Trei tablouri scoase la licitatie de Adrian Nastase s-au vindut ieri cu suma totala de 65.000 de lei noi, de la un pret de pornire de 53.000 de lei noi. Un critic de arta le pune la indoiala provenienta.

Licitatia la care au fost inscrise cele trei tablouri ce i-au apartinut lui Adrian Nastase a dublat numarul celor prezenti in mod obisnuit la astfel de evenimente organizate de casa de licitatii Alis. Iar numele fostului premier si ispravile sale au fost subiectele predilecte de conversatie. „Vrea sa-si vinda ouale", comenta un pensionar ce si-a notat cu constiinciozitate toate preturile cu care s-au adjudecat lucrarile licitate.

Cumparatorii misteriosi

Cei care nu erau doar curiosi, ci si cunoscatori ai trucurilor cu care se poate opera la licitatii speculau ca operele ar fi cumparate de insusi Adrian Nastase, fireste, prin intermediul unor dealeri. Aducerea lor la Alis ar fi doar un exercitiu de imagine, comentau circotasii, aducind ca argument si diferenta mica dintre suma care s-a cerut pe ele (53.000 de lei) si cea obtinuta (65.000 de lei).

Cei care au licitat pentru tablourile lui Adrian Nastase s-au aratat interesati exclusiv de aceste lucrari, fiecare miscare a lor fiind transmisa prin telefon de Anca Alexandrescu, consiliera lui Nastase, prezenta si ea la licitatie. Doua tablouri au fost adjudecate de un tinar in pulover galben, care dupa licitatie a plecat grabit si s-a facut nevazut in gura de metrou de la Universitate, iar unul de un barbat in costum si cu camasa verde, care, de asemenea, a plecat imediat.

Deconspirarea „anonimilor"

Criticul de arta Petru Romosan scoate insa la iveala un fapt inedit despre cele trei tablouri. Astfel, tabloul anonim reprezentind o scena mitologica si pictat in secolul al XIX-lea are un corespondent izbitor de asemanator in muzeul Luvru, fiind vorba despre o lucrare a lui Antonio Corregio, afirma Romosan, si ne arata albumul cu lucrarile pictorului: „E o copie mediocra de secolul XIX dupa un tablou cunoscut de toata lumea. E uimitor ca de trei saptamini nu s-a identificat tabloul, pe care sigur multi romani l-au vazut la Luvru". El a fost vindut cu 19.000 de lei.

Si celebra copie dupa Tizian e pusa sub semnul intrebarii, ea regasindu-se intr-un album de arta sub alt nume. „Nu e o copie dupa Tizian, e o copie dupa un tablou atribuit lui Alessandro Varotari, care se gaseste la muzeul din Viena. Compozitia lui Tizian e diferita. Probabil ca sursa de inspiratie pentru tabloul lui Varotari a fost compozitia lui Tizian", explica Romosan. Tabloul s-a vindut pentru 21.000 de lei.

Ultima pictura a familiei Nastase, instrainata contra sumei de 25.000 de lei si prezentata ca un tablou anonim cu titlul „Leda cu Lebada", este insa si cea mai intriganta pentru Romosan, care ne-a aratat o carte cu lucrarile lui Leonardo Da Vinci. „E o copie, o varianta a unui celebru tablou al lui Leonardo, pictat la 1505 si pierdut ulterior. Se pastreaza un desen pregatitor al lui Leonardo pentru compozitia cu Leda", mai spune criticul de arta.

De ce?

Dar cum se face ca nici Adrian Nastase, nici expertii de la Casa Alis nu au sesizat ceea ce arata Petru Romosan? Mihai Covaci, colectionar si proprietar al unei galerii de arta, incearca o posibila explicatie: "Daca un tablou este dat ca fiind anonim, asta inseamna ca el poate fi totusi un original, dar nu i s-a descoperit autorul . Daca cel care il cumpara descopera, in urma expertizei, ca este pictat de un autor celebru, il poate vinde apoi la un pret mult mai bun. Daca un tablou este dat ca fiind direct copie dupa un alt tablou, nu poate avea un pret mai mare de 10-20% din pretul originalului. Si asta pentru copiile bune".