Roxana si Catalin Ilinca au descins in Amsterdam pentru a deschide prima agentie autohtona in spatiul olandez.

Cum v-ati hotarit sa emigrati cu agentie cu tot?

Am adunat prea multa frustrare. Ne-am saturat sa fim hipnotizati de citeva personaje politice, care in cel mai fericit caz, intr-o societate normala, si-ar gasi locul doar intr-un spectacol de vodevil. Ne-am saturat „sa traim in Romania si asta sa ne ocupe tot timpul". Tot respectul nostru pentru cei care rezista in continuare.

De ce tocmai Olanda?

Stiam ca Amsterdamul este inima creativa a Europei, insa asta poate fi interpretata si ca o informatie buna, dar si rea. Buna, pentru ca, daca reusesti sa faci publicitate aici, atunci vei reusi sa faci oriunde in lume. Si rea, daca iti pui intrebarea in felul asta: „Ce sanse putem avea noi intr-un oras cu peste 8.000 de agentii si shopuri de creatie si peste 55.000 de cetateni care se ocupa cu publicitatea?".

Ce alte temeri ati mai avut si cite s-au adeverit?

Teama principala a fost ca ne vom arunca de bunavoie in gura lupului. Dar nu s-a adeverit, din fericire. Alta a fost ca nu avem toate informatiile corecte. Si intr-adevar, asa a fost. In Olanda, pina nu-ti verifici o informatie din zece surse, nu poti fi sigur daca este reala sau falsa.

Un exemplu?

Statutul nostru aici, avind in vedere ca mutarea s-a produs inainte de 1 ianuarie 2007. Una citeai pe site-urile oficiale si alta aflai de la functionarii care lucrau in institutiile respective. Situatia de acum, dupa aderare, nu este cu mult mai simpla, asa cum s-ar putea crede. Statul olandez nu impune restrictii dure si foarte explicite, dar prin masurile pe care le ia, indirect, tocmai asta face.

De ce are nevoie un publicitar roman pentru a-si deschide agentie in Olanda?

Iti trebuie un cont in banca si un sediu pentru firma, certificat printr-un contract de inchiriere, un contabil si cel putin trei contracte cu clienti olandezi. Suna simplu, dar nu este, daca nu dispui de un fond minim de 35.000 de euro pentru a deschide un cont in banca. Daca nu ai cont in banca, atunci nu poti inchiria nimic, pentru ca nu esti credibil, dar ca sa poti obtine contul trebuie sa ai o adresa oficiala in Olanda…

Care sint greutatile cind vine vorba despre publicitate?

Trebuie sa capeti rapid credibilitate si vizibilitate, asta daca nu vrei sa te intorci acasa cu „coada intre picioare". Jumatate din populatia Amsterdamului este compusa din imigranti si expati. Asa ca pentru olandezi nu difera prea mult daca esti roman sau brazilian. Un avantaj este bagajul cultural diferit cu care venim din Romania.

Care ar fi atuurile acestuia?

Contrar tendintei care predomina aici, de a te specializa exclusiv pe o singura activitate, noi am incercat sa invatam tot timpul lucruri noi. Nu sintem romanii buni la toate, dar putem vedea si „the big picture". Aici oamenii se mira cind vad ca stim sa facem, cum spun ei, „atit de multe lucruri".

Diferentele dintre modul de lucru autohton si cel olandez?

Oamenii de aici sint foarte organizati, timpul de lucru e timp de lucru, nu se lucreaza cu heirupisme. Proiectele nu se fac in ultima clipa, pe genunchi.

Cum ati vinde „Romania" in Olanda?

Deja facem lucrul asta. Le povestim cu mindrie despre valorile adevarate ale tarii. Multi afla mirati ca in afara de Ceausescu, Dracula si Hagi mai exista si multe alte lucruri demne de descoperit.