Vacantele si calatoriile scot din buzunarele romanilor sume serioase. Un studiu realizat recent arata ca cifra este de aproape trei miliarde de euro.

Calatoriile au scos in acest an o suma impresionanta din buzunarele romanilor. Conform unui studiu realizat de Oxford Business Group, "volumul calatoriilor in interes personal este estimat la o valoare de 10,4 miliarde RON in 2006 si este un indicativ global care arata suma totala cheltuita de rezidentii romani atit in calatoriile interne, cit si in cele externe. Trebuie spus ca include toate cheltuielile aferente calatoriei: bilete de avion, cazare, activitati de divertisment". Cifra este impresionanta, insa nu trebuie sa surprinda in conditiile in care si operatorii din turism au anuntat ca cererea de pachete turistice a crescut. Pentru pachetele turistice interne, numai in perioada sarbatorilor s-a avansat o crestere de 5% a cererii, in vreme ce pentru excursiile in strainatate indicele estimativ a fost de 30%.

Afaceristi cheltuitori

Din suma totala avansata de autorii studiului, calatoriile de afaceri reprezinta putin peste 10% din volumul calatoriilor in intereres personal, cu un volum total estimat la 1,5 miliarde RON in 2006. Ca si in cazul calatoriilor in interes personal, pentru calatoriile de afaceri cheltuielile sint constituite din toate costurile aferente calatoriei, incluzind biletele de avion si cazarea. Se estimeaza ca in acest an investitiile de capital, care includ investitii in proprietati hoteliere, echipamente hoteliere, transportul aferent etc., au fost de 5,3 miliarde RON.

Optimism pe termen lung

Autorii studiului considera ca pe termen lung aceste cifre vor creste apreciabil. "In zece ani aceasta cifra ar trebui sa se tripleze, ajungind la 35,9 miliarde RON, sau 5,2% din consumul total", se arata in acest studiu. Turismul de afaceri va ajunge la 4,1 miliarde RON, iar in ceea ce priveste investitiile de capital, cifra avansata pentru 2016 este de 15,8 miliarde RON. Totusi, autorii considera ca pentru a se atinge aceasta cifra este necesara implicarea tuturor factorilor cu responsabilitate in domeniu.

Eterna comparatie

Bulgaria este tara cu care este comparata Romania de catre cei de la Oxford Business Group in ceea ce priveste turismul. "Vecinii Romaniei, Grecia, Turcia si mai ales Bulgaria, au inteles importanta turismului international, pe care l-au asemanat cu o crestere importanta a economiei. In Bulgaria, turismul reprezinta 16% din PIB si a devenit un pion principal pentru real estate, constructii si sectoarele de retail. Cu toate acestea, Romania se pare ca a sfarimat acest trend regional. La o prima vedere, turismul genera in 2005 doar 1,2% din PIB-ul Romaniei, conform Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), ceea ce ar putea parea o eroare tipografica", considera Paulius Kuncinas, Senior Editor Oxford Business Group (OBG). Acesta spune ca aceste cifre socheaza, in conditiile in care Romania se poate compara foarte bine la nivel geografic cu Bulgaria, iar ambele tari au avut o traiectorie a dezvoltarii economice asemanatoare. "Cu toate ca anotimpurile Bulgariei sint lungi si mai calduroase, Romania completeaza cu lanturile muntoase care ofera posibilitatea de a face drumetii, de a schia si de a admira viata in salbaticie. De asemenea, tarmurile Romaniei ofera o multitudine de plaje si ecosistemul unic al Deltei Dunarii. Pe intregul teritoriu al Romaniei se gasesc izvoare cu ape minerale. Mai presus de orice, Romania are unele dintre ultimele zone salbatice, precum si o serie de orase istorice magnifice", mai spune acesta.

Sansele noastre

Paulius Kuncinas considera ca pentru a veni cu o oferta serioasa pentru turistii straini, Guvernul roman si jucatorii din industrie trebuie sa actioneze rapid pentru a rezolva infrastructura inadecvata, calitatea serviciilor, cit si brandul de tara. Cu jucatori regionali puternici, precum Grecia, Turcia, Croatia si acum Bulgaria, competitia pentru turismul pe litoral poate lua sfirsit. "Cu toate acestea, intr-o perioada de schimbari globale in favoarea unor destinatii culturale de nisa mai sofisticate, Romania inca are sanse sa devina cea mai atractiva destinatie turistica din regiune", mai spune acesta. Mai mult, aderarea la UE va atrage investitorii straini. "Romania, fiind cu siguranta una dintre cele mai bune destinatii de investitii straine directe din Europa de Est si avind in vedere aderarea ei la Uniunea Europeana, touroperatorii sint dornici sa o adauge in portofoliul lor. Romania se poate astepta la venirea pe piata a companiilor aeriene low-cost gen Easy Jet si Ryanair, fapt care inseamna venirea in Romania a calatorilor de weekend, turistilor culturali si probabil a citorva doritori de plaja", mai spune acesta. Totusi, pentru ca industria turismului sa se dezvolte, trebuie sa convinga turistii sa revina, an dupa an.

Noi locuri de munca Se estimeaza ca in sectorul turismului si al calatoriilor din Romania sint 485.000 de locuri de munca pentru 2006, ceea ce reprezinta 5,8% din totalul angajarilor, sau altfel spus un angajat din 17,4 lucreaza in turism. Cei de la OBG considera ca, pina in 2016, aceasta rata a angajarii in turism ar trebui sa totalizeze 570.000 de persoane, adica 6,9% din totalul angajarilor sau un angajat din 14,4 va lucra in turism.