O recenta aparitie editoriala "Teatrul de operatiuni" (Ed. Paralela 45, 2006) coincide fericit cu situarea scriitorului prozator - eseist rafinat, teoretician literar aplicat, publicist impenitent si distins dascal universitar, printre cei zece a
O recenta aparitie editoriala "Teatrul de operatiuni" (Ed. Paralela 45, 2006) coincide fericit cu situarea scriitorului prozator - eseist rafinat, teoretician literar aplicat, publicist impenitent si distins dascal universitar, printre cei zece alesi ai neamului intelectual romanesc.
Ne face placere sa-l vedem strecurat si pe prietenul nostru, alaturi de Mircea Cartarescu, printre prestigiosii sai confrati cu faima conturata antedecembrist si mult mediatizatele vedete ale campului intelectual autohton, de dupa haiducia din decembrie 1989. Scriitorul Gh. Craciun reuseste sa intre in Top-Ten-ul celor mai importanti scriitori contemporani. Oricat am stramba din nas la clasamente si ierarhii, spun si ele destule. Legate de prestigiul, valoarea, notorietatea si popularitatea unui scriitor sau a altuia. In cazul lui Gheorghe Craciun prestigiul s-a asezat inaintea popularitatii. Figura de prim plan a "optzecismului", numele lui fiind asociat imediat celor ale lui Mircea Nedelciu si Gheorghe Iova, in primenirea prozei romanesti, in directa legatura si corelare cu pariul estetic al celor din asa numita "Scoala de la Targoviste", Gh. Craciun isi gaseste propriul drum si isi edifica propria sa opera. Ultimii ani consemneaza momentul deplinei sale consacrari: masivul studiu "Icebergul poeziei moderne", o excelenta analiza a aventurii poetice in vremurile de restriste ale modernitatii, temeinic documentata si subtil/ convingator demonstrata, romanul "Pupa russa", care reconfirma calitatile sale de subtil si rafinat prozator, urmate de un "Fals jurnal la Pupa Russa", unde utilizeaza o ingenioasa formula narativ-epic teoretizanta, cu percutante glose de filozofia culturii si dezvoltarea mai vechilor obsesii legate de corporalitate. Scris si scriitura. Cu recenta aparitie a unei noi selectii din publicistica lui Gh. Craciun avem un portret intregit al autorului aflat deja la maturitatea experientelor sale scripturale, existentiale, dar si politico-ideologice. Craciun este un militant al marii literaturi, fara a face rabaturi ideologice sau politice. Optiunile sale intelectuale sunt apasat asumate si clar exprimate. Arta sa literara valorifica ce este mai pretios prin istoria literaturii, devotiunea sa, pentru si prin literatura, sunt exemplare. Demn urmas al consecventei si tenacitatii cu care Radu Petrescu - de a carui prietenie si pretuire Gheorghe Craciun a beneficiat din plin - s-a daruit literaturii si scrisului - autorul textelor din volumul de publicistica devoaleaza acelasi spirit echilibrat, sever, consecvent si bine articulat in jocul ideilor. Eseurile si articolele adunate au fost initial publicate, in lungul a 17 ani, prin diferite reviste de prestigiu. De la "Vatra"," Contrapunct", "22", "Ramuri", Viata Romaneasca, "Observator cultural", "Cuvantul" sau "Interval"-brasovean. Ele coaguleaza aceleasi ferme convingeri si fixeaza aceeasi incredere deplina in virtutile literaturii. Dincolo de mode si modele, dincoace de luminile inselatoare ale micilor ecrane si marilor scene ale vedetismului mediatic. Craciun stie bine ca doar cartile raman, banii, zburdalnicia lexicala si popularitatea se risipesc repede. Prudenta si o anume seriozitate ardeleneasca ii sunt buni sfetnici. Iesirile sale publicistice nu sunt spectacole de cuvinte, ci de idei. Intr-o lume unde fascinatia cuvintelor si expresiilor fericite creeaza mituri si produce vedete, Craciun mizeaza pe constructii temeinice. Chiar si in simple (?, niciodata) eseuri, chiar si in raspunsurile la unele anchete literare. Nimic nu este de mantuiala in scrisul lui Craciun. Avem nevoie de astfel de carti, asa cum avem nevoie de astfel de modele intelectuale.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.