Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, si oficialii europeni au convenit ieri, la Bruxelles, ca, in urmatoarele saptamani, expertii romani, alaturi de cei ai Uniunii Europene sa aiba consultari pentru a gasi cea mai buna formula legata de taxa pe prima inmatriculare. "Exista o intelegere a Comisiei Europene fata de necesitatea acordarii unei importante cuvenite protectiei mediului inconjurator si fata de dorinta legitima a Guvernului Romaniei de a nu transforma Romania intr-o zona de evacuare a reziduurilor industriale. Ambele parti sunt de acord asupra faptului ca prevederile Tratatului de Aderare trebuie respectate", a declarat, intr-un comunicat, ministrul Finantelor Publice. Vladescu a discutat atat cu Robert Verrue, director general al directiei de taxe a UE, cat si cu Laszlo Kovacs, comisarul european pentru impozitare si uniune vamala, in legatura cu taxa auto introdusa de autoritatile romane si contestata de reprezentantii UE. "Pe de alta parte, nivelul scazut al veniturilor romanilor, atat ca medie pe cap de locuitor, cat si pe anumite grupuri de populatie constituie o limitare solida in calea introducerii unor alte sisteme de taxare utilizate in alte stat europene care determina o imbunatatire a parcului auto si implicit o reducere a gradului de poluare cu implicatii favorabile asupra starii de sanatate a populatiei", a mai spus Vladescu. Ministrul Finantelor a reamintit de propunerea directiei de taxe a UE privind introducerea unui taxe ecologice la nivelul tarilor UE, care va fi discutata pentru prima data la consiliul Ecofin din luna mai a acestui an.
UE nu s-a lasat convinsa
Pe de alta parte, Comisia Europeana nu exclude inca posibilitatea sanctionarii Romaniei pentru incalcarea Tratatului UE, prin introducerea taxei auto. "Comisia isi rezerva dreptul inceperii procedurii de sanctionare. Nu este exclusa aplicarea de sanctiuni in cazul Romaniei, acest lucru depinde insa de cum vor decurge discutiile", a declarat Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru impozitare si uniune vamala, transmite Mediafax. Intrebata daca Romania ar putea prelungi perioada de luare a unei decizii pana la, de exemplu, un an, Assimakopoulou a aratat ca acest lucru este putin probabil, intrucat deja au fost identificate problemele legate de aceasta taxa.
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul acestui an de catre autoritatile de la Bucuresti. Comisia Europeana a criticat taxa, considerand ca nivelul ridicat pentru masinile vechi de import reprezinta o discriminare.
Vladescu a declarat, in urma cu doua saptamani, ca nivelul taxei de inmatriculare va fi redus, in urma unor discutii cu reprezentantii Comisiei Europene. Pana la modificarea ei vor fi platite insa actualele cote.
Taxa este stabilita in functie de capacitatea cilindrica a masinii, de vechime si de norma de poluare. In cazul masinilor vechi, taxa este mai mare si poate ajunge la peste 8000 de euro pentru masinile cu o capacitate de peste trei litri si clasificate ca non-euro.