Primarul municipiului Giurgiu, Lucian Iliescu, a declarat ieri, la finalul unei intalniri cu transportatorii, ca taxele ecologice si de tranzit raman suspendate in Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu-Ruse, pana cand va fi organizata o sedinta extraordinara a Consiliului Local Municipal Giurgiu si o intrevedere cu reprezentantii Guvernului.
Reprezentantii autoritatilor locale Giurgiu si cei ai Asociatiei Nationale a Carausilor au discutat, ieri dimineata, legalitatea si oportunitatea taxelor impuse de Consiliul Local Giurgiu, dar negocierile, practic, au esuat, iar taxele raman suspendate. Primarul municipiului Giurgiu, Lucian Iliescu, sustine ca taxele de tranzit si ecologice nu intra in contradictie cu legislatia europeana. Transportatorii au afirmat ca sustin in continuare cuantum zero pentru taxele ecologice si de tranzit aplicate in Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu-Ruse si, daca nu se va obtine acest lucru, vor ataca hotararea Consiliului Local Municipal in contencios administrativ.
Prefectul vede taxele legale
Consiliul Local Giurgiu va decide in cadrul unei sedinte extraordinare daca va mentine sau nu taxa de tranzit, iar in cazul taxei ecologice se va pronunta Guvernul si Parlamentul Romaniei, a declarat prefectul judetului Giurgiu, Sergiu Stanisteanu, precizand ca cele doua taxe sunt legale. "Din punctul de vedere al institutiei prefectului, atat taxa de tranzit, cat si cea ecologica sunt legale. Mentinerea primeia dintre ele urmeaza sa fie decisa de catre Consiliul Local Giurgiu in cadrul unei sedinte extraordinare de urgenta care se va desfasura in urmatoarele 48 de ore. In privinta taxei ecologice, aceasta a fost instituita prin Legea 408 si avem o problema legislativa pentru care solutia nu o pot avea decat Guvernul si Parlamentul Romaniei", a declarat prefectul de Giurgiu, Sergiu Stanisteanu, in urma sedintei de negocieri purtate cu reprezentantii transportatorilor.
Premierul spune ca taxele incalca spiritul european
Taxele impuse de Consiliul local Giurgiu la trecerea frontierei cu Bulgaria pot fi cu greu justificate in fata cetatenilor si a contribuabililor, iar mentinerea lor incalca spiritul Uniunii Europene, a declarat, la randul sau, primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu. El a precizat ca, desi autoritatile din Giurgiu pot avea o anumita acoperire legala, taxele nu respecta practica europeana. "Din punct de vedere legal exista o acoperire. Problema pe care trebuie sa o intelegem cu totii, si acesta este mesajul public pe care vreau sa-l dau, este ca integrarea in UE inseamna, practic, desfiintarea granitelor intre tarile membre. Prin urmare, aceste taxe, chiar daca sunt aducatoare de venituri la bugetul local, pot fi cu greu justificate in fata cetatenilor si a contribuabililor. Sigur ca serviciile care sunt efectuate, cum ar fi ecologizarea, am putea sa intelegem ca au o justificare in spate si, de aceea, este nevoie de o plata pentru aceste servicii, dar alte taxe se pot justifica foarte greu, chiar daca exista un cadru legal si chiar daca, prin anularea lor, se va provoca un minus de venituri la bugetul local", a explicat seful Executivului.
Premierul a afirmat ca problema va fi discutata cu autoritatile din Giurgiu, astfel incat taxele de vama sa nu mai incalce normele europene. "Trebuie sa inteleaga Primaria Giurgiu ca mentinerea taxei incalca spiritul de care vorbeam. Am intrat in Uniunea Europeana nu pentru a avea in continuare bariere, vami, taxe; tocmai pentru ca facem parte acum dintr-o comuniune de state in care se aplica aceleasi reguli, aceste lucruri dispar", a declarat primul-ministru. Calin Popescu-Tariceanu i-a solicitat secretarului general al Guvernului, Radu Stroe, sa aiba o intalnire cu primarul de Giurgiu, Lucian Iliescu, si cu secretarul de stat in MAI, Victor Paul Dobre, pentru discutarea acestei situatii, care a generat proteste ale transportatorilor. "Va fi analizata situatia taxelor stabilite de administratia locala din Giurgiu, pentru a se identifica, cat mai rapid, o solutie", se arata intr-un comunicat al Guvernului.
