Costurile leasingului nu se vor modifica semnificativ dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, considera reprezentantii Asociatiei de Leasing Bancar. Secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu (foto), a explicat, pentru ZIUA, care sunt principalele schimbari care vor interveni in operatiunile de leasing de la 1 ianuarie 2007.
Care sunt implicatiile aderarii Romaniei la UE asupra operatiunilor de leasing?
Leasingul ramane acelasi contract de finantare, nu va fi afectat de aderarea Romaniei la UE. Modificari vor avea loc in Codul Fiscal, care aliniaza leasingul ca procedura la nivel european, in sensul in care utilizatorul devine proprietar fiscal - e o prima recunoastere a separarii in contractul de leasing intre proprietatea legala si cea fiscala, ceea ce inseamna ca utilizatorul unui contract de leasing in derulare, dar si a unui contract nou incheiat, dupa 1 ianuarie 2007, va avea obligatia de a declara bunul achizitionat in baza contractului la administratia fiscala locala pentru plata impozitelor si taxelor locale. Prin aceasta se elimina intermedierea finantatorului in aceste plati, care erau refacturate ulterior utilizatorului cu TVA. Un TVA pe care utilizatorii persoane juridice puteau sa-l recupereze, dar pe care utilizatorii persoane fizice si-l asumau ca pe un cost in plus fata de alte modalitati de finantare.
Care sunt modificarile care vor interveni in leasingul auto de la 1 ianuarie?
Pe leasingul auto modificarile vor fi legate tot de Codul Fiscal. Masinile inmatriculate in baza contractului de leasing pana la 1 ianuarie 2007 raman platitoare de accize conform legii vechi, iar cele care se inmatriculeaza dupa 1 ianuarie nu mai sunt purtatoare de accize, dar vor plati taxa de inmatriculare, care nu reprezinta un cost al finantatorului, este o taxa fiscala a bugetului public al Romaniei.
In total, utilizatorul va plati mai mult sau mai putin pentru aceeasi masina achizitionata in leasing?
Nu vor fi diferente mari intre costul leasingului auto pe un contract incheiat inainte, respectiv dupa 1 ianuarie, pentru ca se vor inlocui niste taxe cu alte taxe cam la acelasi cuantum. Practic se schimba denumirea lor pentru ca accizele nu sunt acceptate de comunitatea europeana si din acest motiv ele dispar, dar taxa de inmatriculare este o practica europeana.
Ce impact va avea liberalizarea pietei pentru piata autohtona de leasing?
Probabil ca va provoca jucatorii din Romania sa ridice standardele in domeniul serviciilor si ma refer mai ales la acele cateva sute de companii de leasing mici, independente, care la acest moment se autorizeaza mai greu, avand dificultati in a indeplini conditiile pe care le impune noua legislatie privind institutiile financiare nebancare.