In acest caz se poate trage concluzia ca agentii CIA se plimba prin Romania nestingheriti, fara ca serviciile noastre secrete sa aiba nici cea mai vaga idee despre operatiunile pe care americanii le desfasoara pe teritoriul tarii noastre. Ipoteza este greu de luat in calcul daca tinem cont de o dezvaluire facuta de presedintele Traian Basescu. Seful statului afirma in urma cu ceva timp ca, pe teritoriul Romaniei, exista un centru antiterorist romano-american. In el lucreaza agenti CIA, ai altor agentii americane, precum si ai serviciilor secrete romanesti. Atunci, oficialitatile de la Bucuresti stiu tot ce s-a intamplat cu avioanele si agentii CIA care au ajuns in Romania, dar au ascuns adevarul membrilor comisiei ..., pentru a nu-l supara pe Unchiul Sam.

Comisia temporara privind presupusa folosire a unor tari europene de catre CIA pentru transportarea si detinerea ilegala de prizonieri a Parlamentului European (TDIP) isi va prezenta proiectul de raport in plenul legislativului comunitar. Proiectul de rezolutie al TDIP afirma ca: "Regreta lipsa de control al aeronavei Gulfstream, cu numarul de inmatriculare N478GS, care a suferit un accident la 6 decembrie 2004, la aterizarea in Bucuresti; reaminteste faptul ca aeronava a decolat de la baza aeriana Bagram, din Afganistan, si ca cei sapte pasageri aflati la bordul acesteia au disparut in urma accidentului; apreciaza totusi buna cooperare a autoritatilor romane, care au transmis Comisiei temporare raportul privind accidentul". Mai mult TDIP remarca faptul ca unul dintre cei sapte pasageri aflati la bordul navei era inarmat - insa autoritatile romane nu au deschis o ancheta asupra acestui fapt. Proiectul de rezolutie al TDIP afirma ca : "este profund preocupat de faptul ca autoritatile romane nu au deschis o ancheta oficiala, asa cum ar fi facut orice tara democratica, privind existenta unui pasager in aeronava Gulfstream N478GS care avea asupra lui un pistol Beretta 9 mm Parabellum incarcat".
Timofte da din umeri
Audiat de o delegatie a TDIP prezenta la Bucuresti intre 17-19 octombrie 2006, Radu Timofte - directorul Serviciului Roman de Informatii la data accidentului aeronavei Gulfstream - sustine ca habar nu are de faptul ca unul din pasageri era inarmat.
In raportul delegatiei TDIP la Bucuresti, intalnirea cu Radu Timofte este prezentata astfel: "D-l Timofte era seful Serviciului Roman de Informatii cand a avut loc accidentul Gulfstream. Ar fi fost dincolo de atributiile sale sa initieze o investigatie in urma accidentului. Doar dupa publicarea raportului Consiliului Europei alcatuit de senatorul Marty a fost declansata o investigatie".
Radu Timofte i-a informat pe reprezentantii TDIP ca "pana in acel moment serviciul sau nu a primit nici o informatie de la politia de frontiera, chiar nu stia ca unul din pasageri avea un pistol". Radu Timofte mai arata ca "daca serviciile de informatii ar fi fost informate arma ar fi fost confiscata imediat si ar fi fost lansata o investigatie". Fostul sef al SRI a mai vorbit reprezentantilor TDIP despre "cooperarea stransa cu serviciile de informatii straine in cadrul luptei anti-teroriste, insa a spus ca transportarea de prizonieri pe teritoriul Romaniei ar fi fost de neacceptat".
Medar: Aterizarea nu e motiv de ancheta
La data de 18 octombrie 2006, Sergiu Tudor Medar, consilierul pe probleme de securitate nationala al presedintelui Traian Basescu s-a intalnit cu delegatia TDIP la Bucuresti. Medar a declarat la aceasta intalnire ca: "aterizarea si decolarea unui avion nu justifica o ancheta, doar daca exista suspiciuni ca se desfasoara activitati ilegale".
Consilierul prezidential a confirmat in fata reprezentantilor TDIP ca: "nu a primit niciodata o cerere oficiala americana pentru transportarea sau detinerea de prizonieri pe teritoriul Romaniei." Medar a mai adaugat ca: "personalul militar responsabil de aeroporturi ar fi alcatuit un raport daca ar fi avut loc astfel de activitati, ceea ce nu a fost cazul. Din punctul sau de vedere nu au existat detineri ilegale in Romania si in orice caz nu au existat dovezi care sa indice asa ceva".
