Daca taxa de prima inmatriculare nu va fi schimbata pina in martie, Comisia va judeca Romania pentru incalcarea Tratatului Uniunii Europene.

„Exista o analiza la nivelul Directiei Generale pentru Impozitare asupra acestei taxe auto care arata clar ca - asa cum este - Codul fiscal contravine articolului 90 al Tratatului european. Aceasta analiza nu reprezinta inca punctul de vedere final al Comisiei", a declarat comisarul european, Leonard Orban.

Oficialul european a explicat ca, potrivit regulilor, Comisia Europeana initiaza proceduri de tragere la raspundere a statelor care incalca tratatele comunitare de patru ori pe an: in martie, iunie, septembrie si decembrie. Prin urmare, Romania mai are timp pina in martie sa reduca taxa de prima inmatriculare.

„Problema nu este taxa, ci nivelul ei si sint patru elemente incompatibile cu prevederile Tratatului", a adaugat Leonard Orban.

„Stiu ca exista discutii intre autoritatile romane si Comisia Europeana pentru clarificarea celor patru aspecte incompatibile si exista disponibilitatea autoritatilor romane de a face modificarile necesare", a spus Orban, refuzind sa detalieze elementele la care se refera.

Ministrul Finantelor si cel al Mediului au afirmat ca neconcordantele sesizate de CE sint cauzate de majorarea cotelor de taxare in Parlament, mentionind ca forma promovata de Guvern era conforma legislatiei comunitare.

Statul risca sa returneze toti banii luati pe taxa

Orban a mai spus ca spera totusi sa nu se ajunga la judecata si a amintit ca au existat cazuri similare in Ungaria si in Polonia, care au ajuns la Curtea Europeana de Justitie. Decizia CEJ a fost nu numai in favoarea modificarii legislatiei, dar Curtea a ordonat returnarea banilor tuturor celor care au platit taxa, a avertizat Orban.

Saptamina trecuta, o persoana fizica nemultumita ca a platit taxa de inmatriculare a cistigat la Curtea Europeana de Justitie un proces care poate forta guvernul polonez sa inapoieze populatiei peste 555 de milioane de euro.

In cazul Poloniei, CEJ a decis ca impunerea unor accize mai mari pentru automobilele importate, cu o vechime mai mare de doi ani decit in cazul vehiculelor cu aceleasi caracteristici, dar aflate deja in circulatie in Polonia, este ilegala. Polonia a modificat aceste reglementari in decembrie 2006, nivelul accizelor nedepinzind in prezent de vechimea sau de provenienta automobilelor. Totusi statul polonez este obligat sa returneze banii luati pe fosta taxa.

Ce spun comerciantii de masini SH

Intrebat cum comenteaza situatia din Polonia, Miodrag Stanoiecivi, Country Manager pe Romania al companiei AAA Auto, specializata in comercializarea de autoturisme second-hand, a declarat pentru „Cotidianul" ca spera ca in Romania situatia sa fie rezolvata in urma unui compromis si nu in urma unor sanctiuni.

„Intelegem dorinta Guvernului Romaniei de a avea un parc auto national cit mai nou si de a-l proteja, dar intelegem in acelasi timp si dorinta multor romani de a avea acces la autoturisme relativ noi. Cred ca solutia va fi undeva la mijloc, prin micsorarea nivelului curent al taxei de prima inmatriculare. Speram ca atit Guvernul, cit si Comisia Europeana sa gaseasca o solutie care sa fie multumitoare pentru toata lumea. Sa nu uitam ca inainte de introducerea taxei se puteau importa masini de pina la opt ani vechime si cu minimum Euro 3."