Romanii si-au cautat la Expozitia de la Berlin clienti pentru oua incondeiate, covoare si masti traditionale, legume, fructe si miere.

Pe cei 140 de metri patrati pusi la dispozitie de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale din Romania la Expozitia internationala pentru industrie alimentara, agricultura si horticultura de la Berlin, „Saptamina Verde", s-au inghesuit 11 companii autohtone. Romanii veniti la Berlin au beneficiat de reclama oferita de trupa de dansatori ce a devenit in scurt timp un punct de atractie pentru cei care s-au incumetat pina la standul 17 al tirgului. „Sint mai multi pensionari si foarte multi degustatori, dar noi vrem sa gasim parteneri de afaceri pentru export", ne-a povestit nemultumit Bogdan Barbulescu, Marketing Manager al Arpis, cel mai mare procesator de porumb din Europa de Est si totodata singurul producator de ulei din porumb nerafinat ce poate fi folosit la gatit din Europa. „Noi ne asteptam la un mediu business, ne gindeam ca o sa gasim parteneri, nu gospodine", ne-a spus si Iuliana Pana, Sales Manager Leader International, producator de legume si fructe procesate si vin. Procesatorilor de miere se pare insa ca avalansa de vizitatori „de placere" nu le-a spulberat sperantele unui profit mai mare dupa participarea la tirg. „Noi am fost si anul trecut, cind am avut un mare succes. Atunci am incheiat foarte multe contracte noi", ne-a marturisit Anca Buluz, managerul companiei Akybud Prod din judetul Gorj. Compania exporta anual in jur de 2.500 de tone de miere, adica toata productia realizata.

Arta si afaceri la acelasi tirg

Vizitatorii Tirgului „Saptamina Verde" au putut vedea si cum se incondeiaza oua la romani. Ioan si Anita Zinici, o familie din judetul Suceava, au venit prin ANTREC sa-si faca mai multe contacte in Germania. „Vreau sa-mi fac contacte noi pentru ca noi vindem prin distribuitori", ne-a spus Ioan Zinici. Impreuna cu familia sa, acesta vinde in jur de 10.000 de oua pe an atit in tara, cit si in Uniunea Europeana sau in Statele Unite ale Americii, aceasta afacere asigurindu-i un venit de aproximativ 350-400 de euro pe luna.

Arta se imbina cu afacerea si in cazul Antoanetei Nadu care acasa, in judetul Dolj, lucreaza impreuna cu alte cinci angajate covoare traditionale la un razboi „primitiv", dupa cum ea insasi povesteste. „Raportindu-ma la vinzarile din 2005, cind am fost prima data la acest tirg, cred ca o sa imi creasca vinzarile cu pina la 15%. Sint foarte multi vizitatori aici, asa ca probabil foarte multi or sa intre si pe site-ul meu", ne-a declarat aceasta. Cei mai fideli cumparatori ai dnei Nadu sint francezii, care apreciaza modelele romanesti si tesatura naturala.

Cei care nu au fost convinsi de ouale sau de covoarele autohtone au putut cumpara o masca unicat, de la o creatoare din Bucuresti. „Pentru mine este mai mult un hobby. Lucrez mastile manual si ma duc cu ele pe la tirguri", explica Borindel Diana, creatoarea mastilor, care ne-a povestit ca germanii se uita, dau semne ca le place, dar nu prea cumpara.

400.000 de vizitatori Expozitia Internationala „Saptamina Verde", considerata cea mai mare expozitie de acest gen din Europa, s-a desfasurat in perioda 19-28 ianuarie si gazduieste peste 1.600 de expozanti din 56 de tari. Aflata la cea de-a 27-a editie, expozitia a atras in jur de 400.000 de vizitatori.