Studiul Gallup dat publicitatii in decembrie 2006 sub titlul conventional de Barometru al Opiniei Publice analizeaza intentiile de vot ale romanilor si impactul asupra agendei publice a temei deconspirarii fostilor colaboratori ai Securitatii. Barome
Studiul Gallup dat publicitatii in decembrie 2006 sub titlul conventional de Barometru al Opiniei Publice analizeaza intentiile de vot ale romanilor si impactul asupra agendei publice a temei deconspirarii fostilor colaboratori ai Securitatii. Barometrul confirma fenomenul "imbecilizarii prin televiziune", cum a formulat Giovanni Sartori in volumul "Homo videns". Dintre potentialii votanti, aproape 80% isi iau informatia de la televiziune, mai putin de 20% din ziare si nici 7% din carti. "Imbecalizare", suna recent un exceptional titlu de presa, adaugand un nou termen vocabularului cotropit de derivate ale numelui Becali. Pentru ca urcarea vertiginoasa a personajului in intentiile de vot ale romanilor este un proces hranit de statutul de telespectator si suporter Steaua al electoratului sau.
Notorietatea a devenit un criteriu in evaluarea politicienilor. Ne ghidam dupa aparente. Oricat de penibila, intrarea personajelor mondene pe scena politica este tot mai frecventa. Cazul Oana Zavoranu, pusa in vitrina de PRM (nu-i nevoie sa deschida gura, a tinut sa precizeze liderul gures al partidului) pentru a opri caderea in sondaje, subliniaza tendinta. Reversul este popularea evenimentelor mondene de catre cei intrati in viata publica pe usa politicii, pentru a obtine sclipiri de paiete pe podiumul vedetelor. Barometrul nu-si propune sa afle de ce bufoneria devine in Romania virtute electorala.
Gigi Becali a ocupat spatiul televizual mult peste timpii de emisie acordati altor actori ai vietii publice. El a profitat de natura pur comerciala, fara legatura cu jurnalismul si valorile sale, a relatiei cu unele posturi TV de unde si-a putut cumpara pe loc vizibilitatea, beneficiind de ratingul formulei "paine si circ". Circului egolatru, in rol de "razboinic al luminii", Becali i-a adaugat si ceva paine, cu milosteniile sale desfasurate in lumina reflectoarelor, devenind astfel un produs mediatic. "Concluziile noastre vin in sprijinul acestei perspective. Sustinerea pentru liderul PNG este mult mai puternica in randul respondentilor care isi extrag informatiile politice predominant de la Pro TV (14,5% dintre acestia i-ar acorda votul lui Becali) sau OTV (32,1%), posturi in cazul carora Gigi Becali este o prezenta constanta, beneficiind de o supra-mediatizare in cadrul stirilor sportive sau al programelor de tip talk-show", concluzioneaza autorii studiului.
Asezarea Pro TV in rand cu OTV in aceste preferinte, desi analizabila, este intristatoare. Cu un deceniu in urma, Pro TV a jucat rolul de turnanta atat in schimbarea la fata a televiziunii, cat si in iesirea din inertia electorala pro FSN. Pro TV a fost o scoala de profesionisti. Adoptarea formulei senzationaliste si a divertismentului facil, supraexpunerea lui Becali in toate ipostazele fac acum din Pro TV un factor de "imbecalizare", un anti-model, alaturi de OTV (citit in breasla "zero tv").


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.