Liceele se bat in tendinte si stiluri, mai rau decit in premiile la olimpiade. Fie ca sint pe ritm de manea dimboviteana, de house, de R&B sau electro, figurile costa.

Marile exercitii „de stil" de la Scoala Centrala din Bucuresti inseamna: imprimeuri tip leopard, tricouri cu paiete, genti Vuitton si curele D&G, toate pentru baieti! Fetele au ramas la stadiul colanti, aceleasi imprimeuri animaliere, plus ceva bijuterii de firme internationale. La mare trecere sint si masinile parcate in fata scolii, de preferinta Mercedes/Audi/BMW.

Alternativi cu pretentii

In afara de categoria Mertan-leopard, exista variatiuni stilistice in jurul atitudinii under/alternativ. „Under" se traduce prin stil degajat, haine comode, accesorii minimaliste, in general sepci, insigne sau rucsacuri. De obicei, la ele se asorteaza o placa de skate, ochelari, tricouri cu imprimeuri gen manga, sireturi colorate sau hanorace. Cele mai prizate firme asociate cu stilul in discutie sint Odity, New Style, Nike, Adidas sau Funky Fish. Pe linga ele au mare trecere printre pustii alternativi magazinele care au intuit nisa „under": Ollie, Base, Hippie Hippie Shake, Eastpak sau, mai nou, Urban.

Fara haine „europene"!

Pe linga marcile care au consacrat stilul la noi, intra „noutati" care au facut victime printre alternativii occidentali: Aeropostale, Urban Outfiters, Wet Seal, American Rag si, in curind la Eastpak, Vans, pina acum de gasit doar la Base. O placa de skate de la Base, de exemplu, costa in jur de 150 RON, dar cu tot cu accesorii poate sa ajunga la 560 RON. Cele mai cunoscute marci pe care skaterii sint dispusi sa dea banii sint Creme, Toy Machine, Speed Demons sau Foundation. Ca sa te dai cu placa trebuie sa porti toale si de la Etnies, Element sau Animal. Pot sa coste de la 25 la 500 RON. Un detaliu important e calitatea. Urbanii detesta sinteticul si prefera marcile garantate si fibrele naturale. Irina, eleva in clasa a X-a la Scoala Centrala, spune ca nu suporta „hainele asa-zis europene" - adica din bazarul Europa, de la marginea Bucurestiului: „Rozuri, ciclamen, sclipiciuri - asta nu".

Muzici si toale

Prin liceele mai bine pozitionate catre centru, gusturile muzicale variaza in zona hip-hop, house, R&B, iar toalele reflecta gusturile destul de fidel. Fetele din „Cosbuc" prefera „haine ciudate, mai funky", dar nu ocolesc nici stilul „lady-like". Se imbraca de la Mango, Zara, Hippie Hippie Shake, Levi’s, Pull and Bear sau The Kitchen. Nu pleaca niciodata la cumparaturi fara minimum doua-trei milioane si se intimpla sa toace chiar sapte, daca parintii dau dovada de „intelegere". Ca accesorii aleg mai ales bijuterii din argint, dar si margele de toate formele si culorile, esarfe, ochelari si bentite. Diana, in clasa a IX-a la „Cosbuc", recunoaste ca-i place sa-si confectioneze singura diverse accesorii din fel de fel de materiale. Ana, eleva la „Mihai Viteazul", e moarta dupa accesorii: „Sint preferatele mele! Margelele lungi sint nelipsite din tinuta mea, bratari multe, ochelari de soare, bentite (sint foarte sic! Dau un look inocent) si, bineinteles, fulare mari din bumbac". Tudor, un punker din „Cosbuc", spune ca nu-l entuziasmeaza inelele, bratarile sau lanturile: „Nu folosesc pentru ca nu le agreez, as fi metaforic vorbind un papagal".

Manelisti conservatori

Prin liceele de cartier gasesti toate stilurile amestecate de-a valma, uneori pe acelasi purtator: sport cu sexy de taraba, manea cu accente hip-hop, casual cu glamour. La fel de amestecate sint si muzicile agreate printre liceenii de cartier. „Ascult de toate, in afara de rock. Am un rocker in clasa si imi vine sa-i dau pumni", zice Dorel, elev in clasa a XII-a la „Petru Rares". Dorel nu suporta genul de atitudine care trece drept „cool". Pentru el, „cool" inseamna figuri si „arfe" (n.a. - „fumuri") asa ca prefera sa se imbrace cit mai simplu. De obicei isi cauta haine prin IDM, Cocor sau piata Sudului, dar mai trece si prin City Mall cind are cu ce. Singurele extravagante sint tricourile strimte, à la Nicolae Guta sau Florin Salam si adidasii Lotto, de doua milioane, cea mai masiva investitie de pina acum. Cit despre excentricitati... „ca baiat, un cercel in nas la fata mi se pare scirbos".

Andra, eleva la „Marin Preda", un liceu din Cringasi, n-ar merge niciodata cu tocuri la scoala. „La noi in liceu nu prea sint figuri, ca la liceele particulare". Unul dintre liceele particulare birfite de Andra e „Hyperion". Aici fitele intra in categoria „glamour": fuste mulate, cizme cu tocuri, bluze decoltate, machiaj in exces. Andra prefera o combinatie de sport-casual cu detalii sic, totul foarte personalizat. Nu prea are incredere in etichete si crede ca tot ce pare de firma e de fapt aceeasi marfa turceasca de care dai peste tot.

Ce trebuie sa porti ca sa te dai cu placa La mare trecere sint hainele de skateri. Vali, elev in clasa a XII-a la Scoala Centrala, marturiseste ca-si comanda hainele de pe net. Cel mai mult a dat pe o pereche de adidasi - „100 de para" si cel mai putin pe o curea - „40 de para". Nu prea vrea sa pomeneasca de preturi, nu cumva sa citeasca ai lui in ziar. Cata, clasa a IX-a, „Virgil Madgearu", isi descrie relaxat imbracamintea, si nici in preturi nu se incurca: adidasi Puma, trei milioane, blugi Levi’s, cinci-sase milioane, rucsac Adidas, spre doua milioane. Si frizura l-a cam costat, la un stilist din Mall. De intretinut, si-o intretine in saloane mai nepretentioase, dar recunoaste ca a cautat pe net, fara rezultat, saloane exclusiv pentru barbati.