Show-urile de la Paradis Latin, din 1979, sau dezastrul de prezentare de la Dublin, din 1981, cind berea gratis a eclipsat monoposturile, sint citeva dintre lansarile istorice readuse in actualitate de revista „Autocar".

Ceremoniile de lansare a monoposturilor de Formula 1 rivalizeaza, macar din punctul de vedere al exaltarii publicului si al organizarii evenimentului, cu Grand Prix-urile din timpul sezonului. Nici profiturile financiare nu sint de neglijat, primaria Valenciei tocmai anuntind un profit de 7,5 milioane de euro de pe urma lansarii McLaren. In plus, transmisa in direct la radio si televiziune, defilarea lui Alonso pe strazile orasului a fost urmarita in intreaga lume de 88,65 milioane de telespectatori si 17,92 milioane de ascultatori. Ideea de a capta atentia publicului inca dinainte de startul campionatului nu este noua, iar revista „Autocar" a facut, in numarul sau din februarie, o selectie a celor mai excentrice 11 lansari de monoposturi din istoria F1.

Masina cu sase picioare

Insiruirea incepe cu un proiect ratat din start, in 1974, dezvoltat la prezentarea monopostului japonez Maki F1. Un mare banchet a avut loc intr-un excelent hotel londonez, dar dosarul de presa al masinii cuprindea, in mod inexplicabil, fotografii ale monopostului parcat in bezna unui garaj paraginit. Howden Ganley si-a fracturat ambele picioare la volanul bolidului, inainte de cursa de la Nürburgring, „nasul" masinii rupindu-se la trecerea peste o mica denivelare. Doi ani mai tirziu, Tyrell epata prin lansarea modelului P34, un monopost cu sase roti, care avea sa cistige citeva luni mai tirziu Grand Prix-ul Suediei, avindu-l la volan pe Jody Scheckter. Cea mai ignorata mare lansare a avut loc la Dublin, in 1981, in beraria Guinness, unde se lansa monopostul March, al lui Derek Daly. Organizatorii au pus la bataie un numar inimaginabil de halbe de bere, iar March nu a putut convinge pe nimeni sa mearga in incaperea alaturata pentru a asculta discursurile sau pentru a vedea monopostul. Cabaretul parizian Paradis Latin a fost gazda lansarii Lotus din 1979 si starul Mario Andretti era coborit din tavan, cu tot cu masina, iar McLaren invita asistenta, 16 ani mai tirziu, la Muzeul de Stiinte din Londra, pentru ca in 1997 sa exagereze cu luxul la Alexandra Palace, intr-o petrecere animata de fetele de la Spice Girls.

Un zimbet de gheata

Iarna lui ’99 a fost foarte dinamica: Jordan a adus la prezentare Cirque du Soleil, BAR a avut indrazneala sa lanseze doua monoposturi colorate diferit (unul albastru, in culorile sponsorului 555, altul alb cu rosu, cu sigla Lucky Strike) - spre disperarea FIA, iar monopostul MP4/14, al lui McLaren, a suferit o pana electrica inca din primul tur al lansarii de la Barcelona, fiind tractat pina la boxe de o modesta camioneta spaniola.

Extravaganta a dictat multe dintre prezentarile ultimilor ani, cum s-a intimplat in 2004, cu Renault, evenimentul fiind organizat in uriasul Teatro Massivo, din Palermo, in aceeasi sala ce a reprezentat decorul ultimei scene din „Nasul III".

Printre lansarile de gheata se remarca cea a lui Midland, din 2005, cind pilotii Tiago Monteiro si Narain Karthikeyan a trebuit sa zimbeasca zeci de minute pe un frig de -15 grade Celsius, imbracati doar in combinezoane de piloti, la prezentarea avuta in Piata Rosie, din Moscova.