Renate Weber se indoieste
Audiata de delegatia TDIP, presedinta Fundatiei pentru o Societate Deschisa din Romania, Renate Weber a exprimat: "indoiala asupra non-existentei unor centre secrete de detentie in Romania. Afirmand aceasta a luat in considerare in primul rand declaratiile fostului premier Adrian Nastase si ale fostului ministru al Apararii Pascu, care amandoi au declarat public ca bazele americane sunt in afara jurisdictiei Romaniei, aceasta a fost demonstrata clar prin operatiunile militare americane pe teritoriul Romaniei in timpul interventiilor din Irak si Afganistan".
Lista aterizarilor si decolarilor din Romania
Avionul Boeing 737 N313P Potrivit documentelor aflate in arhiva EUROCONTROL - organizatia interguvernamentala europeana responsabila cu siguranta zborurilor, pe aeroporturile din Romania au fost inregistrate o serie de aterizari sI decolari ale unor aeronave care se presupun ca sunt folosite de CIA. Va prezentam zborurile care au inclus Romania, in intervalul aprilie 2003-mai 2005.
24 aprilie 2003: Avionul cu indicativul N312ME: Frankfurt (ora 5.29) - Baneasa (9.13); Baneasa (10.22) - Baku (14.01)
6-17 mai 2003: Avionul N157A (tip Beechcraft, operat de firma Aviation Specialties)
6 mai 2003: Baku (9.33) - Baneasa (16.15) (Nici o raportare la Eurocontrol pana la urmatoarea intrare)
9 mai 2003: Baku (9.04) - Baneasa (13.52)
10 mai 2003: Baneasa (7.02) - Frankfurt (10.25) (Nici o raportare la Eurocontrol pana la urmatoarea intrare)
17 mai 2003: Baneasa (6.35) - Frankfurt (10.43)
13-14 iunie 2003: N2189M (operat de Tepper Aviation)
13 iunie: Amman (6.15) - Constanta/ Mihail Kogalniceanu (9.54); 14 iunie: Mihail Kogalniceanu (8.19) - Amman (11.53)
16 iunie 2003: N58AS (firma Aviation Specialties): Baku (10.12) - Baneasa (15.49); Baneasa (16.46)- Ramstein (20.48)
22-24 septembrie 2003: Boeing 737 N313P
22 septembrie: Kabul (13.16) - Szymany-Polonia (18.51)
Szymany (19.56) -Mihail Kogalniceanu (21.29) si - Szymany (21.00), aterizare la Baneasa la o ora neinregistrata.
Baneasa (23.08) - Rabat (3.06)
23 septembrie: Rabat (20.10) - Guantanamo (5.00 - in 24 septembrie)
25-26 ianuarie 2004: Boeing 737-N313P: Kabul (18.23) - Timisoara/Giarmata (23.51)- Baneasa (1.03) (26 ianuarie) - Palma de Mallorca (3.45) - Washington (ora neprecizata)
26-27 ianuarie 2004: Gulfstream IV - N85VM
26 ianuarie: Amman (20.58) -Mihail Kogalniceanu (23.14)
27 ianuarie: Baneasa (0.26) - Barcelona (3.18) - Washington
12-13 aprilie 2004: Gulfstream IV - N85VM: Guantanamo (8.01) - Tenerife (14.33); Tenerife (17.09) -Mihail Kogalniceanu (21.54).
Baneasa (22.53) - Casablanca/Maroc (3.03 - 13 aprilie); Rabat/Maroc (4.09) - Washington (11.51)
28 mai 2004: N173S: Ankara (7.06) - Otopeni (9.14); Otopeni-München (12.59)
25 august 2004: N4456A: Praga (6.47) - Otopeni (9.08); Otopeni (13.41) - Atena (16.06); Atena - Amman (16.34)
27 august 2004: N187D: Frankfurt (8.21) - Otopeni (12.03); Otopeni (13.51) - Amman (19.07)
30 septembrie -2 octombrie 2004: Gulfstream IV - indicativ N227SV
30 septembrie: Washington - Tenerife;
1 octombrie: Tenerife (1.57) - Rabat (3.27); Rabat (4.53) - Amman (9.51); Amman (18.10) - Mihail Kogalniceanu (20.40); Mihail Kogalniceanu (21.25) - Praga (23.06)
2 octombrie: Praga - Shannon (Irlanda) - Washington
22 si 30 aprilie 2005: N4456A
21 mai 2005: N4009L
München (8.43) - Otopeni (11.18); Otopeni (12.54) - Baku (16.54)
Rapoarte diferite
Avionul american de tip Gulfstream 4, care a aterizat in decembrie 2004 la Bucuresti, venea de la Baza americana Bagram din Afganistan. Aparatul, cu numarul de inregistrare N478GS, a aterizat pe o pista aflata in constructie a Aeroportului Baneasa, avariindu-si o parte a trenului de aterizare si un rezervor de combustibil.
