Firmele care au cistigat impreuna licitatia pentru autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti vor depune oferta comuna si pentru tronsonul Bucuresti-Moara Vlasiei.

Cele trei firme care au cistigat anul trecut o licitatie controversata pentru realizarea a 42 km din autostrada Bucuresti-Brasov, respectiv Euroconstruct Trading 98, Spedition UMB si Pa&Co, vor depune o oferta comuna si pentru primul tronson al autostrazii Bucuresti-Moara Vlasiei. Schema va fi similara celei care a dus la adjudecarea unui contract de 200 de milioane de euro. „Vom participa la fel, vom avea o oferta comuna", ne-a declarat Dan Besciu, unul dintre actionarii Euroconstruct Trading 98.

Cele trei firme vor fi, intr-o oarecare masura, avantajate fata de restul competitorilor deoarece vor inregistra costuri mai reduse cu organizarea santierului, avind utilajele in zona Moara Vlasiei. „Este normal ca va fi acest avantaj", spune Dan Besciu.

Mari absenti

Ultimele date furnizate de Ministerul Transporturilor indica faptul ca documentatia de licitatie (4.000 RON pretul caietului) a fost achizitionata de 16 firme de constructii. Dintre acestea lipsesc citeva firme importante, care au participat la licitatia pentru realizarea tronsonului Moara Vlasiei-Ploiesti, cum ar fi grupul francez Vinci (una dintre putinele firme care ar avea capacitatea tehnica de a realiza o portiune dificila de autostrada intre Comarnic si Predeal) sau compania ungara Vegyepszer.

Un anunt pe placul lui Berceanu

La intocmirea anuntului de participare, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) nu a mai gafat ca la licitatia pentru Moara Vlasiei-Ploiesti. Reamintim ca, aici, una dintre cerintele de calificare la licitatie era o experienta similara concretizata in realizarea a 40 de kilometri de autostrada, conditie pe care, desigur, nici una din cele trei firme nu ar fi putut-o indeplini.

Cerinta a fost mai acceptabila dupa ce presedintele Basescu a sugerat firmelor romanesti sa se asocieze pentru a cistiga licitatii. Tot la acel moment, seful statului a criticat firmele straine, sugerindu-i ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, sa sprijine firmele autohtone. La trei zile dupa discurs, conducerea CNADNR a modificat caietul de sarcini, introducind ca alternativa la criteriul experientei similare turnarea, in medie, pe an, a 700.000 de tone de mixtura asfaltica. In cazul licitatiei pentru Bucuresti-Moara Vlasiei, criteriul cantitatii a fost inlocuit cu cel al valorii contractelor. Firmele vor trebui sa dovedeasca „experienta similara, receptie la terminarea lucrarilor sau receptie finala, in ultimii cinci ani, de catre ofertant a cel putin trei contracte a caror valoare totala sa fie mai mare de 245 milioane RON (70 de milioane de euro)", spune anuntul de participare. La prima citire, formularea pare ca este menita sa incurajeze prezenta firmelor cu o experienta importanta dovedita prin mai multe contracte, insa analiza acesteia arata contrariul. Astfel, o firma care poate demonstra ca a dus la capat un contract in valoare de cel putin suma mentionata, pentru realizarea unei autostrazi, nu se va califica, iar un consortiu a carui singura experienta este o multitudine de contracte mici de reparare a drumurilor nationale, si nu construirea de autostrazi, va avea sansele cele mai mari. De altfel, insusi Radu Berceanu si-a exprimat repetat convingerea ca o autostrada „nu reprezinta decit doua drumuri nationale unul linga celalalt".

Ritm de melc

Nu in ultimul rind, termenele de executie vor fi generoase. In pofida declaratiilor lui Berceanu ca in Romania se pot construi 250 de kilometri de autostrada pe an, cistigatorul licitatiei pentru Bucuresti-Moara Vlasiei (19 kilometri) va avea la dispozitie cinci ani, adica va trebui sa construiasca patru kilometri pe an. Pentru Moara Vlasiei-Ploiesti, Spedition UMB, Euroconstruct Trading 98 si Pa&Co vor avea de realizat 42 de kilometri in sase ani, adica sapte kilometri pe an, in conditiile in care, prin contract, Bechtel trebuie sa termine, spre exemplu, portiunea Brasov-Fagaras (75 de kilometri) a autostrazii Transilvania in doi ani si noua luni.