Aderarea la UE pune presiuni si mai mari asupra producatorilor autohtoni care isi comercializeaza produsele in hipermarketuri.

La o prima vedere reciproc avantajoasa, relatia dintre producatori si hipermarketuri pare sa devina din ce in ce mai tensionata. Marul discordiei este, evident, pretul. Aceasta in conditiile in care, pentru a-si creste cota de piata, marile magazine sint nevoite sa ceara discounturi cit mai mari, fapt ce nu le convine deloc producatorilor, care au totusi nevoie de vizibilitatea oferita de prezenta in rafturile marilor magazine. Totodata, o data cu aderarea, producatorii sint concurati si de produsele de import, mai ieftine acum ca urmare a eliminarii taxelor vamale.

„Presiunea (hipermarketurilor asupra producatorilor - n.red.) este fantastica. Pentru ca au facut investitii foarte mari sa se extinda, acum incearca sa forteze nota", ne-au declarat surse din rindul producatorilor. Potrivit acestora, in momentul de fata hipermarketurile cumpara de la producatori cu 9-10% sub pretul de lista al respectivelor produse. Mai mult, daca tinem cont si de taxele de listare, de raft sau de alte costuri pe care un producator le suporta pentru a-si putea comercializa marfa in marile magazine, banii pe care acestia ii incaseaza pot scadea cu pina la 20% sub pretul de lista. Aceasta in conditiile in care, conform acelorasi surse, exceptind promotiile, hipermarketurile cistiga din adaosuri comerciale 20-30%. Pentru a face o comparatie, magazinele de proximitate vind, in medie, cu 20% mai scump decit primesc de la producatori, dar in cazul lor preturile de lista sint mai mari. „In industria carnii spre exemplu, profitul normal este undeva la 3,5-4%, dar daca se lucreaza doar cu hipermarketurile, profiturile se injumatatesc", a mai declarat sursa noastra, care sustine ca, pentru a putea rezista, producatorii reusesc sa-si reduca costurile scazind calitatea.

Producatorii, la concurenta cu importurile

Reprezentantii hipermarketurilor spun ca expansiunea lor duce implicit la cresterea afacerii producatorilor. Nu neaga insa ca, pe viitor, ponderea importurilor ar putea creste. „Atit timp cit producatorii romani vor tine cont de dezvoltarea comertului modern si isi pot mari capacitatile de productie, acest lucru va fi un cistig pentru ambele parti. Problema intervine cind producatorii nu pot face fata ritmului de crestere in retail, care se anunta in urmatorii ani a fi foarte rapid", ne-a declarat Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour. Potrivit acesteia, „o data cu integrarea in UE, Carrefour isi va mari importurile directe, mai ales pentru produsele ce nu se gasesc pe piata romaneasca, de exemplu: anumite modele de jucarii, vesela sau cele pentru amenajarea casei". La ora actuala, in jur de 98% dintre marfurile din magazinele Carrefour provin de la furnizori romani care, la rindul lor, le importa, le produc sau le iau de la alti producatori romani.

Si in cazul retailului nou intrat pe piata Auchan, situatia este similara. „Anul acesta vom deschide alte patru magazine si contam pe furnizorii de produse autohtone, deoarece va creste aprovizionarea controlata, astfel producatorii isi pot mari volumele de vinzari. Peste tot in lume Auchan sustine producatorii locali, mai ales intreprinderile mici si mijlocii. Avem incredere ca si in Romania acestia vor reusi sa isi adapteze preturile si sortimentatia pentru a fi competitivi", ne-a declarat Tiberiu Danetiu, director de marketing la Auchan. Potrivit acestuia, la ora actuala Auchan comercializeaza cu preponderenta produse alimentare de pe piata autohtona. In schimb, pe segmentul nealimentare, „multe produse vin din import".

„In ceea ce priveste intrarea in UE, ca urmare a reducerilor de taxe vamale, Auchan a inceput deja sa reduca preturile la un numar important de produse", ne-a mai declarat oficialul companiei.