In urma incidentului, avionul avariat a fost transportat - potrivit Ministerului roman al Transporturilor - cu ajutorul unei aeronave gigant de tip Antonov 124. Incepand cu 11 septembrie 2001, pe langa numeroasele curse efectuate in Europa si Orientul Mijlociu, Gulfstream N478GS a executat aterizari repetate in mai multe baze ale Fortelor Aeriene si Navale ale SUA, printre care Baza Aeriana Andrews, langa Washington sau la Baza Navala americana de la Guantanamo Bay, Cuba. Din documentele Ministerului Transportului roman reiese ca avionul Gulfstream N478GS a sosit in Bucuresti in dupa-amiaza zilei de 6 decembrie 2004, de la baza aeriana Bagram din Afganistan. In avion se aflau sapte pasageri si echipajul format din trei membri ai echipajului.
Deoarece avionul N478GS era inregistrat in SUA, atat Agentia americana pentru siguranta transporturilor nationale, cat si autoritatea aeronautica din Romania au completat rapoarte privind incidentul. Acestea contin date diferite. Raportul american precizeaza ca in avion se aflau sapte pasageri, in timp ce in raportul de la Bucuresti nu se mentioneaza nimic despre vreun pasager.
Romania - 21 de escale CIA
Proiectul de rezolutie al TDIP: "isi exprima adanca ingrijorare legata de cele 21 de escale, pe aeroporturi romanesti, ale unor aeronave operate de CIA, care, in multe cazuri, veneau dinspre sau se indreptau spre tari implicate in circuite de predari extraordinare si de transfer de detinuti; deplange escalele pe aeroporturi romanesti ale unor aeronave care s-au dovedit a fi fost folosite de CIA, in alte ocazii, pentru predarea extraordinara a lui Bisher Al-Rawi, Jamil El-Banna, Abou Elkassim Britel, Khaled El-Masri, Binyam Mohammed si Abu Omar si pentru expulzarea lui Ahmed Agiza si a lui Mohammed El Zari; este ingrijorat in mod special de faptul ca doua dintre aceste zboruri aveau ca punct de plecare sau de destinatie Guantanamo; incurajeaza insistent autoritatile romane sa avanseze in anchetarea acestor zboruri".
"Publicati raportul Noricai Nicolai!"
Proiectul de rezolutie al TDIP isi exprima regretul pentru pastrarea la secret a raportului privind zborurile CIA, alcatuit de Comisia Senatului Romaniei sub presedintia senatoarei Norica Nicolai. Rezolutia TDIP afirma ca: "regreta faptul ca raportul realizat de comisia de ancheta romana a fost pastrat secret, cu exceptia concluziilor acestuia, care figureaza la capitolul al saptelea, prin care se neaga in mod categoric posibilitatea ca pe teritoriul romanesc sa existe centre secrete de detentie; regreta faptul ca, in cadrul investigatiilor sale, comisia romana de ancheta nu a audiat jurnalisti, ONG-uri sau membri ai personalului aeroportuar si faptul ca aceasta nu a transmis inca raportul sau comisiei temporare, in pofida angajamentului sau in acest sens; regreta faptul ca, avand in vedere toate aceste elemente, concluziile raportului comisiei romane de ancheta par a fi premature si superficiale; ia act totusi de intentia comunicata delegatiei Comisiei temporare de catre presedinta comisiei de ancheta de a considera aceste concluzii ca fiind provizorii".
Operatiuni clandestine
In rezolutia TDIP se mai afirma ingrijorarea fata de posibilitatea ca "autoritatile romane sa nu fi controlat activitatile Statelor Unite in baza militara a aeroportului Kogalniceanu". De asemenea, TDIP "nu poate exclude, doar pe baza declaratiilor facute de autoritatile romane delegatiei Comisiei temporare in Romania, posibilitatea ca serviciile secrete ale Statelor Unite sa fi operat in Romania in mod clandestin si considera ca nu s-a adus nici o dovada concludenta care sa indeparteze acuzatiile privind functionarea unui centru secret de detentie pe teritoriul Romaniei".