De doi ani, Radu Cosarca, fostul director al Departamentului de stiri de la Antena 1 si National TV, a lasat televiziunea pentru afaceri, dar asteapta momentul potrivit sa se intoarca pe sticla.

Nu va e dor de televiziune?

Ba da, si la un moment dat va aparea o ocazie pe care o voi socoti-o potrivita sa revin. Am fost dezamagit de evolutia domeniului in care evoluam, a stirilor de televiziune, de coborirea standardelor de calitate in marile televiziuni comerciale, de dragul cistigului cu orice pret, ajungindu-se la un soi de prostitutie sau de decadere morala in coordonarea acestor activitati. Si la Antena 1, si la National TV am tinut la prestigiul Departamentului de stiri, am considerat ca stirile trebuie sa fie importante si folositoare. Acum, toata lumea se axeaza pe stirile de larg consum, dedicate mondenului si derizoriului.

Asta a fost motivul pentru care ati parasit aceste posturi tv?

Se incheiase un mandat si atunci Antena 1 a vrut sa cistige un market share mai mare, coborind stacheta calitatii. Asta m-a facut sa aleg o alta varianta care, ma rog, n-a fost nici ea de succes, National TV. O mare promisiune, cel putin din punct de vedere tehnic, al disponibilitatii si al investitiilor in echipamente. Dar a fost o fisiiala. Atunci am ales sa intru in bussinesul propriu-zis…

Daca acum vi s-ar propune sa reveniti pe sticla, la care post tv v-ati opri?

Nu am posturi preferate. Sint un profesionist. E vorba mai degraba despre o conjunctura, de intrunirea unor factori, de credibilitatea unei grupe media care sa vrea cu adevarat sa faca o operatiune de inalt profesionalism si de constiinta publica.

Care televiziune vi se pare credibila?

Nu as putea spune, dar urmaresc cu placere evolutii in zona Antenei 3 si a Realitatii TV. Par sa fie tendinte bune, dar destul de oscilante, nu sint inca foarte convingatoare. Exista insa sanse ca aceste televiziuni sa fie premergatoare unei adevarate televiziuni de calitate.

Cum sint stirile actuale?

Cele de la posturile generaliste mi se par in cadere libera, pentru ca se axeaza pe derizoriu, facil, senzational, or, realitatea romaneasca e atit de complexa, de surprinzatoare, incit ar fi multe de prezentat la stiri: fenomene economice, politice, sociale, de facut comparatii cu tarile din jur, cu tarile dezvoltate la care sa ne raportam. Se face atit de putin in privinta lamuririi oamenilor in legatura cu aderarea la UE. La o discutie superficiala ti s-ar putea raspunde: corect, dar nu sint subiecte care vind, care fac audienta. Asta e spusa de oameni care s-au cocotat in anumite functii si isi duc activitatea la minima rezistenta. Spun: publicul vrea singe, sex, senzational, dam asta! Or, adevaratii profesionisti stiu ca cel mai plictisitor, tern, complicat subiect poate fi facut intr-o maniera atractiva prin grafica, montaj, documentare.

Poate nu exista aceasta intentie…

A face asta e mai laborios si riscant din punct de vedere comercial. Pina acum citiva ani, posturile comerciale de tip PRO TV si Antena 1 pastrasera intacta zona stirilor de ingerinte mari din zona comerciala si preferasera sa adune audiente largi si bani foarte multi din zonele dedicate divertismentului, filmului. Acum, concurenta le impinge sa duca aceasta lupta pina in zona stirilor. Stirile sint mutilate atunci cind emisiunile sint dedicate caselor cu turnulete ale tiganilor, violurilor, taierilor de mot si nuntilor manelistilor, conclavurilor vrajitoarelor.

Care va sint asteptarile in domeniu, pentru 2007?

Sper ca piata de publicitate sa creasca. Asta s-ar putea sa mai sature foamea televiziunilor. Dar nou-venitii isi vor face loc din ce in ce mai greu, pentru ca marii actori sint din ce in ce mai hamesiti, iar competitia implica foarte mari costuri.