De la statuia de ceara a Jennei Jameson si pina la blogurile de succes ale prostituatelor, influentele XXX au devenit insemne ale culturii pop, la fel ca blugii si Britney Spears.

Industria porno si-a largit cu generozitate punctele de atractie pina la muzica, film, televiziune si carti. Urmarea paradoxala e ca fiind peste tot, sexul nu se mai vinde. „Cu zece ani in urma, industria porno era invaluita in mister, in camerele ascunse din spatele magazinelor. Acum face parte din viata noastra de zi cu zi, ne inconjoara", anunta specialistii agentiei de branding Scenario DNA, care au realizat un raport pe trendurile acestei industrii pentru 2007.

Vinovatii stau online

„Forbes" spune ca industria de profil inseamna anual 60 de miliarde de dolari, 11 milioane de productii si 6 milioane de oameni antrenati in breasla, la nivel mondial. 30 de milioane de oameni cauta, zilnic, imagini cu sex, pe unul dintre cele 260 de milioane de site-uri care le ofera, arata un alt studiu realizat de agentia de consultanta online N2H2. Pe de alta parte, industria a crescut anul trecut cu doar 2,4%, potrivit mai marilor din breasla, care s-au intilnit la inceputul lui ianuarie in cadrul conferintei anuale de la Las Vegas.

Chiar daca cifrele arata cresterea, cei de la virful industriei le privesc mai mult ca pe un declin. Iar principalul vinovat este Internetul. Cele mai multe contacte ale adolescentilor cu pornografia online, se fac prin p2p, arata un studiu realizat de Universitatea New Hampshire din Durham. „Internetul le ofera multora mediul intim si secret pe care o vizita la un chiosc de ziare si o lectura in public nu le pot oferi. Din citeva click-uri iti iei portia de erotism, iti poti satisface setea de fantezii sexuale", explica motivele Cristian Manafu, specialist media.

Cu adevarat mare

„Majoritatea articolelor ne-pornografice despre pornografie se invirt in jurul cifrelor. Datele sint acolo cu un singur scop, acela de a atentiona cititorii ca e vorba despre ceva cu «adevarat mare»", considera si expertii media de la Brandchannel. Cu toate acestea, socul erotic nu mai poate fi regasit usor. Iar trecerea neobservata in media se traduce in doua feluri: venituri mai putine pentru producatorii de XXX si imunitatea consumatorilor la socul erotic. Cristian Manafu are insa o alta abordare: „Sexul vinde bine dintotdeauna si publicitatea ne demonstreaza asta in fiecare zi. Iar un exemplu foarte bun este Go Daddy, o companie de web hosting care in ultimii ani a creat mare vilva in jurul reclamelor de la Super Bowl prin spoturile sale foarte sexuale".

Socuri clasice

Diana Capatina, Copywriter&Managing Partner Re:ply, indica etapele imunitatii la sex: „In deceniul 9, campaniile Calvin Klein au fost acuzate de pornografie in rindul minorilor, fiindca foloseau adolescenti ca Brooke Shields si Kate Moss in pozitii provocatoare. Campania Benetton in care doi cai, unul alb si unul negru, se imperecheau, a socat publicul din toata lumea. Acum, un deceniu mai tirziu, rezistenta noastra la astfel de socuri a crescut incredibil de mult. Videoclipurile lui Snoop Doggy Dog sau P. Diddy par trailer-uri pentru filme porno, iar parintii instaleaza televizoare sau computere in camerele copiilor de gradinita fara sa-si faca mari probleme ca acestia au acces la XXX".

In muzeu sau linga cei sapte pitici

In aceasta saturare sexuala generala, simbolurile porno au devenit cool. Jenna Jameson, starul filmelor pentru adulti, are o statuie din ceara la muzeul Madame Tussaud’s din Las Vegas, fiind primul simbol XXX care a patruns in institutia cu o istorie de 200 de ani. Un alt exemplu este „Deep Throat", primul film porno de succes, care apare pe lista celor mai importante 100 de filme din istoria cinematografiei, alaturi de „Citizen Kane" sau filmul de animatie „Alba ca Zapada si cei sapte pitici", in revista „Radio Times Guide to Films 2007", potrivit Reuters. „«Deep Throat» nu este, neaparat, recomandat pentru oricine, e un film prost realizat, dar sa ii negi influenta ar fi o dovada de snobism pur", a explicat Andrew Collins, editor de film la „Radio Times", revista saptaminala de recomandari tv si radio a postului britanic BBC. Manafu povesteste si el ca anul trecut a avut loc la Cannes premiera filmului „Shortbus", un film independent american cu scene puternice de sex, incluzind chiar orgii nedisimulate. „In centrul filmului se afla o celebritate radio&tv, Sook-Yin Lee, care a acceptat sa filmeze «pe viu» mai multe scene de sex. Lee a fost aproape de concediere dupa acest rol", spune specialistul roman.

Cuminti pe romaneste

Momentan insa, romanii se opresc la sexy. „Societatea romaneasca nu e pregatita inca sa accepte usor sexul explicit in media de masa. Accepta in schimb tot ce e sexy sau se opreste pina la limita de la care incep insinuarile", crede Manafu. Reprezentativ in acest sens este si filmul „Legaturi bolnavicioase", care a creat un orizont de asteptare imens in aceasta privinta, dar senzatiile tari au venit doar din nume si PR-ul facut in jurul lui.

„In Romania, publicitatea este inca foarte cuminte. Mesaje cu continut explicit sexual au tot fost - vezi campaniile Biz «Dormitorul», Kandia, Axe, Kreskova, Ulpio sau Love Plus. Totusi, isi pastreaza un soi de candoare", e de parere Diana Capatina. Ea arata insa ca alte domenii experimenteaza asiduu in zona: poetii douamiisti se exhiba in fel si chip, tablourile lui Gorzo nu mai au nevoie de alte comentarii, iar limbajul detabuizat din romanele aparute in ultimii doi ani este, pentru cei mai slabi de inger, inacceptabil.

Bloguri, celulare si femei Manafu spune ca „multi oameni inca nu fac sau nu vor sa faca o distinctie clara intre erotic si pornografie". Diferenta este importanta, pentru ca influentele porno la nivel de mainstream se vad cel mai bine prin aluziile sexuale. Nuditatea adolescentilor in revistele de profil nu mai socheaza pe nimeni, este deja o practica obisnuita. Alaturi de romanele publicate deja la edituri serioase, blogurile prostituatelor fac deliciul audientei. Sint urmate de jurnalele online, suculente la nivel de detalii erotice, un exemplu in Romania fiind andaa.wordpress.com. Invazia XXX pe telefoanele mobile si variatia comunitatilor erotice pe nise sofisticate completeaza tabloul. O alta schimbare este atitudinea femeilor, care sint mult mai deschise in fata influentelor XXX. Cei de la AdultShop, o companie producatoare a acestei industrii, declara pentru Brandchannel ca 40% dintre clientii firmei sint femei.