Directorul Festivalului de Film din capitala germana a incins spiritele: vrea o Berlinala mai comerciala.

Daca deschiderea aici, la Berlinala, a fost vreodata un indiciu (si nu e cazul), atunci anul acesta am putea presupune ca avem de-a face cu o superproductie (asa e) comerciala. Ei bine, nu e chiar comert pur, pentru ca Berlinul si-a cistigat pe merit reputatia festivalului cel mai aventuros, cel mai dispus sa aduca la lumina filme si regizori obscuri, un tirg de pelicule care fac cinefilii sa descopere bijuterii filmice in cautare de expunere globala si care sustine atit de tabacitul cinema de autor. Dar de aici problemele recente, pentru ca marea disputa zilele astea la Berlin e mult trimbitatul lifting comercial pe care directorul Kosslick vrea sa i-l dea festivalului, pentru a se apara de acuzele ca toaca banii publici - manifestarea e finantata si de primarie, dar si de nenumarati sponsori.

Inveteratii nu se dau comerciali

Kosslick a promis ca va face o editie mai pe gustul publicului, motiv pentru care selectia din acest an, extrem de controversata, a fost anuntata cu foarte putin timp inainte de inceperea festivitatilor. Ninge peste tot cu fanaticii de cinema dezolati. Inutil insa: pentru amatorii de delicii obscure vor exista intotdeauna sectiunile paralele competitiei, ca Forum si Panorama. Asadar, aici la Berlin am nimerit in plina controversa comert vs arta, unde putini reusesc sa fie echilibrati si sa nu aseze un zid - de data asta de nedarimat - intre cele doua.

Solutia: boicotul

Editia din acest an promite a fi belicoasa: Wild Bunch, celebra companie de productie si distributie film (responsabila pentru nominalizatul la Oscar „Pan’s Labyrinth"), a anuntat ca boicoteaza film marketul si a declarat o perioada de gindire cu privire la participarile lor viitoare la festival. Motivul principal e faptul ca anul trecut filmul lui Mohsen Makhmalbaf, „Sex and Philosophy", a fost respins din competitie in extremis, acelasi lucru intimplindu-se in acest an cu pelicula „Moliere".

Edith Piaf a dat startul

Filmul de deschidere a fost „La Vie en Rose", biografia lui Edith Piaf regizata de Olivier Dahan, o coproductie costisitoare si flamboaianta, remarcabila prin totala metamorfozare a actritei Marion Cotillard, care o interpreteaza pe Piaf de-a lungul unor decenii bune. „Nu i-am cunoscut viata lui Edith Piaf foarte bine", a spus ea la conferinta de presa, „asa ca a trebuit sa i-o descopar. A trebuit sa gasesc loc pentru doi oameni, adica pentru persoana pe care o interpretam si pentru mine".

Cotillard se anunta o candidata ferma la premiul pentru cea mai buna interpretare feminina intr-o pelicula foarte lunga (rareori ai sansa sa vezi pe aici un film mai scurt de doua ore) de un romantism care privilegiaza emotia in detrimentul constructiei dramatice.