Site-ul care a revolutionat efectiv Internetul a luat nastere in ianuarie 2005. Cei trei viitori fondatori, Chad Hurley (29 de ani), Steve Chen (28 de ani) si Jawed Karim (care abia si-a terminat studiile anul trecut) fusesera la o petrecere cu prie
Site-ul care a revolutionat efectiv Internetul a luat nastere in ianuarie 2005. Cei trei viitori fondatori, Chad Hurley (29 de ani), Steve Chen (28 de ani) si Jawed Karim (care abia si-a terminat studiile anul trecut) fusesera la o petrecere cu prietenii la San Francisco, unde filmasera cateva faze amuzante. Cand au ajuns acasa, ei au dorit sa-si trimita reciproc filmele pe e-mail, ceea ce nu era posibil, pentru ca acestea erau prea mari. Nici postarea pe Internet a secventelor video nu era o solutie, asa ca cei trei s-au gandit ca trebuie sa faca ceva in acest sens si pentru ca lucrau deja la o firma de IT, au putut lucra la serviciu pentru a crea un site mult mai simplu, un site unde oamenii din intreaga lume sa poata posta - in doar cateva minute - orice clip video. Cand nu lucrau la serviciu, cei trei faceau sedinte de lucru intr-un garaj.
Fondatorii au facut in asa fel incat cei care se inregistrau pe site puteau comenta toate clipurile postate si puteau adauga chiar si pe propriile lor site-uri clipurile care ii interesau de pe YouTube. De cand a fost lansat, pe site se pun zeci de mii de clipuri zilnic, ceea ce inseamna un record absolut.
Ideea de baza este ca pe YouTube oricine poate posta orice (sau aproape orice, exceptie facand clipurile pornografice) si milioane de oameni din intreaga lume pot privi videoclipurile fara sa fie nevoie de card de credit, inregistrari, sau programe de soft suplimentare. Acest lucru a dus la "explozia" popularitatii site-ului. Pe YouTube se pot vedea toate tipurile de clipuri: de la Mihail Barasnikov in spectacolul de balet Giselle, din 1977, pusti care fac tot felul de giumbuslucuri in fata webcam-ului sau momente memorabile din diverse emisiuni sau buletine de stiri. Se canta, se danseaza, se recita, se redau tot soiul de momente amuzante gen "candid camera", se ironizeaza si se parodiaza filme de succes, intr-un cuvant orice locuitor al planetei care are acces la un computer conectat la Internet isi poate face propriul filmulet pe care apoi sa-l faca public in intreaga lume.
Dupa diverse investitii mai mari sau mai mici, in vara anului 2006, YouTube a devenit unul dintre site-urile cu cea mai rapida dezvoltare de pe www. Potrivit unui sondaj realizat in iulie 2006, zilnic sunt vizionate pe acest site o suta de milioane de clipuri, iar in numai 24 de ore se posteaza - in medie - 65.000 de clipuri noi. Lunar, site-ul are in jur de 20 de milioane de vizitatori
In octombrie 2006, Google a anuntat ca va cumpara firma YouTube pentru suma record de 1,6 miliarde de dolari in actiuni, astfel ca cei trei s-au trezit milionari "peste noapte".
Pe langa succesul total, YouTube s-a confuntat si cu probleme legale de copyright, cand firme de renume au anuntat ca-i vor da in judecata daca mai publica materiale video care sunt protejate din punct de vedere al dreptului de autor. Acest lucru a schimbat putin politica site-ului, elimininand videoclipurile protejate de legea copyright-ului.
In august 2006 YouTube a anuntat ca in mai putin de un an si jumatate, spera ca va putea oferi orice videoclip muzical creat vreodata. Constiente de potential, Warner Music Group si EMI au confirmat ca fac parte dintre companiile care vor contribui la implementarea acestui plan. O luna mai tarziu, Warner Music si YouTube au semnat o intelegere prin care YouTube va avea permisiunea de a gazdui orice videoclip creat vreodata de Warner daca va difuza si o reclama la inceputul acestora.
In orice caz, 2006 a fost un an al Internetului, fapt recunoscut si de revista Time, care a denumit ca personalitate a anului utilizatorul de Internet, adica orice om care contribuie la dezvoltarea unor retele si companii de profil. Reprezentantii revistei au declarat ca Internetul a modificat balanta puterii in cadrul media prin intermediul blogurilor si a retelelor web video si de socializare. Time a dat ca exemple nume de site-uri precum YouTube, Facebook, MySpace si Wikipedia, care permit utilizatorilor sa interactioneze, incarcand si publicand propriile comentarii, inregistrari video, fotografii si link-uri. "Este vorba de preluarea puterii din mainile unui grup mic de oameni si de ajutarea semenilor in mod gratuit. Acest lucru nu numai ca va schimba lumea, dar si modul in care lumea se va schimba", a declarat Lev Grossman, de la revista Time. (M.BICA)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.