Nu credeam ca Alfonso Cuaron poate sa faca un asemenea film. Mai degraba as fi mizat pe compatriotul lui, Del Toro, sau pe Fernando Meirelles. "Children of Men" e un SF nihilist si intunecat, "Brazil" combinat cu "Fahrenheit 451" si cu "1984", plus toata actiunea condensata din "War of The Worlds" al lui Spielberg. Nu "Codul 46" si nici "Povestea servitoarei".
Cuaron a facut mici bijuterii din mari francize, "Harry Potter si Prizonierul din Azkaban", cel mai bun din Potter-i, dar, orisicat, un Potter, "Marile sperante" si "Mica printesa" si eroticul coming-of-age "Y tu mama tambien". Ca de obicei, traducerea romaneasca a titlului e lipsita de sens: "Copiii tatalui" - care tata, bre? Barza, branza, viezure, da sa traiti. Dar tot conationalii o scriu si pe Oana Pellea, cu un rol "carnos" in film (tiganca Marichka cu cainele), pe frontispiciul cinema Studio, Pelea cu un singur "l".
"Children of Men" e adaptarea unei carti de P.D. James, aparuta in 1992, a carui actiune se petrecea in 2021. Filmul s-a mutat in 2027. Toate celelalte tari s-au dus, numai perfidul Albion mai rezista. Londra e o imensa aglomerare urbana, murdara si pestrita. Lumea e in deriva, muribunda, bantuita de ultimul flagel, infertilitatea. Clive Owen este Theo, un ratat alcoolic, cu ochi tristi si famelnici. El accepta sa insoteasca o femeie in zona libera fara a sti care vor fi consecintele. Owen e secondat in aceasta cruciada apocaliptica de Julianne Moore, care, desi e creditata a doua pe generic, are un rol minor, dar pivotal, Michael Caine, asa cum nu l-ati vazut niciodata, un batran hippy stoner protestatar si Peter Mullan alias sergentul sadic Syd. Si Oana Pellea (care vorbeste romaneste ceea ce pentru restul e pasareste), dar filmul e un turn Babel cu emigranti, musulmani, teroristi, fanatici religiosi si soldati nemilosi. Asa trebuia sa arate naivul si simplistul "V for Vendetta" (cam asta era viziunea apocaliptica a autorului, Alan Moore). Un intermezzo amuzant, satiric, absurd il are ca protagonist pe Danny Huston intr-o secventa amintind de Ministerul Propagandei din "Brazil", situata la Battersea Power Station (rapel Pink Floyd-Animals) pe acordurile la "The Court of Crimson King" (King Crimson), Filmul e insa plin de referinte culturale, de la David de Michelangelo si Guernica lui Picasso, la reclamele tip Big Brother de pe pereti sau de pe ecrane sau reperele audio, de la "Hush" la "Ruby Tuesday". Trebuie mentionat contrapunctul, rolul animalelor de-a lungul filmului (caprioara, pisica, vacile, cainii, o adevarata arca a lui Noe in materie de zoologie). Dincolo de tezismul inerent, "Children of Men" este un film-urmarire, un film futurist de actiune (Cuaron dixit), si un film despre epoca prezenta, cu acuitate politica. El are uluitoare secvente filmate dintr-o bucata, una din ele intr-o masina in miscare, din interiorul ei, cu inovatii tehnice care dau un aer de imediat. Directorul de imagine Emmanuel Lubezki, colaboratorul fidel al lui Cuaron, e unul din adevaratii poeti ai breslei. Fluenta camerei da un maxim de intensitate, este aerul de "Black Hawk Dawn" (Terry Needham, asistentul de regie, face asta la toate filmele lui Ridley Scott), si tehnicile documentaristo-realiste ale lui Paul Greengrass din "Black Sunday". Plus prezenta intensa a lui Clive Owen, acest futurist cavaler al tristei figuri. Toate fac din "Children of Men" unul din cele mai bune (si cele mai importante) filme ale anului.