Romaniei, de aici incolo, in mod repetat, o sa dea cu subsemnatul pentru ceea ce face.
Ministrul se face ca ploua
Ministrul Mihail Hardau se face ca ploua si declara, senin, ca "toate legile care vizeaza invatamantul preuniversitar si superior, cat si statutul personalului didactic vor fi dezbatute public, atat cu sindicatele, cat si cu responsabilii cu educatia ai fiecarui partid, societatea civila, intrucat mai mult de jumatate din populatia Romaniei asteapta aceste legi". Anuntul a fost facut de ministrul Mihail Hardau dupa ce liderii de sindicat au amenintat din nou ca vor boicota sfarsitul de an scolar si examenele nationale daca nu vor fi consultati asupra proiectelor de modificare a Legii invatamantului. "Nici nu poate fi vorba de o lipsa de dialog. Legea invatamantului superior a fost supusa dezbaterii publice timp de doua luni. Cea a invatamantului preuniversitar va fi pusa pe site-ul Ministerului Educatiei si Cercetarii marti, iar la statulul persoanalului didactic ar mai fi unele mici modificari, dar va ajunge in dezbatere publica in cateva zile", a precizat ministrul.
Demnitarul a adaugat ca, intr-o prima etapa, a solicitat unor specialisti sa elaboreze aceste proiecte de legi. Intrucat actiunea a durat prea mult, a desemnat un grup de experti, care a reusit finalizarea respectivelor proiecte. Hardau a mai spus ca fiecare proiect de lege va fi discutat pe rand cu cei implicati in sistem.
Gimnaziul
Absolventii invatamantului gimnazial dobandesc certificat de absolvire, insotit de portofoliu personal pentru educatie permanenta si la cerere, foaia matricola. Trecerea absolventilor de gimnaziu in liceu si Scoli de Arta si Meserii (SAM) se realizeaza prin selectie, pe baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, care este anuntata public la inceputul anului scolar precedent admiterii.
Liceul
Invatamantul liceal se finalizeaza cu examen de bacalaureat, un examen national care se desfasoara pe baza unei metodologii elaborate si aprobate de catre Ministerul Educatiei. Fiecare absolvent sustine Bacalaureatul intr-o singura sesiune intr-un an scolar. Examenul de bacalaureat consta in sustinerea a doua, respectiv trei probe comune si a altor probe specifice diferentiate, in functie de filiera, profil si specializare.
Absolventilor de liceu care sustin si promoveaza examenul de bacalaureat li se elibereaza diploma de bacalaureat. Absolventii care au promovat toate clasele de liceu cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obtinut media 10 primesc diploma de merit.
Formele de organizare a invatamantului preuniversitar sunt: invatamant de zi, seral, cu frecventa redusa si invatamant la distanta. Invatamantul obligatoriu se organizeaza in forma de zi.
A doua sansa
In mod exceptional, pentru persoanele care au depasit cu mai mult de doi ani varsta clasei, invatamantul obligatoriu poate fi organizat si in alte forme de invatamant, pe baza unei metodologii specifice, elaborate de Ministerul Educatiei. Mai mult, MEdC poate aproba organizarea de cursuri de tip "A doua sansa", atat pentru invatamantul primar, cat si pentru cel gimnazial, conform unor metodologii specifice.
Candidatii proveniti din invatamantul de stat pot sustine examenul de bacalaureat fara taxa, cel mult o data. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de MEdC. Acelasi proiect reia o idee mai veche prezenta si in legile actuale, potrivit careia elevii cu aptitudini si performante scolare exceptionale pot promova doi ani de studiu intr-un an scolar, in conditiile stabilite de MEdC.
Amenzi pentru parintii neglijenti
Proiectul de lege prevede si sanctiuni pentru parintii neglijenti, care accepta lipsa de la scoala a copilului. Parintele sau tutorele legal instituit are dreptul de a alege forma de invatamant si felul educatiei copilului minor si are obligatia de a se asigura ca elevul frecventeaza cursurile invatamantului obligatoriu. Concret, parintele sau tutorele legal va fi obligat sa ia masuri pentru asigurarea frecventei scolare a elevului in invatamantul obligatoriu, altfel ar putea plati amenzi curpinse intre 500 si 2000 lei. Directorul unitatii de invatamant este obligat sa sesizeze organele abilitate prin lege (Politia sau dupa caz Autoritatea pentru protectia copilului) faptul ca un scolar din invatamantul obligatoriu nu ajunge la scoala. Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de catre autoritatile, organele sau persoanele abilitate conform proiectului legii. Totodata, parintele sau tutorele legal hotaraste asupra dreptului copilului minor de a urma scoala in limba romana sau in limba unei minoritati nationale.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.