Infiintarea unei companii online necesita la fel de mult travaliu ca si una traditionala, avantajele conturindu-se insa mai rapid.

Perceput ca o enorma fabrica de bani, Internetul ii seduce pe multi dintre cei care vor sa puna pe picioare o firma. Evolutie rapida, vizibilitate mare pe piata, profit cit cuprinde, costuri reduse, posibilitatea de a lucra de oriunde sint citeva dintre atuurile care-i atrag pe amatorii de afaceri.

Profit cu bani de acasa

Convins de presa americana ca aceia care deschid un business pe Internet devin milionari in citeva luni, Calin Fusu, proprietarul Neogen, s-a decis in urma cu sapte ani ca merita sa-si incerce norocul pe Internet, in ciuda faptului ca domeniul era inca virgin. Firma se numea la inceput RoGenerator si se ocupa cu realizarea de site-uri web. „In primii ani de functionare era una dintre miile de IMM-uri de nisa si mai nimeni nu-i dadea sanse de reusita. Primul an si jumatate s-a lucrat fara salarii, ba am mai si adus de acasa economiile pe care le aveam. Abia pe la sfirsitul lui 2001 am incetat sa mai aducem bani de acasa, iar din 2002 firma isi acopera singura cheltuielile de functionare si este profitabila", isi aminteste Fusu.

Treptat, compania a fost rebotezata si si-a extins activitatea, ajungind de la cinci angajati, in 2000, la 75 in prezent si la o cifra de afaceri in 2006 de peste 1.200.000 de euro. „Neogen a crescut printr-o serie de achizitii si fuziuni. Compania a reusit sa adune intr-un singur loc, pe site-ul neogen.ro, servicii diverse", explica managerul firmei.

Pe limba lor

„Daca un serviciu nu se vinde, asta nu se datoreaza inchiderii din partea clientilor, ci prezentarii pe care i-o fac cei care il vind", este principiul dupa care se ghideaza Dragos Dehelean, managerul Selenis, agentie de PR online. Desi au pornit cu un as in mineca, anume experienta de lucru in mediul online, inceputul nu a fost usor nici pentru cei trei parteneri care au lansat in 2005 Selenis. Exista la ora aceea „prea putin know-how despre oportunitatile oferite de mediul online", insa secretul reusitei lor a fost ca s-au adresat clientilor „pe limba lor", crede Dehelean. Dezvoltarea designului, copywritingului si a graficii unor executii online sint aspecte care nu trebuie neglijate intr-o firma virtuala.

Idei bune, venit baban

Totodata, relatia cu liderii de opinie trebuie permanent lucrata, un plan de afaceri pregatit minutios este vital, iar expertizele si studiile de piata sint necesare, spune reprezentantul Selenis.

Costurile de intrare si de productie necesare dezvoltarii unei firme online sint mult mai mici decit cele solicitate de o afacere traditionala, sustine Dehelean.

„Ideile bune pot aduce profit mare. In plus, valoarea, odata produsa, se poate multiplica la costuri relativ mici sau chiar zero. Asta paralel cu existenta unor oportunitati de distributie virtual nelimitate", adauga el. Si reprezentantul iMedia subliniaza aceleasi plusuri ale mediului online, mentionind insa ca cei mai multi bani sint alocati resurselor umane.