Asta este jocul, un Guvern ramane la putere cata vreme are - statistic - o majoritate in Parlament. Cand o pierde, cei care au realizat o majoritate preiau chiar in ziua schimbarii raportului de forte, raspunderile guvernarii. Este chiar sensul pentru care exista o opozitie - sa rastoarne Guvernul. Rien ne va plus messieurs. Congresul PSD putea fi cel al reintoarcerii la Guvern. Adversarii in marinimia lor tocmai le ofereau prilejul asteptat. In fond in 2004, social-democratii puteau forma ei Guvernul, avand cu PC si UDMR majoritatea in Parlament. Numai manevra decisa a lui Basescu, de a sparge coalitia din jurul PSD, a facut ca raportul de forte sa se schimbe, si sa nu avem un Guvern Nastase. In locul unui regim de coabitare - presedinte ADA, guvern PSD - am avut un guvern ADA, cu PC si UDMR. Aceasta schimbare de pe un picior pe altul, de pe stangul pe dreptul, la propriu si la figurat, s-a aflat la originea intregii istorii a exercitarii puterii din 2005/6. Basescu a stiut ce a pus la apa, cand a cerut chiar din ianuarie 2005 alegeri anticipate. Formula lui a fost un vapor de hartie, nu un tanc petrolier. Problemele Coalitiei au provenit din fragilitatea acestei constructii politice, din aparitia ei peste noapte, fara sa aiba un program comun si compatibilitati verificate, fara voturi destule si sigure in Parlament. Guvernul a mers in carje, ca premierul Tariceanu azi, de la bun inceput. Fragil in Parlament, a cersit voturi, a contat pe lipsa dorintei "alesilor" de a parasi fotoliile pentru a intra intr-o campanie electorala care nu se stie niciodata cum se termina. Cam putin capital politic pentru un Guvern care are nevoie sa fie tare, pentru ca are de atins tinte dificile. Cum-necum, aceasta realitate parlamentara minimala, fluida, a functionat, ca intr-un thriller, nu stii niciodata ce se va intampla. Suspansul votarii legilor a fost mereu prezent, la vedere, de infarct. Legile au trecut extrem de greu, mereu contestate, ciuntite, aproape golite de esential. Lucrurile niciodata nu au fost clare. Degajarea unei majoritati a avut ceva secret, de targuiala pe culoarele Parlamentului. S-au produs si cateva minuni, cu legi care au trecut cand nimeni nu mai spera. Asa nu se poate construi o strategie, si nici urma un plan. Dar cum improvizatia la Bucuresti este la ea acasa, ca si zvonul, lucrurile au cazut mereu in picioare, ca mata neagra de pe streasina casei mele. Si Guvernul a supravietuit.
Pretul este ca nu stii cine exercita puterea. Cine voteaza cu cine, cine este afiliat unde. Desprinderea platformistilor de liberali a complicat si mai mult lucrurile. In Parlament e haos. Guvernul este extrem de vulnerabil incepand din acest decembrie. Este un "shadow cabinet" desi e la putere. Pentru cat timp? Mata trebuie rupta. Guvernul complet este la mana Opozitiei. PSD are un "shadow cabinet" propriu, lansat cu multa valva. De maine el poate prelua Guvernul si stabili o alta realitate a raportului de forte pe scena politica. Poate tranti bugetul, sau introduce o motiune de cenzura. M-am asteptat ca PSD la congres sa ridice energic pretentia de a prelua Guvernul chiar acum. Asa face o Opozitie. Nu s-a intamplat asa. Lui Geoana&Iliescu le lipsesc determinarea lui Basescu din decembrie 2004. Pare ca nu vor/nu pot sa revina la putere acum. Intrebarea este - de ce ? Cu un partid iesit intarit, el devine deja amenintator si capabil sa se impuna. Cat va supravietui Guvernul Tariceanu? Cat va dori Opozitia. Negocierile din culise din iarna asta vor fi febrile. Se cauta un premier.