Sabin Cernea s-a inspirat din filmele americane si a reusit sa aiba o afacere de succes axata exclusiv pe livrarea de mincare la domiciliu.

La 20 de ani a avut sansa de a invata ABC-ul managementului, fiind mina dreapta a unui om de afaceri cu care a derulat activitati de export de animale vii pe relatia Italia. A deschis apoi un bar in Romania, o unitate de alimentatie publica, dupa care un club de biliard si a facut pentru scurt timp export de fier vechi si comercializare de combustibil. „Dar, din punctul meu de vedere, cine nu aprofundeaza un domeniu nu are cum sa fie profesionist", spune Sabin, care, desi are ca studii doar liceul, spune ca toata viata s-a guvernat dupa sistemul „vazind si facind".

Astfel, acum aproape noua ani, a avut ideea de a face o afacere pe care sa o aprofundeze. Anticipind ca oamenii vor avea din ce in ce mai putin timp si profitind de o piata inexistenta, omul de afaceri a scos asul din mineca: livrarea de mincare la domiciliu. „Cind alergi dupa bani, automat nu mai ai timp, si atunci trebuie sa vii cu mincarea «la botul calului». Am simtit ca va functiona", spune el. Datorita filmelor americane, Cernea a luat decizia de a merge pe specific chinezesc. „Acolo majoritatea comanda mincare chinezeasca la domiciliu. Am observat ca la noi nu exista asa ceva. Am mers la restaurantele chinezesti cu servire la mese sa vad cit de bine prinde la romani." La acea vreme existau restaurante cu specific chinezesc, insa Cernea a fost primul in Romania care a ales serviciul exclusiv de livrare la domiciliu cu acest specific.

60.000 de dolari si citeva luni de asteptare

In urma businessurilor anterioare, Sabin a reusit sa stringa niste bani si, cu ce a mai adunat de la prieteni, a achizitionat un spatiu pentru a demara noua afacere. A luat legatura cu un bucatar chinez, convingindu-l sa vina alaturi de el, au creat meniul si au amenajat spatiul. In acelasi timp a apelat la o agentie de publicitate, impreuna cu care a ales numele - Wu Xing. In total, a fost nevoie de 60.000 de dolari. Insa la 6 luni de la idee, cind totul era gata de start, afacerea s-a oprit din cauza ambalajelor. „Eu le doream originale, exact cum le vedeam in filmele americane, si imi era greu sa gasesc acel tip de ambalaj. Am cutreierat Europa pina cind am gasit. In acest timp, eu si sotia mea faceam acasa teste la zeci de cartoane cu ulei incins si le lasam sa vedem daca curge. Am gasit pe Internet o firma din Anglia, care mi-a trimis citeva mostre de cutii, pe care le-am copiat", spune Sabin.

„Credeam ca sint bun la toate"

Businessul a inceput ca o afacere de familie si asa a ramas. Initial au fost opt angajati, iar acum numarul lor a depasit suta. Pina cind a crescut, Cernea a fost cel care a centrat si tot el a dat si cu capul. „La inceput credeam ca eu sint bun la toate. In timp mi-am spalat creierul, mi-a fost foarte greu sa invat sa fac un management modern", spune afaceristul. La scurt timp de la demararea business-ului, afacerea s-a extins, avind doua puncte de livrare cu specific chinezesc, doua puncte cu pizza si unul cu specific romanesc. Anul trecut, printr-o investitie de 600.000 de euro, a fost construit si deschis un al treilea punct de lucru, proiectat si gindit in baza celor opt ani de experienta.

De la zero la franciza Sabin spune ca a dorit sa inchida afacerea dupa trei zile, pentru ca, neavind un business plan sau angajati specializati in domeniu, i-a fost foarte greu in sustinerea comenzilor. „Mi-am spus: decit zece lei la soare, mai bine doi lei la umbra. Am zis totusi sa o mai tinem pina la Craciun, sa ne dam datoriile." In prezent, afacerea ruleaza 40 de miliarde de lei vechi. In 2005, cifra de afaceri a fost de 28 de miliarde, iar pentru 2007 se preconizeaza o crestere de 25%. Cota de piata este, potrivit studiilor firmei, de 70% pe specific chinezesc si de 30% pe specific romanesc. In baza de date sint aproximativ 100.000 de clienti, iar media zilnica este de 1.000 de clienti. In februarie, firma va fi prezenta la tirgul de francize, vizind sase orase la nivel national. „Nu ma asteptam sa ajung aici. Credeam ca voi face o afacere care sa imi permita un trai decent, nu credeam ca ma voi dezvolta atit de mult sau ca va fi o afacere care poate constitui, la rindul ei, un model", spune omul de afaceri.