De ce a fost nevoie de aceasta noua reglementare privind romanii si bulgarii?
Politica de recrutare promovata de Comisia Europeana vizeaza asigurarea unui anume echilibru geografic la nivelul personalului. Reglementarea de care vorbiti este o decizie a Comisiei prin care-si fixeaza obiectivele de recrutare a functionarilor bulgari si romani. Obiectivul este de a se atinge un numar de functionari din cele doua tari, proportional cu celelalte nationalitati.
Care sunt elementele noi si prin ce acestea vor schimba, modifica sau completa procedurile existente?
In mod normal, procedurile de recrutare ale institutiilor europene nu sunt diferite in functie de nationalitatea candidatilor. Orice cetatean din UE isi poate depune candidatura. Cu toate acestea, in cazul unei extinderi, Consiliul adopta o reglementare care permite publicarea unor concursuri sau a unor posturi vacante care se adreseaza doar cetatenilor din noile state membre. Asa s-a procedat in cazul ultimelor etape ale extinderii UE si este ceea ce se face si acum, in cazul aderarii Bulgariei si Romaniei. In afara de asta, se aplica aidoma toate procedurile obisnuite pentru asemenea concursuri.
Cum comentati comunicatul de presa al Guvernului Romaniei care anunta ca selectiile pentru personalul roman care va lucra in institutiile comunitare vor fi facute prin intermediul Ministerului Integrarii Europene, cel care va fi <<singurul partener al institutiilor europene>>, contrar reglementarilor europene actualmente in vigoare?
Cred ca acest comunicat provine dintr-o neintelegere. Orice cetatean poate participa direct la procedurile de recrutare pentru institutiile europene. Acest lucru este valabil pentru recrutarea de secretare, pentru administratori, dar si pentru posturile de conducere. Anunturile pentru concursuri sau selectii sunt publicate de institutiile europene, mai ales in Jurnalul Oficial al UE, dar si pe Internet. Fiecare cetatean isi poate depune candidatura. Probele sunt organizate de institutiile europene si doar ele pot corecta lucrarile si judeca performantele fiecaruia dintre candidati. Nu contenim sa afirmam ca singurul criteriu aplicat in procedurile de selectie este legat de meritele proprii ale candidatilor. Trebuie sa mai reamintim si faptul ca un functionar al Comisiei nu lucreaza pentru un stat membru, ci in interesul intregii Europe. In consecinta, este logic ca institutiile europene sa-si aleaga colaboratorii intr-un mod complet autonom.
n