O asemenea afirmatie sustinuta de un foarte prestigios istoric evreu avea toate sansele sa aprinda o salbatica polemica, nelipsita de invective si amenintari. Autorul, care se afla in aceste zile in Italia, de frica a coborat in clandestinitate. Insu
O asemenea afirmatie sustinuta de un foarte prestigios istoric evreu avea toate sansele sa aprinda o salbatica polemica, nelipsita de invective si amenintari. Autorul, care se afla in aceste zile in Italia, de frica a coborat in clandestinitate. Insusi tatal sau, Eliahu Toaff, (91 de ani), fostul rabin-sef al evreilor din Roma si unul din conducatorii evreimii europene, siderat de cele scrise de fiul sau, a rupt relatiile cu dansul si nu vrea sa-l mai vada. Acuzatia de omor ritual si folosirea sangelui copiilor crestini la fabricarea azimei de Paste a motivat numeroase pogromuri si acte de vandalism anti-evreiesti in Evul Mediu. Procese de omor ritual au avut loc si la inceputurile timpurilor moderne. Secole de-a randul, comunitatile evreiesti din Europa au fost acuzate de profanarea ostiilor, otravirea fantanilor, provocarea molimelor si de practicarea omorului ritual. Povestile cu evrei care fura copii crestini, ii ucid si le foloseste sangele la prepararea azimei pascale sau in alte scopuri rituale au dar nastere adesea la adevarate psihoze colective anti-evreiesti. Cea mai veche atestare documentara de acuzare si condamnare a unor evrei pentru delictul de omor ritual dateaza din 1144, la Norwich (Anglia). In secolele XII-XV, scrie profesorul Toaff, astfel de procese, insotite de violente anti-evreiesti, erau uzuale in toata Europa Occidentala. Insusi Papa Inocentiu al IV-lea s-a simtit obligat sa intervina, in 1247, intr-o Bula papala: "Desi Sfanta Scriptura il invata pe evreu "Sa nu ucizi", totusi ei sunt acuzati pe nedrept ca isi impart de Pasti inima unui copil asasinat. Daca se gaseste pe undeva vreun cadavru, li se imputa evreilor omorul. Sunt persecutati pe baza acestor nascociri sau a altora asemanatoare..." "Bula papala nu prea a ajutat la risipirea prejudecatilor, ele au ajuns si in Tarile Romane. O credinta care circula prin Moldova avertiza: "De sarbatorile jidovesti, jidovii nu mananca decat pasca plamadita cu sange de crestin; un copil pe care il fura, il pun intr-un poloboc ale carui doage sunt batute cu piroane, si-l dau tavala ca sa moara copilul, dupa ce i s-a scurs sangele prin intepaturi..." Profesorul Toaff a cercetat in adancime procesul si acuzatiile aduse evreilor pentru uciderea copilului crestin Simonino din targul italienesc Trento, in martie 1475. 16 evrei au fost spanzurati dupa ce au fost chinuiti pana ce au marturisit fapta. Toaff sustine ca din cercetarea documentelor reiese ca o parte din acesti evrei spanzurati erau cu adevarat vinovati. Astfel se redeschide din nou dezbaterea privind una dintre cele mai teribile acuzatii impotriva evreilor Europei: vina de omor ritual, scrie Ofri Ilany, in cotidianul ebraic "Haaretz".
Cum a devenit Simonino "Sfant crestin" si cum a fost mazilit
Povestea uciderii de catre evreii din Trento a micutului Simonino a devenit o legenda care a circulat intens in lumea medievala si la inceputul Renasterii italiene. Vaticanul l-a proclamat "Sfant al crestinismului", si de acest statut s-a bucurat Simonino pana in anul 1965, cand la al doilea Concav Crestin, a fost anulata acuzatia de "popor deicid" care i-a lovit pe evrei de-a lungul a doua milenii. Odata cu ridicarea vinovatiei de a-l fi rastignit pe Iisus Hristos, Vaticanul a inlaturat si alte acuzatii atribuite evreilor, intre care si acuzatiile de omor ritual. Oficial, Simonino a fost scos din patristica crestina, dar centre catolice ultraortodoxe continua sa venereze sfintenia copilului "ucis de evrei". Autorul cartii "Pastele sangelui", considerat unul dintre cei mai mari specialisti ai Evului Mediu evreiesc, argumenteaza ca anumite grupuri de evrei foloseau sange in diferite ritualuri, asa ca nu toate acuzatiile anti-evreiesti au fost inventate. Toaff subliniaza importanta sangelui in ritualul Pastelui evreiesc. Unele comunitati evreiesti din nordul Italiei atribuiau sangelui de animale si de om atribute magice, folosit ca leac, afrodisiac sau in ritualuri cabalistice. Sangele mai putea fi folosit la oprirea sangerarii preputului copiilor evrei dupa operatia de circumciziune.
Istoricul israelian se astepta ca lucrarea sa va starni furtuna, dar nu banuia ca viata ii va fi amenintata. El se credea aparat de renumele sau in comunitatea stiintifica mondiala. "Am facut o cercetare istorica, fara idei preconcepute", a declarat profesorul Toaff. El nu se astepta sa fie condamnat de Consiliul Rabinic din Italia, din care face parte si propriul sau tata, si sa primeasca un potop de amenintari. Intervievat de cotidianul italian "Corrierre della Serra", Ariel Toaff a declarat: "Cartierul evreiesc din Roma nu mai este un loc sigur pentru mine. Sunt intristat ca l-au folosit pe tatal meu impotriva mea. E un om foarte batran. Incerc sa-l contactez, si mi-e imposibil sa dau de el". In ziarul italian "La Stampa, autorul cartii "Pastele sangelui" a facut un mic pas inapoi, el nu mai sustine ca toate comunitatile evreiesti italiene ashkenaze foloseau sange la fabricarea azimei pascale: "In cartea mea, care are 400 de pagini, am incercat sa cercetez daca acuzatiile impotriva evreilor privind omorurile rituale si folosirea sangelui crestin la fabricarea azimei pascale erau adevarate. Cercetarile mele dovedesc ca in Evul Mediu, un grup de evrei fundamentalisti nu a respectat interdictia legii evreiesti vechi de milenii, si a folosit sangele la lecuirea bolnavilor. E vorba despre un singur grup de evrei care a suferit enorm in anii Cruciatelor, si traumatizati au vrut sa se razbune, ceea ce i-a impins ca in unele cazuri sa ucida in ritualuri copii crestini."
Nu cred sa existe macar inca un singur istoric care sa fie de acord cu cele scrise de prof. Ariel Toaff", a protestat prof. Israel Iakov Yuval, de la Universitatea Ebraica din Ierusalim. Relatarile lui Toaff sunt supte din deget. Eu nu cunosc vreun ritual evreiesc care poate sa indreptateasca folosirea sangelui crestin. Din cate am auzit, inteleg ca in cercetarea sa profesorul Toaff afirma ca in acuzatiile de omor ritual exista si elemente adevarate. Daca acest lucru e adevarat, as numi aceasta lucrare prima marturie mincinoasa de omor ritual a secolului 21". Liga Anti-Defaimare mondiala a condamnat in termeni foarte severi cartea aparuta, acuzand-o ca da apa la moara antisemitismului.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.