SC Apa Nova Bucuresti SA (ANB), companie a Grupului "Veolia", a introdus noi contracte in relatiile cu anumiti clienti, ce contin mai multe clauze abuzive, incalcand astfel prevederile Contractului de Concesiune, precum si reglementarile in domeni
SC Apa Nova Bucuresti SA (ANB), companie a Grupului "Veolia", a introdus noi contracte in relatiile cu anumiti clienti, ce contin mai multe clauze abuzive, incalcand astfel prevederile Contractului de Concesiune, precum si reglementarile in domeniu. Timp de un an, ANB a obtinut substantiale sume de bani la care nu avea dreptul. In momentul de fata, cei de la Apa Nova incearca o noua smecherie. Desigur, din care sa piarda tot locuitorii Capitalei.
Principalul abuz din noile contracte incheiate de Apa Nova il reprezinta introducerea unei proceduri de facturare dupa inregistrarile unor contoare de retea comune mai multor blocuri de locuinte. Asta, desi obligatiile contractuale prevad pentru Apa Nova ca factura sa aplice normele pausale (tarif fix) la blocurile la care nu au fost montate contoare. Prin aceasta procedura a ANB, consumurile facturate la anumite blocuri de locuinte au crescut in mod nejustificat, deoarece s-au adaugat si pierderile pe retelele publice, de la contorul de retea si pana la fiecare bloc de locuinte. Contorul de retea masoara consumul comun la mai multi utilizatori si nu permite identificarea consumului real al fiecarui utilizator. Iar principiul de baza care trebuie sa existe intre un furnizor de utilitati si clientii lui este ca fiecare sa plateasca strict pentru ceea ce a consumat. De ce sa plateasca omul pentru gaurile din conducte, prin care se duce apa in pamant sau pentru consumul excesiv al altuia?
1000 litri/zi de persoana!
S-a ajuns in situatia aberanta ca pentru o singura persoana Apa Nova sa factureze un consum lunar de apa de pana la 30 de metri cubi. Adica o singura persoana consuma lunar 30.000 litri apa, sau 1000 de litri pe zi! Norma legala la consumul pausal este de 5 m.c. de persoana lunar. In plus, consumul inregistrat de contorul de retea cuprinde si pierderile de pe reteaua publica, care sunt luate deja in considerare in structura tarifului, ca pierderi tehnologice (care sunt in jur de 50%!) si care oricum nu apartin consumului propriu al utilizatorilor. Procedura ANB nesocoteste astfel principiul platii consumului real al fiecarui utilizator.
Apa Nova ignora deciziile ARBAC
Aceasta situatie anormala a fost sesizata de catre Agentia de Reglementare a Nivelelor de Servicii Apa-Canal a Municipiului Bucuresti- ARBAC. Institutia a dat opt decizii valabile pentru un numar de 220 de asociatii de proprietari, in care se arata faptul ca ANB savarseste un abuz. In total, Bucurestiul numara aproximativ 1600 de blocuri aflate in aceasta situatie, cu o populatie totala de aproximativ 250.000 persoane. Prin deciziile sale, ARBAC a somat concesionarul sa respecte legislatia, in sensul facturarii pausale acolo unde nu a montat contoare pe fiecare bransament de bloc. Apa Nova insa a refuzat sa respecte deciziile ARBAC, obligatorii pentru ea. Ceea ce, conform Contractului de Concesiune, poate duce la rezilierea contractului din culpa concesionarului.
Timp de un an, ANB a obtinut substantiale sume de bani la care nu avea dreptul, in detrimentul celor pe care trebuie sa-i deserveasca. In 19 octombrie, ANB emitea un comunicat, in care afirma ca va practica "limitarea" consumului facturat la 5 mc pe persoana lunar, ca un gest suprem de bunavoita fata de consumatori, dupa ce un an de zile i-a inselat. In realitate, legislatia si reglementarile in vigoare, pe care le-a ignorat pana acum, o obliga la asta. Iar masura a luat-o numai dupa informarea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in data de 12 octombrie 2006, privind posibilitatea rezilierii contractului din culpa ANB.
Abuzurile si discriminarea continua insa, intrucat, pentru regularizarea facturilor, asociatiile de proprietari sunt purtate pe drumuri inutil. Mai nou, pentru institutionalizarea abuzului, ANB ii pune pe oameni sa semneze faptul ca sunt de acord cu facturarea in functie de citirea contorului de la hidrofor. Asociatiile sunt astfel dezinformate cu privire la consecintele semnaturii lor pentru viitor. Cele care nu au reclamat procedura abuziva de facturare risca sa nu li se faca regularizarea, desi au acest drept, intrucat operatorul are obligatia de a regulariza din proprie initiativa toate facturile abuzive, nu numai cele pe "reclamate". Cert este ca facturarea consumului conform citirii contorului de la statia de hidrofor este nelegala, deoarece nu reflecta consumul real al abonatilor, ci include si pierderile de pe retea.
O noua smecherie
O alta problema de care ANB vrea sa se spele pe maini este cea a retelelor de apa din avalul a 126 de statii de hidrofoare. Smecheria consta in faptul ca cei de la Apa Nova sustin ca aceste retele, denumite si retele telescopice, nu sunt bunuri publice, ci bunuri private, care cad in sarcina asociatiilor de proprietari. Total fals, reteaua privata incepe de la bransamentul fiecarui bloc la retea, in sensul de curgere al apei. Bransamentul blocului reprezinta legatura intre partea publica si cea privata a retelelor de apa. Iar conform prevederilor Legii locuintei, partea privata nu poate depasi limitele blocului si constituie proprietate comuna indiviza a fiecarui bloc si nu a mai multor blocuri, cum afirma - interesata- Apa Nova in scrisorile catre petitionari. Apa Nova vrea sa scape de obligatiile privind aceste retele din avalul statiilor de hidrofoare, iar reabilitarea lor sa cada in sarcina si cheltuiala cetatenilor. Ba chiar a reusit, in contradictie cu toate hotararile anterioare ale concesiunii, sa obtina o hotarare a CGMB (nr. 69/ 06.04.2006) prin care este scutita de obligatiile sale contractuale si obtine o noua crestere tarifara, pentru rezolvarea obligatiilor contractuale cuprinse in tariful curent. Un nou abuz si o noua metoda de a obtine profituri necuvenite. La data concesionarii alimentarii cu apa a Bucurestiului, Apa Nova fusese incunostintata despre starea fizica reala a retelelor. Stia ce trebuie facut si s-a angajat prin contract la niste obligatii foarte clare. Acum vrea sa suceasca totul, iar reparatiile necesare sa fie facute pe banii abonatilor. Fata de aceasta crestere tarifara apreciata ca ilegala si fata de discriminarea timp de cinci ani de zile a 250.000 de locuitori ai Capitalei, Liga Habitat a cerut in instanta de contencios anularea hotararii CGMB nr. 69/2006, ca fiind nelegala. ANB s-a alaturat Primariei in proces, in incercarea de a stopa adevarul cu privire la asa - zisele retele telescopice.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.