Marinescu: "O discutie"
Variantele de "ajustare" vehiculate de promotorii taxei sunt vagi: de la mentinerea actualului nivel, stabilit in comisiile de specialitate din Parlament, si pana la revenirea la forma initiala, cea aprobata de Guvern in vara anului trecut. Ultima varianta ar reduce cu circa 40% taxa pentru un autovehicul dotat cu euro 3, cu motor de 1,6 litri, fabricat in urma cu 4 ani fata de actualul nivel. La fel de neclara a ramas problema modificarii taxei auto si dupa sedinta de ieri a Executivului. "Nu a fost adoptat azi (miercuri n.r.) nici un act normativ legat de acest subiect. A avut loc o discutie, iar concluziile sunt ca aceasta taxa de prima inmatriculare nu este ilegala si nu contravine normelor europene, problema fiind cu nivelul taxei", a afirmat purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu. Ea a amintit ca nivelul actual al taxei a fost stabilit de Parlament, si nu de Guvern, apreciind ca acesta corespundea normelor europene in varianta initiala promovata de Executiv. In prezent, Sebastian Vladescu, minstrul Finantelor este in discutii cu Directia de Taxe a Comisiei Europene, urmand sa propuna Guvernului "o forma de modificare" a acestor prevederi. Referitor la termenul de modificare a prevederilor legale privind taxa auto, Marinescu a precizat ca Parlamentul este in vacanta iar Guvernul nu este abilitat sa dea ordonanta simpla pe acest subiect. "Concluzia a fost ca nu exista termen fix care sa fie dat, insa, sarcina Minsterului de Finante este sa rezolve aceasta problema si sa vina cu o solutie cat mai repede pentru a putea fi aprobata de Guvern", a mai spus Marinescu.
Leasingul in ceata
"Taxa de prima inmatriculare reprezinta unul dintre elementele care a creat probleme industriei auto la inceputul acestui an. Avem nevoie de un cadru limpede de aplicare a acestei taxe", a spus presedintele Asociatiei de Leasing si Servicii Nebancare, Septimiu Postelnicu, intr-o conferinta de presa. El a precizat ca "daca aceasta taxa este platita la inceputul contractului de leasing, toti utilizatorii vor fi vizibil deranjati si trebuie sa solutionam aceste nemultumiri", a mai spus Postelnicu. Pe de alta parte, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a "pledat" ieri, intr-un comunicat pentru taxa auto, aratand ca alternativa este un impozit anual, existent in unele state UE, care ar fi foarte mare in Romania, si ar afecta doua milioane de posesori de masini vechi. In schimb, taxa de prima inmatriculare va "lovi" doar circa 250.000 de cumparatori de masini noi pe an.
Drumul catre Curtea Europeana de Justitie
Comisia Europeana (CE) a anuntat, saptamana trecuta, ca va deschide o procedura de incalcare a dreptului comunitar (infringement procedure) in cazul Romaniei, pentru taxa de prima inmatriculare, introdusa la inceputul acestui an. Daca CE considera ca un stat membru a incalcat dreptul comunitar, va trimite autoritatilor respective o scrisoare formala de notificare. In cazul in care statul membru nu modifica normele in cauza, Comisia urmeaza sa emita un aviz motivat, statul membru fiind obligat sa aplice prevederile acestuia in cel mult doua luni. Daca statul membru continua sa incalce dreptul comunitar, Comisia poate aduce cazul in fata Curtii Europene de Justitie, care va lua o decizie ce devine obligatorie. Daca statul membru nu respecta nici decizia Curtii, CE va aduce cazul in fata Curtii de Justitie pentru a doua oara si poate cere impunerea unei amenzi. Comisarul european pentru taxe si vami, Kovacs Laszlo, a apreciat ca taxa auto instituita de Romania este neconforma cu normele UE, devenind discriminatorie prin insasi formula de calcul, desi este in sine legala.