Nou cadru legislativ
Secretarul de stat in Ministerul Administratiei si Internelor, Mircea Toader, a declarat ca taxele speciale percepute de primarii in zona de granita vor fi suspendate pana cand Guvernul va elabora un nou cadru legal, astfel incat costurile pentru modernizarea si intretinerea infrastructurii rutiere sa fie suportate, unde este nevoie, din bugetul de stat, transmite Mediafax.
Mircea Toader a aratat ca in conditiile existentei unor norme europene care cereau desfiintarea acestor taxe, cheltuielile pentru modernizarea si intretinerea infrastructurii rutiere afectate de trafic trebuiau suportate din bugetul local sau, in conditiile in care administratiile locale nu pot suporta costurile, drumurile trebuie trecute la Administratia Nationala a Drumurilor. "Sigur, o data cu integrarea in UE de la 1 ianuarie si prevederea ca nu trebuie sa existe taxe intre tarile comunitare, aceasta prevedere ar trebui sa fie schimbata si adaptata corespunzator, in asa fel ca eventualele costuri sa fie suportate din bugetul local sau din cel national, pentru eventuala infrastructura care este afectata de trafic. Sa se gaseasca solutia ca drumul care trece prin oras sa treaca la Administratia Nationala a Drumurilor sau sa se gaseasca alte solutii de finantare. Acesta este si motivul pentru care s-au suspendat aceste taxe". El a precizat ca sumele incasate in urma acestor taxe trebuiau folosite la intretinerea sau repararea infrastructurii rutiere afectate de traficul din aceasta zona.
Taxele la Tribunal
Reprezentantii transportatorilor din Romania vor ataca in instanta hotararea Consiliului local Giurgiu privind instituirea taxei de tranzit, urmand ca taxa de ecologizare sa fie atacata "mai mult public si politic", a declarat vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), Ion Lixandru, transmite Mediafax. El a adaugat ca, impreuna cu reprezentantii Asociatiei Carausilor Particulari din Romania si cei ai Asociatiei Transportatorilor Rutieri Internationali, vor ataca in contencios administrativ, in cel mai scurt timp, hotararea Consiliului local Giurgiu, care a impus plata taxei de tranzit.
Ion Lixandru a precizat ca transportatorii nu vor astepta 48 de ore, perioada in care, potrivit prefectului de Giurgiu, Sergiu Stanisteanu, edilul sef al municipiului ar putea convoca o sedinta extraordinara de urgenta a Consiliului Local, care sa decida mentinerea sau anularea taxei de tranzit. "Juristii nostri deja lucreaza pentru elaborarea actelor", a adaugat Lixandru.
Vicepresedintele UNTRR a mai spus ca va sustine si anularea taxei de ecologizare, cu toate ca acesta nu afecteaza detinatorii de autovehicule romani. "Sustinem ca nici transporatatorii din tarile care nu sunt membre ale Uniunii Europene sa nu plateasca aceasta taxa. Sunt colegii nostri, avem acorduri incheiate cu ei si ii reprezentam", a explicat Lixandru. In acest sens, vor fi demarate o serie de actiuni publice, pentru informarea opiniei publice in legatura cu necesitatea anularii acestei taxe. Ion Lixandru a mai spus ca transportatorii au cerut "cuantum zero" al celor doua taxe, dar reprezentantii primariei "au dat de inteles ca nu sunt de acord".
Autonomie locala
"Taxa de ecologizare este prevazuta in lege, in Ordonanta 85, in care se spune ca aceasta taxa este perceputa la nivelul administratiilor locale, de Consiliile judetene, acolo unde este jurisdictia lor, si de Consiliile locale, cum este cazul Giurgiului, care decid, prin Hotarare de Consiliu, valoarea acestei taxe. Respectiva taxa trebuie sa acopere costurile si eventual dezvoltarea infrastructurii din zona, daca este afectata de trafic. Asta este prevederea prin lege", a precizat Mircea Toader.
Secretarul de stat in MAI a aratat ca taxele locale sunt stabilite de administratiile locale, ca principiu al autonomiei, dar a afirmat ca, daca Consiliul Local Giurgiu instituia o taxa modica pentru vehiculele care tranziteaza orasul, nu apareau discutiile din vama. "Exista o prevedere legala ca administratiile locale pot sa impuna anumite taxe, taxe speciale, daca se impune, pentru dezoltare. Acesta este principiul autonomiei. El nu trebuie insa sa aiba repercusiuni asupra unui trafic national. Daca Consiliul Local (Giurgiu - n.r.) punea o taxa modica, nu existau aceste discutii. Stabilirea taxelor locale este atributul administratiilor locale si este si un principiu de autonomie locala, unde noi nu putem interveni, insa putem interveni prin modificarea cadrului legislativ", a spus Mircea Toader.
Proteste "la comada"
Primarul municipiului Giurgiu, Lucian Iliescu (PNL), a declarat, duminica, ca in spatele scandalului declansat de taxa de tranzit si taxa ecologica s-ar ascunde interese "ale unor oameni din opozitie", iar protestele soferilor ar fi intretinute "la comanda". Lucian Iliescu a mai spus ca de scandalul taxelor din vama ar trebui sa se ocupe si "serviciile", care "sigur vor descoperi ca cineva este in spatele scandalului". Primarul a admis ca suspendarea taxei ecologice a fost o masura ilegala, dar a precizat ca a luat acesta decizie "pentru a calma spiritele din vama", dupa ce s-a consultat cu reprezentanti ai Guvernului, in special cu secretarul de stat din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, Mircea Toader. "Am discutat dimineata (duminica - n.r.) despre aceasta problema cu secretarul de stat Toader. Nu fac nimic de capul meu, intotdeauna m-am consultat cu conducerea tarii. Ieri (sambata - n.r.) am discutat de trei ori cu presedintele Basescu, o data dimineata si apoi dupa-amiaza de doua ori, ultima data la ora 20.00. Dansul era implicat in alte activitati, dar a dorit sa fie informat. Am discutat si cu premierul Tariceanu de trei ori. Am mai discutat si cu alti membri ai Guvernului", a explicat Iliescu.
Bani de la buget
Edilul a explicat ca doreste sa se intalneasca cu reprezentantii Guvernului pentru a gasi o solutie de finantare pentru infrastructura din vama Giurgiu. Lucian Iliescu a mai spus ca banii colectati prin aceasta taxa au fost folositi pentru intretinerea infrastructurii din vama Giurgiu, dar ca este dispus sa renunte la acesta, daca Guvernul va aloca fonduri in acest sens. El a adaugat ca in caz contrar este dispus sa negocieze cu soferii valoarea acestei taxe, dar nu va renunta la ea. "Taxele acestea erau o sursa importanta de venituri pentru Giurgiu. Zona libera este in centrul orasului, iar toate tirurile treceau pe acolo. Am contactat credite pentru intretinerea si modernizarea infractructurii orasului Giurgiu si acestea trebuie rambursate. Guvernul trebuie sa gaseasca o alta solutie de finantare", a adaugat Lucian Iliescu.
Si bulgarii il dau in judecata pe primarul Giurgiului
Noul comisar european pentru Protectia Consumatorilor, Meglena Kuneva, declara, recent, ca va urmari in justitie Primaria Giurgiu, daca aceasta nu va renunta la taxa impusa pentru trecerea frontierei. Ea a avertizat ca administratia locala ar putea fi reclamata la Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg, pentru colectare ilegala de taxe. Totodata, in urma incidentelor din vama Giurgiu, mai multi parlamentari bulgari au considerat ca taxa perceputa de autoritatile locale romane la Giurgiu trebuie anulata, unii propunand o interventie a Uniunii Europene in acest conflict, iar altii anuntand ca intentioneaza sa solicite explicatii Ministerului de Externe de la Sofia.
Eleonora Nikolova, deputat al Uniunii Fortelor Democratice si fost primar al orasului Ruse, apreciaza ca Uniunea Europeana trebuie sa exercite presiuni in vederea renuntarii la taxa impusa de autoritatile locale de la Giurgiu, informeaza agentia bulgara Focus. Nikolova a afirmat insa ca se astepta la o astfel de situatie. "Aceste resurse sunt o parte importanta pentru bugetul municipalitatii si nu ma astept sa renunte la ele", a spus ea, adaugand ca aceste taxe sunt incorecte atat pentru bulgari, cat si pentru romani.